امرالله دهقانی؛ قهرمان وزنه برداری مسابقات پارالمپیک

امرالله دهقانی؛ یکی ازقهرمان ملی اهل روستای ایاز آباد کازرون است، ورزشکاری با داشتن معلولیت از ناحیه نخاع، اما حالا ۱۲سال است که جزء قهرمانان برتر دنیا است.

زندگی نامه امرالله دهقانی

امرالله دهقانی متولد ۱۵ فروردین ۱۳۴۲ اهل روستای ایاز اباد استان فارس است. سال ۱۳۶۰ درسن ۱۸ سالگی براثر سقوط از ساختمان دچار معلولیت نخاعی شد. سال ۱۳۶۶ در سن ۲۴ سالگی ورزش را برای گذران اوقات فراغت شروع کرد و چندین رشته ورزش را دنبال کرد.

 اغاز فعالیتهای تخصصی ورزشی

امرالله دهقانی ورزش را سال ۱۳۶۹ دررشته وزنه برداری آغاز کرد، با همت و تلاشی که داشت، پله‌های رشد و پیشرفت را طی کرد، سال ۱۳۷۲ وارد تیم ملی شد و سال ۱۳۸۸ به عضویت تیم ملی درآمد.

 حمایت خانواده عامل اصلی موفقیتم درورزش بود

 مرد طلایی پارالمپیک‌ اتلانتا موفقیتش را مدیون خانواده اش می داند و می گوید : اگر خانواده و همسرم نبودند نمی توانستم این موفقیت ها را بدست بیاورم، چون آنها بهترین مشوق من بودند. ‌قهرمان نام اوراستان فارس، برای اینکه بتواند تمریناتش را پیگیری کند چندسالی به شیراز نقل مکان می کند تا ورزش را به طورحرفه ای وزیر نظرمربیان مجرب پشت سر بگذارد، در این باره می گوید:"آن زمان در کازرون هیچگونه امکانات ورزشی برای جانبازان و معلولین وجود نداشت بنابراین مجبوربودم چندسالی به شیراز بروم و خدا رو شکر که توانستم به عنوان یک ورزشکار برای کشورم افتخارافرینی کنم.

او وزنه برداری را زیر نظر جعفر جعفری را پبگیری کرد، در این خصوص چنین توضیح میدهد:"اولش که شروع کردیم مجموعه ورزشی شهید دستغیب بود وچند سال بعد در بنیاد جانبازان شیرازدر بولوارمدرس تمرین می کردیم. "

 کسب اولین مدال قهرمانی

زمانی که اولین مسابقه استانی به میزبانی فیروزآباد برگزار شد در انجا امرالله توانست مدال طلای دسته ۷۵ کیلوگرم را کسب کند.دارنده مدال طلای پارالمپیک سیدنی درخصوص گامهای نخستش برای کسب افتخار می گوید:" ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۹در فیروزآباد مدال طلا گرفتم. ازان سال این مسابقات هر سال دریکی از شهرستان های فارس برگزارمی شد که عنوان نخست را کسب می کردم. "امرالله دهقانی دراولین حضورش درمسابقات قهرمانی کشورکه ۳۱ خرداد ۱۳۷۰ در گیلان برگزارشد برسکوی سومی ایستاد.

 سکوی پرتاب

سکوی سومی، سکوی پرتاب این قهرمان شد، در این خصوص چنین توضیح می دهد: تلاشم را چندبرابرکردم، به طوریکه از سال ۷۱ تا ۸۹ عنوان قهرمانی کشورازآن من بود، آخرین رکوردی که در دسته ۱۰۰ کیلو بجا گذاشته ام ۲۴۵ کیلوگرم است که در فدراسیون جانبازان و معلولین ایران ثبت شده است.

 عضویت در تیم ملی

عضواسبق تیم ملی پارا وزنه برداری زمانی که ورزش را شروع آغاز کرد هرگز گمان نمی کرد که بتواند پیراهن تیم ملی را برتن کند، ولی چون ورزشکاری خوش تکنیک و با پشتکاربود، به سرعت پیشرفت می کند.دهقانی رکوردهایش به قهرمانان جهان بسیار نزدیک بود، به همین خاطرسال ۷۱ بعد از قهرمان کشوری، کادر فنی، او را به تیم ملی دعوت می کند.

درباره نخستین حضورش در یک رویداد بین المللی می گوید: "در سال ۱۳۷۳ به مسابقات قهرمانی جهان که در سوئد برگزارشد اعزام شدم و آنجا به مقام سومی دست یافتم حتی دراین رقابتها درتیمی هم ایران سوم شد.

به اهتزاز دراوردن پرچم ایران افتخار بزرگی است

قهرمان ۷ دوره مسابقات جهانی و بازی پارالمپیک سیدنی واتلانتا به اهتزاز درآوردن پرچم سه رنگ ایران را افتخار بزرگی می داند و دراین باره می گوید: "من همیشه برای ایران عزیز ورزش کرده ام، تمام تلاش خود را به کاربستم تا با حریفان قدردنیا همچون امریکا و... دست و پنجه نرم کنم و سرود ایران را طنین انداز کنم.

 معلولیت محدودیت نیست

مرد پرافتخار کازرون، براین باوراست که؛ معلولیت محدودیت نیست بلکه فرصتی برای به نمایش گذاشتن استعدادهای خدادادی است او به انچه برای کشور به دست آورده می بالد و یاداورمی شود:" خوشحالم که با ۷۵ درصد معلولیت نخاعی برای کشور و شهرم فردی مفید بوده ام.

وی درسخنانش بارها این نکته را متذکر می شود که هیچ چشم داشتی ازهیچ کسی ندارد، ولی باید برای جوانان کشور انگیزه والگو سازی شود تا رغبت به ورزش افزایش پیداکند.این ورزشکار خوشنام کشورمان معتقد است که "معرفی قهرمانان بزرگ جهان و پارالمپیک و المپیک می تواند الگویی برای جوانان به منظور پرداختن به ورزش باشد تا از انحرافات و راه های خلاف جلوگیری شود.

او که مسابقات بزرگ جهانی از جمله سه دوره المپیک را تجربه کرده است، یاداورمی شود:"مسابقات جهان و مخصوصا پارالمپیک جایی است که تمام ورزشکاران صاحب نام دنیا شرکت می کنند ازجمله آمریکا، انگستان، آلمان، روسیه، فرانسه، چین، ژاپن، کره و... البته تیم ما هم جزو سه تیم قدرتمند دنیا است. "

امرالله دهقانی تلاش برای ایران را هدفی بزرگ می داند و توضیح می دهد:"همه افراد هرکشوری باید نسبت به کشورخودشان دارای تعصب وعرق ملی باشند. من هم با توجه به معلولیتی که داشته و دارم سعی کردم برای کشورم فردی مثمر ثمر باشم و با تعصب و عرق ملی که داشتم توانستم نام ایران و کازرون را در بالاترین نام های دیگر کشورها و شهرهای جهان بنویسم. وقتی خداوند چنین قدرتی را به من داده باید با ورزش قدرت ایران را به رخ دنیا بکشیم. از اینکه دین خود را نسبت به کشور و مردم شهرم ادا کرده ام. دهقانی در حال حاضر مدرک کارشناسی ارشد رشته ژنتیک پزشکی را اخذ کرده است.

آلبوم افتخارات

مسابقات جهانی ۹۴ سوئد؛ مقام سوم

مسابقات جهانی ۹۵ انگستان؛ مقام اول

مسابقات پارالمپیک ۹۶ آتلانتای آمریکا؛مقام سوم

مسابقات جهانی ۹۷ بلژیک ؛مقام اول

مسابقات جهانی ۹۸ امارات دبی؛ مقام دوم

مسابقات جهانی ۹۹ مجارستان؛ مقام اول

مسابقات پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی استرالیا

مسابقات جهانی ۲۰۰۳ اسلواکی؛ مقام اول

مسابقات جهانی ۲۰۰۶ بوسان کره جنوبی؛ مقام دوم

مسابقات پارا آسیایی ۲۰۰۶ مالزی؛ مقام دوم

۱۶ سال کاپیتان تیم ملی

کد خبر 36888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =