۶۰ درصد پرونده‌های مددجویان بهزیستی خراسان رضوی به مراکز مثبت زندگی واگذار شده است

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در قوچان گفت: همه بخش‌های عمومی و تخصصی بهزیستی، باید عملکرد شفافی داشته باشند و تمام اطلاعات و داده‌هایی که جنبه‌ی محرمانه ندارند در دسترس عموم قرار گیرد.

دکتر مسعود فیروزی که در دیدار با کارکنان بهزیستی این شهرستان سخن می‌گفت با اشاره به افزایش یارانه‌ها و مستمری‌های مددجویان بهزیستی گفت: در برخی موارد مانند معلولین ضایعه‌نخاعی، مجموع دریافت‌های مددجو به حدود دو میلیون تومان در ماه می‌رسد که رقم بسیار خوبی نسبت به گذشته است.

وی در عین حال یادآور شد: اگر تورم یکی دو سال اخیر نمی‌بود شیرینی این افزایش مستمری‌ها و یارانه‌ها در کام مددجویان بیشتر احساس می‌شد و متوجه می شدیم که واقعا مستمری‌ها به ۲۰ درصد حقوق و مزایای قانونی رسیده است که کار بسیار پراهمیتی است.

وی با تأکید بر اینکه خدمت در بهزیستی، آثار معنوی در زندگی پرسنل این نهاد می‌گذارد گفت: خدمات صادقانه در بهزیستی آثار و برکات خودش را در زندگی همه‌ی ما داشته و کارکنانی که سال‌های زیادی را در این نهاد خدمت کرده‌اند بخوبی این آثار را احساس می‌کنند.

وی با بیان دو الگوی مدیریتی «عدالت‌محوری» و «ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی» به عنوان مبانی مدیریت دوران خدمت خود گفت: عدالت‌محوری شاخه‌ها و جوانب زیادی دارد و یکی از بخش‌های آن این است که در مورد مددجویان، عدالت را رعایت کنیم.

نوع معلولیت، شدت معلولیت و تعیین خوشه اقتصادی؛ سه معیار دریافت خدمات و مستمری

فیروزی ادامه داد: نوع معلولیت، شدت معلولیت و تعیین خوشه اقتصادی بر اساس آزمون وسع، سه معیاری است که در پوشش دادن به مددجویان از نظر مستمری و خدمات باید مد نظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه مددکاران و کارشناسان تخصصی، نباید موضوع پوشش خدماتی و مستمری را صنفی و بخشی نگاه کنند گفت: در مورد نوع معلولیت، می‌توان به معلولین ضایعه‌نخاعی اشاره کرد که نسبت به سایر معلولیت‌های جسمی، در اولویت است.

وی افزود: همچنین در شدت معلولیت، کسی که ناشنوای مطلق است نسبت به کم شنوا اولویت دارد یا یک معلول جسمی شدید که هیچ‌گونه امکان حرکت ندارد نسبت به یک معلول جسمی خفیف دارای اولویت خدمات است.

دکتر فیروزی گفت: ممکن است یک معلول دارای اولویت نوع و شدت معلولیت باشد اما آزمون وسعش نشان دهد که از حداقل‌ها برخوردار است بنا بر این اولویت را به افرادی می‌دهیم که از هر سه الگو برخوردار باشند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی باید اطلاع رسانی را جدی‌تر و گسترده‌تر در دستور کار داشته باشیم گفت: باید فرماندار، مسؤولان شهرستان، مردم و همه‌ی رسانه‌ها از خدماتی که بهزیستی به مددجویان می‌دهد اطلاع داشته باشند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ما امکانات اطلاع‌رسانی را در ستاد برای شهرستان‌ها ایجاد کرده‌ایم گفت: علاوه بر این، باید از امکانات خود شهرستان، جلسات، مصاحبه‌ها، نشست‌ها، مراسم، تجمعات دینی و مذهبی و همه‌ی امکانات ا طلاع‌رسانی برای انتقال اطلاعات بهره‌مند شویم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش برای برآوردن انتظارات منطقی و شرایط عادلانه در دریافتی‌ها و مزایای کارکنان بهزیستی را در اولویت کاری خود گذاشته است گفت: بسیاری از موارد هست که کارکنان ما به جهت اینکه از همه‌ی اطلاعات و داده‌ها و دستورات مطلع نیستند اقناع نمی‌شوند و احساس تبعیض دارند که باید با شفاف‌سازی اطلاعات و داده‌های قانونی در سامانه‌ها این ابهامات را از میان برداریم تا حس تبعیض و بی‌عدالتی از میان برود و اگر در جایی، عملکردی هست که این حس را تقویت کرده، این عملکرد اصلاح شود.

مراکز مثبت زندگی؛ یک برنامه دائمی، قدرتمند و قطعی

دکتر فیروزی با اشاره به خدمات مراکز مثبت زندگی گفت: سازمان بهزیستی برای انتقال پرونده‌ها و واگذاری کارها به این مراکز هزینه‌های زیادی انجام داده و این یک برنامه‌ی دائمی، قطعی و قدرتمند است که باید با قوت تمام ادامه پیدا کند و اشکالاتی که در ابتدای کار هست به تدریج مرتفع خواهد شد.

وی گفت: در حالی که تا پیش از راه‌اندازی این مراکز فقط ۱۶ درصد پرونده‌ها به مراکز غیر دولتی واگذار شده بود گفت: اکنون با اینکه هنوز بیش از شش ماه از فعالیت این مراکز نمی‌گذرد بیش از ۶۰ درصد پرونده‌ها به این مراکز واگذار شده و عملکرد مراکز نیز بسیار خوب بوده است.

وی با یاداوری اینکه پیش از این ابهامات زیادی در پرونده‌ها وجود داشت و امکان رسیدگی به همه‌ی این ابهامات نبود گفت: حالا با کاری که مراکز مثبت انجام دادند بسیاری از هزینه‌های سازمان کاهش یافت و با پایان‌یافتن این مرحله در سراسر کشور، کار عملیاتی خدمات تخصصی به مددجویان در مراکز مثبت آغاز می‌شود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی که در معیت استاندار به شهرستان قوچان رفته بود در نوبت صبح به دیدار فرزندان بهزیستی در دو مرکز رفت و از یک کمپ ترک اعتیاد نیز بازدید کرد و با مددجویان و مسؤولان این مراکز گفتگو نمود.

دکتر فیروزی در نوبت بعد از ظهر در کنار استاندار با مددجویان بهزیستی ملاقات عمومی داشت و ضمن استماع مشکلات آنان، در خصوص حل این مشکلات، قول مساعد داد.

کد خبر 37290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد