خشم خود را از دوران کودکی قورت دهید!

خشم همیشه با انسان همراه بوده است، اما گاهی برخی از انسان‌ها، به سرعت از کوره در می‌روند و خشمگین می‌شوند، امّا عده‌ای دیگر، می‌توانند در سخت‌ترین شرایط نیز، خشم خود را کنترل کنند که در این میان، کنترل و جهت‌دهی به خشم بسیار حائز اهمیت است.

رویا نوری جامعه شناس، در رابطه با آموزش چگونگی کنترل خشم از دوران کودکی اظهار کرد: اگرچه عصبانیت، یک هیجان طبیعی است، امّا افراد در زمان عصبانیت، باید مراقب واکنش‌های خود باشند. زیرا نوجوانانی که در معرض خطر  و مستعد بروز رفتارهای پرخطری هستند به احتمال زیاد، در زمان عصبانیت، رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند و دلیل آن هم این است که درواقع، وقتی فرد عصبانیت خود را به شیوه‌ای ابراز می‌کند که به خود یا دیگران صدمه می‌زند، از شیوه درست و سالمی برای ابراز خشم استفاده نمی‌کند و این موضوع ممکن است درمورد فرزند شما هم صادق باشد. امّا نکته اینجاست که فرزند شما باید همواره سعی کند موقعیت‌هایی که باعث آزردگی و عصبانیت او می‌شود را به طور سالم و سازنده مدیریت کرده و برای مقابله با خشم خود، از شیوه‌های صحیح استفاده کند.

وی بیان کرد: فرد باید عوامل ایجاد و نشانه‌های خشم را بشناسد و بپذیرد که عصبانی است و بداند که باید در برابر خشم، چه واکنشی از خود نشان دهد.

این جامعه شناس با بیان راهکارهایی برای این منظور تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که فرد هنگام خشم خود، از قانون ده ثانیه‌ای استفاده کند و هنگام عصبانیت خود بهتر است که عکس العملی نشان ندهد و از یک تا ده بشمارد تا از هرچه بیشتر شدن عصبانیت خود جلوگیری کند.

نوری گفت: حفظ آرامش، از دیگر راهکارهایی است که فرد باید هنگامی که مورد انتقاد دیگران قرار می‌گیرد به آن توجه کند چرا که این کار باعث می‌شود که او درست و منطقی رفتار کند.

وی ادامه داد: هنگامی که دیگران از فردی انتقاد می کنند او نباید عصبانی شود و حتما باید ضمن حفظ آرامش خود, به روح و جسم خود استراحت دهد.

این جامعه شناس افزود: تغییر کانال دادن از دیگر مواردی است که فرد هنگام عصبانیت می تواند در خصوص آن اقدام کند و به انجام کار دیگری مشغول شود که این کارها می توانند سرگرمی هایی مانند مطالعه کردن, مرتب کردن وسایل شخصی, خوردن یک خوراکی که دوست دارد و تماشای تلویزیون و...باشد.

نوری بیان کرد: از دیگر کارهایی که فرد هنگام ناراحتی و خشمگین شدن می تواند انجام دهد نامه نوشتن است. بدین صورت که فرد درمورد عصبانیت خود نامه بنویسد و سپس, آن را پاره کند.

وی گفت: برخی از افراد هنگامی که عصبانی می شوند ترجیح می دهند محیط را ترک کنند و این کار می تواند مفید باشد زیرا فرد عصبانی بهتر است که قدم بزند و محیطی که باعث خشم او شده را ترک کند.

این جامعه شناس با اشاره به ورزش کردن به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از خشم و عصبانیت ادامه داد: هنگامی که فرد عصبانی می شود می تواند چند حرکت ورزشی انجام دهد و به فعالیت هایی چون پیاده روی در هوای آزاد, شنا, کوهنوردی و...بپردازد چرا که این فعالیت ها شیوه مناسبی برای مقابله با خشم هستندو نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی عصبانیت بسیار شدید و غیر قابل کنترل است, انرژی حاصل را می تواند با فعالیت های جسمی و کارهایی که به دیگران صدمه نمی زند, آزاد کند که از آن جمله می توان به پاره کردن روزنامه, کوبیدن بالش به دیوار و...اشاره کرد.

نوری افزود: مذاکره و گفت و گو کردن, بهترین انتخاب است و در حقیقت, برنده یا بازنده واقعی ندارد چراکه در گفت و گو, هر دو طرف باید از برخی خواسته های خود چشم پوشی کنند و در این میان,  لازم نیست برای عصبانی شدن توضیحی داده شود و گفتن " من رفتار بدی داشتم و عذر می خواهم. " کافی است تا همه سوء تفاهم ها ازبین برود.

کد خبر 37295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد