ساره جوانمردی دودمانی؛ قهرمان تیرانداز مسابقات پارالمپیک

ایمان داشت که می تواند روی سکوی قهرمانی بایستد با همان پاهایی که گاها با او همراه نمی شدند. اما، "ساره جوانمردی دودمانی" زن تیرانداز ایران، با تلاشی شبانه روزی نام خود را نه تنها به عنوان قهرمان دو دوره پارالمپیک، بلکه در سال ۲۰۱۴ به عنوان بهترین ورزشکار زن سال آسیا در تاریخ ورزش قاره کهن ثبت کرد.

با افتخاراتی که بانوی تیرانداز آسیا کسب کرده، بسیاری باور دارند که ورزش ایران، باید به ورزشکاری که به‌ رغم معلولیت، بیش از ۱۰ بار پرچم ایران را در مسابقات آسیایی، جهانی و بازی‌های پارالمپیک بالا برده، ببالد.

زندگینامه ساره جوانمردی

ساره جوانمردی دودمانی، متولد ۱۷ آذر ۱۳۶۳ در شیراز است. او از بدو تولد با معلولیت مادر زادی از ناحیه پا در شهرستان شیراز متولد شد، او چهارمین دختر از پنج فرزند خانواده است و هم اکنون به عنوان یکی از ملی پوشان پاراتیراندازی جمهوری اسلامی، پیراهن تیم ملی را بر تن دارد.

ارتباطم تنها به تماس با بهزیستی محدود می‌شد

ساره تنها فرد معلول خانواده بود و به گفته خودش، در دوره‌ای از زندگی اش، از محدودیت‌هایی که برای افراد معلول وجود داشت رنج می‌برده. این بانوی قهرمان توضیح می دهد که تا قبل از هجده‌ سالگی با دنیای معلولان بیگانه بوده و اصلا با فرد دارای معلولیت دیگری ارتباط نداشته و همین باعث می‌شده تا از دنیای ورزش بی‌خبر بماند.

آنطور که خودش می گوید: در آن روزها، ارتباطم تنها به تماس با بهزیستی محدود می‌شد و بعد از پرس و جو، در بهزیستی با افرادی آشنا شدم که ورزشکار هم بودند آن موقع بود که تازه متوجه شدم چیزی به نام ورزش معلولان هم وجود دارد. ورود به دنیای ورزش، یعنی ورود ساره جوانمردی به اجتماع هم بود. ورزش به او یاد داد که ارتباط‌ ها صرفا محدود به افراد خانواده نیست بلکه جهانی پیش روی هر انسانی است که باید آن را بهتر بشناسد.

در این ارتباط می گوید: "بعد از ورزش بود که وارد بازار کار هم شدم و این روند با پیشرفت در زندگی‌ام توأم شد. این پیشرفت روز به‌ روز بیشتر شد و تا امروز که به چنین جایگاهی رسیده‌ام ادامه دارد. ورزش قطعا پنجره‌ای بود که دنیا را زیباتر و شگفت‌ انگیزتر به من نشان داد بنابر این چنین تجربه‌ای را به افراد سالم و معلول توصیه می‌کنم".

حضور در ورزش

این زن قهرمان، ورزش را در هجده‌ سالگی و با والیبال نشسته و تنیس روی میز آغاز کرد، اما ۷سال فعالیت مداوم در والیبال نشسته روح پر تلاطمش را اقناع نمی کند. او معتقد است، موفقیت در یک رشته تیمی منوط به همکاری و تلاش اعضای تیم است.

تیراندازی هم به من حس و حال خوبی می‌داد

ساره به دنبال موفقیت بود، بنابراین با علم به اینکه در یک رشته ورزشی انفرادی درصد موفقیت کم خواهد بود عزمش را برای یادگیری رشته تیراندازی جزم می کند. جوانمردی در این باره می گوید: "در همان روزها دوستانی داشتم که به باشگاه تیراندازی می‌رفتند و اسم تیراندازی هم به من حس و حال خوبی می‌داد. دوستانم مرا تشویق می کردند و خودم به‌ واسطه اشتیاقی که برای لمس موفقیت‌های فردی داشتم تیراندازی را شروع کردم."

ورود به دنیای ورزش حرفه ای

تعداد افراد معلول کم نیست. ورزشکارانی که ساره جوانمردی در مسابقات مختلف با آنها رقابت کرده‌ و اعتماد به‌ نفس شان را دیده است. هنوز شش ماه از حضورش در رشته تیراندازی نگذشته بود که در مسابقات لیگ کشوری به میزبانی تهران شرکت می کند. هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که ساره بتواند از این رقابت‌ها با دست پر به شهرش بازگردد و قهرمان پارالمپیک، نخستین مدال طلایش را صید می کند.

بعد از ۴ماه به اردوی تیم ملی دعوت می شود و دو ماه بعد از آن، به مسابقات بین‌المللی اسپانیا اعزام می‌شود که رهاورد این سفر کسب یک مدال نقره بود. بانوی تیرانداز کشورمان خاطرات آن زمان را اینگونه یادآور می شود: به خاطر دارم از اردوی تیم ملی به خواهرم زنگ زدم و گفتم که قرار است برای اعزام به اسپانیا رکوردگیری برگزار شود و من هم شانس اعزام را دارم. خواهرم می‌خندید و اصلاً باور نمی‌کرد. می‌گفت مگر می‌شود تو را با این سن و سال به همچین مسابقاتی اعزام کنند، اصلاً مگر چند روز است وارد اردوی تیم ملی شدی که بخواهند تو را به اسپانیا بفرستند.

بهترین ورزشکار زن سال ۲۰۱۴

رکوردهایش با رکوردهای ورزشکاران سالم تفاوت زیادی ندارد، او در این‌باره می گوید: "اگر کمی بیشتر تلاش کنم به‌ راحتی می‌توانم با افراد سالم رقابت ‌کنم. وقتی حال خودم را با حال تیراندازهای سالم مقایسه می‌کنم می‌بینم که دور از دسترس نیست". ساره در خصوص وضعیت رکوردهایش و تفاوت آن با افراد سالم چنین توضیح می دهد: "اختلاف رکورد من با افراد سالم، ۶ تا ۷نمره است اما در رشته تپانچه این اختلاف امتیاز قابل جبران خواهد بود. خیلی‌ها از جمله همسرم به من انگیزه می‌دهند تا وارد رقابت با افراد سالم شوم و مدال بگیرم."

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 

وقتی ورزش را آغاز می کند از ادامه تحصیل منصرف می شود اما پس از  ۱۰ سال خلأ ادامه تحصیل را در زندگی‌اش احساس می کند و تصمیم می گیرد در این عرصه گام‌های بلندی بردارد حتی در دانشگاه نیز عنوان ممتاز را به خود اختصاص می دهد.

او در این باره چنین توضیح می دهد: "حس می‌کردم در کنار موفقیت‌های ورزشی و شغل آبرومندانه‌ای که دارم جای تحصیلات در زندگی‌ام خالی است و در این زمینه احساس ضعف می‌کردم. به همین دلیل تحصیلاتم را ادامه دادم و در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی بعنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شدم."

دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو هم اکنون، با مدرک‌ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازگانی، کارمند اداره کل ورزش و جوانان استان فارس است. او درباره ی تخصص و فعالیت حرفه‌ای اش می گوید: "فکر می‌کنم آدم‌ها اگر در زمینه‌های مورد علاقه‌شان به موفقیت برسند به‌خودی خود کافی است و حتما نباید از داشته‌ها بهره و منفعت مالی برد. در حال حاضر هم در بخشی از اداره کل ورزش‌ و جوانان استان فارس کار می‌کنم که بُعد مدیریت رشته تحصیلی‌ام برایم مفید است، حتما که نباید به جنبه اقتصادی‌اش نگاه کرد."

ساره جوانمردی علاوه بر فعالیت ورزشی و اجتماعی چندسالی است که ازدواج کرده و در پاسخ به سوال بسیاری درخصوص تاهل و ادامه تمریناتش می گوید: "ازدواج مانعی برای پیشرفتش در رویدادهای مهم ورزشی از جمله پارالمپیک توکیو نمی شود."

فعالیت‌های اجتماعی

ساره جوانمردی بانویی پرتلاش در تمامی عرصه ها است و نه تنها، در ورزش، تحصیلات و زندگی شخصی اش بسیار موفق عمل کرده است، بلکه، در عرصه‌های اجتماعی نیز حضور اثرگذاری داشته است.

فروش ارزشمندترین مدال طلا به نفع مردم زلزله زده کرمانشاه

پس از وقوع زلزله در سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه، جوانمردی مدال طلای خود را به نفع زلزله زدگان این استان به حراج می گذارد، او در این خصوص می گوید: "پس از وقوع این حادثه و زمانی که دیدم جامعه ورزش کشور برای کمک به مردم زلزله زده دست به کار شده است و هر یک به نوع خود کاری کردند من هم فکر کردم که به عنوان یک ورزشکار پارالمپیکی چه کاری می‌توانم انجام دهم و تصمیم گرفتم سهم کوچکی در این جریان عظیم داشته باشم. بر این اساس تصمیم گرفتم ارزشمندترین مدالم یعنی مدال طلای بازی‌های پارالمپیک ریو را به نفع مردم آسیب دیده در این حادثه تلخ به فروش برسانم."

او بزرگترین و مهمترین رسالتش در زندگی را  تغییر نگاه ترحم آمیز مردم به معلولان بیان می کند و براین باور است که بسیاری از افراد سالم، ‌معلولان را به دلیل محدودیت های جسمی ناتوان تصور می کنند که این کاملا اشتباه است و من تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا این نگاه تغییر کند.

تالار افتخارات 

مسابقات پارالمپیک 

مدال طلا، مسابقات ریو۲۰۱۶، تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلا، مسابقات ریو۲۰۱۶، تپانچه ۵۰ متر میکس
مدال برنز، مسابقات لندن ۲۰۱۲تپانچه بادی ۱۰ متر

مسابقات قهرمانی جهان
مدال طلا کره جنوبی ۲۰۱۸، تپانچه ۵۰ متر خفیف مدال طلا کره جنوبی ۲۰۱۸، تپانچه ۱۰ متر
مدال طلا، کرواسی ۲۰۱۷، تپانچه ۱۰ متر تیمی
مدال نقره کرواسی ۲۰۱۷، تپانچه ۱۰ متر
مدال طلا، ترکیه ۲۰۱۵تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال نقره، کرواسی ۲۰۱۵تپانچه ۵۰ متر میکس
مدال برنز، کرواسی ۲۰۱۵تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال برنز، آلمان ۲۰۱۴تپانچه بادی ۱۰ متر

مسابقات جام جهانی
مدال طلا، العین امارات ۲۰۱۸تپانچه بادی ۱۰ 
مدال طلا، العین امارات ۲۰۱۸تپانچه ۵۰ متر میکس
مدال طلا، ترکیه ۲۰۱۲تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال نفره، ترکیه ۲۰۱۰تپانچه بادی ۱۰ متر

سایر مسابقات جهانی
مدال نقره کاپ آلیکانته اسپانیا ۲۰۰۹ تپانچه بادی ۱۰ متر

بازی‌های پاراآسیایی

مدال طلاجاکارتا ۲۰۱۸تپانچه ۵۰ متر میکس
مدال طلا، جاکارتا ۲۰۱۸تپانچه ۱۰ متر بادی
مدال طلا، اینچئون ۲۰۱۴تپانچه ۵۰ متر میکس
مدال طلا، اینچئون ۲۰۱۴تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال نقره، گوانگ‌ژو ۲۰۱۰تپانچه بادی ۱۰ متر

کد خبر 37471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =