رسانه‌ها در بیان مشکلات معلولین به مسؤولیت اجتماعی خود عمل کنند

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی از رسانه‌ها خواست به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی، در مورد مشکلات معلولین، به جامعه اطلاع رسانی کنند.

دکتر مسعود فیروزی در حاشیه‌ی نشست با اعضای شورای شهرستان مشهد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیان مطالبات معلولین، یک وظیفه ی اجتماعی است که بر دوش همه‌ی نهادها و سازمان‌های مردم نهاد است و بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند این مطالبات را به جامعه‌ی متکثر امروز، منتقل کند.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی یکی از بزرگ‌ترین مطالبات معلولین است گفت: وقتی مقدمات حضور معلولین در جامعه فراهم نیست ما چگونه توقع اشتغال و استقلال از آنها داریم.

وی ادامه داد: موارد زیادی هست که برای فرد دارای معلولیت کاریابی می‌کنیم ولی محل کارش برای حضور او دسترس‌پذیر نیست و او نمی‌تواند در این محل کار کند.

وی در همین زمینه افزود: بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت، مشکلات سازمان بهزیستی هم هست و بهزیستی خود مطالبه‌گر حقوق افراد دارای معلولیت است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: ما متولی مسکن، آموزش، اشتغال، ورزش یا سلامت معلولین نیستیم و هر کدام از این موارد، متولیان و مسؤولانی در بین دستگاه‌ها دارد اما وقتی یک فرد دارای معلولیت در این زمینه‌ها دچار مشکل می‌شود بهزیستی مورد سؤال قرار می‌گیرد در حالی که بهزیستی،‌ خودش سؤال کننده است.

دکتر فیروزی تأکید کرد: با همه‌ی این اوصاف، ما در بحث اشتغال، آموزش، فرهنگ‌سازی، سلامت، توانمندسازی، حضور اجتماعی، دسترس‌پذیری اجتماعی و بسیاری زمینه‌های دیگر، علاوه بر مطالبه‌گری، کار اجرایی هم می‌کنیم و به دستگاه‌های دیگر در این زمینه یاری می‌رسانیم اما برخی دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود در این بخش عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما مطالبه‌گر، حامی و مدعی حقوق معلولین هستیم و تمام تلاش‌مان را برای احقاق حقوق آنان انجام می‌دهیم اما رسانه‌های جمعی، چه دولتی و چه غیر دولتی، مسؤولیت وجدانی، انسانی و اجتماعی دارند و باید از حقوق هموطنان خود که دچار محدودیت جسمی هستند دفاع کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، فراگیر شود و رسانه‌ها مشارکت‌ فعال‌تری در این زمینه داشته باشند همه‌ی افراد و سازمان‌ها متوجه می‌شوند و برایشان جا می‌افتد که باید در هنگام ساختن خانه، مدرسه، مسجد، خوابگاه، دانشگاه، سینما، فرهنگ‌سرا، پارک و هر مجموعه و ساختمان دیگر، باید به فکر معلولین، سالمندان، مادران باردار، افراد مصدوم، بیماران و دیگر توانخواهان باشند و شرایط ورود و زندگی آنها در این مکان‌ها را فراهم سازند.

کد خبر 35964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد