انتخاب اعضای هیأت مدیره مرکز هماهنگی خانه‌های فرزندان بهزیستی خراسان رضوی

اولین جلسه هیأت مؤسس و انتخاب هیأت مدیره مرکز هماهنگی خانه‌های کودکان تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان و با حضور فعالان حقوق کودک در مشهد برگزار گردید.

در جلسه‌ی انتخاب هیأت مدیره‌ی مرکز هماهنگی خانه‌های کودکان خراسان رضوی، علاوه بر سرپرست بهزیستی استان، دکتر الهیان، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، دهداری از سازمان هلال احمر و حوزه حقوق کودک، دکتر حقانی از فعالان حوزه حقوق کودک و از اعضای کمیته حقوق کودک سازمان ملل، دکتر عابدین زاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد و همچنین نمایندگان مؤسسات خیریه دارای مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست استان شرکت داشتند.
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: پیشنهاد تشکیل انجمن مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، از سوی بهزیستی استان و حدود سه ماه قبل توسط اینجانب مطرح شد که مورد استقبال پیشکسوتان این حوزه قرار گرفت و اکنون در جلسه انتخاب نخستین هیأت مدیره‌ی این مرکز هستیم.

دکتر مسعود فیروزی افزود: خراسان رضوی دارای ۹۵ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست می‌باشد که بیش از ۵۰ درصد کل خانه‌های فرزندان کشور را تشکیل می‌دهد.
وی یادآور شد: تعداد مراکز نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست خراسان رضوی به تنهایی معادل مراکز بیش از ده استان کشور است که این خود حساسیت موضوع و ضرورت تشکیل این سازمان مردم‌نهاد را به خوبی نشان می‌دهد.
وی ضمن یادکرد روز جهانی مبارزه با کار کودکان گفت: ما در بهزیستی با کمک دستگاه قضایی و سایر نهادهایی که طبق آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون حمایت از حقوق کودکان موظف به همکاری شده‌اند طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان را به خوبی به انجام رسانده‌ایم که حسب اطلاع، مورد توجه مقامات قضایی کشور نیز قرار گرفته و آن طور که خانم دکتر عابدین‌زاده به من گفتند قرار است به عنوان الگوی کشوری مطرح و در سطح کشور اجرایی شود.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نهج البلاغه به خطبه‌ای که در مورد امام حسن(ع) آمده گفت: در این خطبه امام علی(ع) امام حسن(ع) را پاره تن و عین جان خویش می‌خواند و می‌گوید هر کس به او آسیب بزند به جان امام آسیب زده است که این امر، نشان از ارزش و جایگاه کودک در اسلام و در نگاه امام دارد.
دکتر فیروزی گفت: جامعه بشری مانند یک اکوسیستم است که گروه‌های اجتماعی، اعضای این اکوسیستم هستند و هر گروهی که مورد غفلت و احیانا آسیب وارد شود تمام اکوسیستم دچار مشکل خواهد شد و سایر قسمت‌ها نیز آسیب خواهند دید.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه کار مراکز نگهداری کودکان، نسبتا رضایت‌بخش است اما اگر اتفاق کوچکی در یکی از مراکز یا در مورد یک کودک بیفتد تمام زحمات مراکز زیر سؤال می‌رود و به همین جهت، یک مرکز هماهنگی از میان مدیران و خیرین خود مراکز می‌تواند ضمن نظارت بر امور آنها، وضعیت را رصد و اشکالات را برطرف کند.
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ضمن اشاره به انجمن مراکز توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: این انجمن موفق‌ترین انجمن در سطح کشور است که مطالبات و مسائل مراکز توانبخشی را پیگیری می‌کند و در رعایت پروتکل‌ها، استانداردها و نظارت بر مراکز، بسیار خوب عمل کرده است.
وی ضمن تشکر از دکتر عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد و سرپرست دادسرای صغار و محجورین گفت: نگاه و دقتی که ایشان در جمعیت هدف بهزیستی بخصوص کودکان دارند ما را دلگرم و امیدوار کرده و باعث افزایش تلاش و اشتیاق ما به حل مسائل کودکان شده است.

دکتر حقانی نیز در این جلسه ضمن اشاره به ضرورت تشکیل سازمان مردم نهاد از میان مراکز نگهداری کودکان گفت: سازمان ملل یک شورای حقوق بشر دارد که بخشی از آن از سازمان‌های مردم نهاد تشکیل می‌شود که به عنوان مشاور سازمان ملل در زمینه‌های تخصصی هستند.
این فعال حوزه حقوق کودک ادامه داد: اگر این انجمن فعال شود می‌تواند به عنوان مدافع حقوق کودکان و مشاور سازمان ملل مطرح گردد و نمایندگان تشکل در شورای حقوق کودک سازمان ملل، صحبت و از فعالیت‌های خود و حقوق کودکان دفاع کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان به کار اجباری گمارده می‌شوند گفت: دلیل عمده این مسئله، فقر و ناتوانی معیشتی خانواده‌ها می‌باشد.
وی همچنین به قانون آیین دادرسی کیفری اشاره و تأکید کرد: در این قانون، سمن‌های تخصصی می‌توانند نسبت به جرایمی که در حوزه‌ی مربوطه اتفاق می‌افتد اقامه دعوا کرده و در مراحل دادرسی حضور داشته باشند.
شایان ذکر است در این جلسه که به تقاضای بهزیستی خراسان رضوی و دادستانی مشهد و مدیران این دو بخش برگزار گردیده بود اعضای هیأت مدیره‌ی مرکز هماهنگی خانه های فرزندان بهزیستی از بین نمایندگان مؤسسات حاضر، انتخاب شدند.

کد خبر 37997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد