کودکان امروز، مردان ایران فردا

روز ۱۲ ژوئن مطابق با ۲۲ خردادماه روز جهانی مبارزه با کار کودکان نام‌گذاری شده است. خوشبختانه سازمان بهزیستی، در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، برنامه‌ها و اقدامات بسیار خوبی در زمینه حمایت از حقوق کودکان اجرا کرده و در دست اجرا دارد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان بهزیستی در این زمینه، نگرانی از وضعیت کودکان کار و خیابان است که در سال‌های اخیر با تحریم‌های ظالمانه‌ی امریکایی‌ها و جنگ اقتصادی علیه کشورمان، متأسفانه با افزایش هم روبرو بوده است. البته باید در نظر داشت که با همه‌ی این موانع و مشکلاتی که دشمنان در مسیر توسعه‌ و عدالت اجتماعی در نظام مقدس ما ایجاد کرده‌اند کشور عزیزمان نسبت به بسیاری از ممالک جهان از جمله کشورهایی در امریکای مرکزی، اروپا و امریکای جنوبی، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

طبق آمار رسمی که در استان خراسان رضوی داریم تنها در شهر مشهد شاهد کودکان کار و خیابان هستیم که تعداد آنها از ۵۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند که البته دو سوم آنها از اتباع غیر ایرانی می‌باشند؛ در حالی که در کشورهای اروپایی و امریکایی، ده‌ها برابر این تعداد، کودکان بی‌خانمان، بی‌سرپناه، آواره، تک‌والد یا بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد.

به هر حال، ما ضمن گرامیداشت این روز و یادآوری اهمیت آن برای توسعه‌ی اجتماعی و استقرار سلامت اجتماعی، از همه‌ی خانواده‌ها می‌خواهیم که جدا از اجبار کردن کودکان به کار و بهره‌کشی از کار آنها در تأمین ارتزاق خانواده، خودداری کنند و گردانندگان بساط‌های مافیایی و لیدرهای استثمارگر نیز باید بدانند که بکارگیری کودکان در کار اجباری و بهره‌کشی از آنها جرم است و قطعا با هماهنگی انجام شده با دستگاه قضایی، با آنان بشدت برخورد می‌شود.

اما نکته‌ی دیگری که در این باب باید مورد یادآوری قرار گیرد این است که مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی را نباید با کار اجباری مقایسه کرد بلکه این مسئله، یکی از نیازهای اصلی آینده‌سازان است که باید توسط خانواده‌ها و نیز نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

ما در بهزیستی استان ضمن اینکه با هر گونه کار اجباری و بهره‌کشی از کودکان بشدت مخالف هستیم و آن را به عنوان مصداق کودک‌آزاری برشمرده و مورد برخورد قرار می‌دهیم، اما از کار داوطلبانه‌ی کودکان در مهارت‌های حرفه‌ای و مشاغل فنی به صورت استادشاگردی و با حمایت و نظارت خانواده و مربیان کارآزموده حمایت می‌کنیم زیرا معتقدیم کودکان ما باید پا به پای رشد جسمی و فکری، مهارت‌های زندگی اجتماعی را نیز بیاموزند و در آینده‌ی خود، این مهارت‌ها را بکارگیرند.

خوشبختانه با طرح و برنامه‌ای که با میدان‌داری دستگاه قضایی و بهزیستی استان در حال اجرا می‌باشد، صدها کودک کار و خیابان که به صورت کار اجباری بکارگیری شده بوده‌اند مورد ساماندهی قرار گرفته و برنامه‌هایی برای توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان در دست اجرا می‌باشد که نتایج مثبت آن در ماه‌های آینده در سطح شهر، قابل مشاهده خواهد بود.

امیدواریم با اعتبارات مناسب‌تری که در این زمینه در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و نیز با همکاری گسترده‌تر و مشارکت واقعی همه‌ی دستگاه‌های دخیل، بتوانیم این خدمت مهم اجتماعی را به انجام برسانیم و در ساماندهی و رشد صحیح و سالم کودکان جامعه‌ و استان‌مان توفیق یبشتری داشته باشیم تا انسان‌هایی توانمند، پرتلاش، امیدوار و موفق برای آینده‌ی ایران اسلامی داشته باشیم.

دکتر مسعود فیروزی

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 37725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد