فعالیت ۷ سرپناه شبانه و ۱۰ مرکز گذری کاهش آسیب در خراسان رضوی

نزدیک به ۴ هزار نفر در سال ۹۹ از خدمات مراکز کاهش آسیب بهزیستی خراسان رضوی استفاده کرده‌اند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ۶۷۸ معتاد بی‌خانمان از خدمات پناهگاه‌های شبانه‌ی بهزیستی استان برای اقامت و استراحت شبانه، صرف شام، صبحانه، استحمام و بهداشت فردی، استفاده کرده‌اند.

غلامحسین دلبری با بیان اینکه علاوه بر ۷ شلتر و ۱۰ مرکز گذری در سطح استان، انواع دیگری از خدمت به معتادان بی‌خانمان، بدخانه، ولگرد، کارتن‌خواب و نابسامان ارائه می‌کنیم گفت: موبایل ون، خدمات گذری را به صورت سیار در پاتوق‌های تجمع معتادان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ایستگاه‌های موقت کاهش آسیب (کانکس‌ها) در نزدیکی پاتوق‌ها مستقر کرده‌ایم که معتادان بتوانند خدمات بهداشتی و مراقبتی را از نزدیک‌ترین محل به پاتوق‌ها دریافت کنند.

وی سرو یک وعده غذای گرم، آموزش پیشگیری از ایدز، توزیع سرنگ، وسایل پیشگیری از بارداری، امکانات بهداشتی، چای، استحمام، خدمات مددکاری و مشاوره‌ی روانی فرد و خانواده را از جمله خدمات کاهش آسیب معرفی کرد و گفت: ما برای هر کارتن‌خوابی که غذا، مکان آرام و امنیت بخواهد فضا و مکان داریم و هیچ سقف و محدودیتی در پذیرش این مددجویان وجود ندارد.

دلبری با تصریح بر اینکه در فصول گرم و تابستانی، مراجعین شلتر و مراکز کاهش آسیب، کمتر می‌شوند گفت:‌ این امر نشان دهنده‌ی آن است که بیشتر افراد معتاد، پاتوق را به خاطر آزادی مطلق و دسترسی دائم به مواد مخدر و پاسخگو نبودن به مددکاران، به شلتر و مرکز کاهش آسیب، ترجیح می‌دهند و اگر در زمستان مراجعات ما بیشتر است به خاطر سرمای هوا، دسترسی نداشتن به غذا، لباس و محیط آرام است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر برخی شلترها در فصل گرما با کمتر از عدد انگشتان دست سر و کار دارند و ضروری است که افراد در صورت مشاهده معتادان کارتن‌خواب و بی‌خانمان، آنها را به مراکز کاهش آسیب بهزیستی راهنمایی کنند.

این مسؤول با بیان اینکه یکی از مکان‌های مناسب برای دسترسی به بیماران مصرف‌کننده، سرویس‌های ارائه‌کننده‌ی کاهش آسیب می‌باشد گفت: برنامه‌های کاهش آسیب مصرف موارد شامل برنامه‌های مداخله‌ای است که با هدف اولیه کاهش عواقب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی انجام می‌گیرد و الزاما در ابتدای مداخلات، با کاهش مصرف مواد همراه نیست.

وی اضافه کرد: بسته‌های کاهش آسیب اچ‌آی‌وی شامل آموزش، تحویل وسایل تزریق ایمن، خدمات درمان جایگزین با مواد شبه ایپوئیدی، خدمات تشخیصی و انجام تست اچ‌آی‌وی، توزیع وسایل بهداشتی برای روابط جنسی ایمن توسط پرسنل مستقر در مراکز کاهش آسیب و تیم‌های سیار بهزیستی در پاتوق‌ها و در خود مراکز توزیع می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: در سرپناه‌های شبانه علاوه بر موارد گفته شده، تأمین پوشاک و پانسمان زخم‌های بیماران که در اثر سوء مصرف مواد یا سایر صدمات فیزیکی ایجاد شده نیز انجام می‌شود و بیمارانی که نیاز به درمان‌های اورژانسی داشته باشند به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.

وی تأکید کرد: البته تعدادی از مراجعین ما کارتن‌خواب‌های پاتوق‌ها بوده‌اند که با طرح جمع‌آوری در آغاز زمستان، جمعیت پاتوق‌ها رو به کاهش گذاشت و طبعا مراجعات ما هم کاهش پیدا کرد.

دلبری یادآور شد: ما با هر نوع برخورد غیرکارشناسی با پدیده‌ی اعتیاد مخالف هستیم و معتقدیم این بیماری مانند سایر بیماری‌های روانی، باید تحت درمان و توانبخشی درازمدت قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد:‌ ۳۰ پاتوق فعال و شناسایی شده در مشهد وجود دارد که بیشترین افراد دارای اعتیادهای خطرناک، در همین پاتوق‌ها تجمع می‌کنند و تیم‌های سیار بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در راستای کاهش آسیب به این گروه‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.

کد خبر 37616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد