معتادان متجاهر در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند/ بیش از ۳۳ هزار معتاد متجاهر کد یکتای منحصر به فرد دریافت کرده‌اند

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امیدواریم معتادان متجاهر در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند، گفت: تاکنون برای بیش از ۳۳ هزار معتاد متجار کد یونیک صادر شده و بیش از ۳ هزار نفر از این افراد بیش از یک بار وارد مراکز ماده ۱۶ شده اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره شیوع کرونا در مراکز ماده ۱۶ با توجه به پیک چهارم گفت: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا در کشور در مراکز سازمان بهزیستی درباره همه مددجویان از جمله معتادان متجاهر اقدامات خوبی انجام شد. در طی سال و ایام مختلف توزیع اقلام در مراکز نگهداری معتادان متجاهر صورت گرفته است. 

توزیع اقلام بهداشتی در پاتوق ها و مراکز نگهداری معتادان متجاهر

وی ادامه داد: در دو ماه پایانی سال گذشته حدود ۳ میلیون ماسک، ۳۲ تن مواد شوینده و سایر اقلام بهداشتی در مراکز و موسسات کاهش آسیب توزیع شد و اعلام کردیم هر موسسه کاهش آسیب موظف است اقلام بهداشتی لازم را در اختیار افرادی که در پاتوق ها هستند قرار دهد. خوشبختانه هیچ کمبودی در این زمینه نداریم و در حال حاضر مکاتباتی برای توزیع سری جدید اقلام بهداشتی شامل بیش از یک و نیم میلیون ماسک و سایر اقلام بهداشتی صورت گرفته است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیا اینکه در استان ها گزارش شدت شیوع بیماری را تاکنون نداشتیم، تصریح کرد: البته پیش از عید در یکی از استان ها تعدادی از معتادان متجاهر به یکباره دستگیر شده و از آنها تست سریع اخذ شده اما ظاهرا جواب ها درست نبوده و وقتی این افراد وارد مراکز می شوند، علائم بروز می کند. وقتی تست pcr از این افراد گرفته شد، مشخص می شود اکثریت این افراد مبتلا به بیماری کرونا هستند و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی بلافاصله افراد بیمار تحت درمان قرار می گیرند و موضوع کاملا کنترل شد و هیچ گونه مرگ و فوتی از این استان گزارش نشد.

شناسایی ۱۷ الی ۱۸ معتاد متجاهر دارای علائم کرونا

براتی سده خاطرنشان کرد: در تهران نیز با توجه به اینکه افراد در مرکز شفق غربالگری می شوند و اگر فرد مبتلا شناسایی شود در همین مرکز قرنطینه می شود، حدود ۱۷ الی ۱۸ مورد از افرادی که در طرح نوروز جمع آوری شده اند علائم دار بوده اند. نگرانی ما این است که با توجه به اینکه پیک چهارم قدرت سرایت بیشتری دارد از همین رو درخواست کرده ایم که معتادان متجاهر در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در خصوص تزریق واکسن کرونا به معتادان متجاهر اقداماتی صورت گرفته و تعدادی از فعالان امور اجتماعی نیز درخواست کرده اند که برای بی خانمان ها و معتادان متجاهر نیز تزریق واکسن کرونا انجام شود. 

درخواست تزریق واکسن کرونا برای معتادان متجاهر 

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تزریق واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: ما در خصوص واکسن آنفلوآنزا نیز درخواست کرده بودیم اما مورد توجه واقع نشد. در حال حاضر نیز برای اینکه معتادان متجاهر در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند درخواست کرده ایم اما با توجه به ملاحظات و شرایط فعلا این افراد در اولویت قرار نگرفته اند البته تا جایی که اطلاع دارم برخی اولویت ها هنوز در سازمان بهزیستی واکسن دریافت نکرده اند. 

براتی سده خاطر نشان کرد: برای معتادان متجاهر و ارائه دهندگان خدمات در مراکز کاهش آسیب و پرسنل مراکز ماده ۱۶ متاسفانه هیچ گونه اقدامی برای تزریق واکسن صورت نگرفته است. ما در مجموع برای جمعیتی حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر درخواست کرده بودیم تا واکسیناسیون انجام شود. 

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا نیز برای بخشی از جمعیت مورد هدف ما تامین شده بود، گفت: واکسن آنفلوآنزا نیز علیرغم اینکه ما برای همه جمعیت مورد هدف مان درخواست کرده بودیم اما فقط برای بخشی از پرسنلی که در پاتوق ها با معتادان متجاهر در ارتباط هستند تامین و در برخی از استان ها تزریق شد. 

۳۳ هزار معتاد متجاهر کد یکتای منحصر به فرد دریافت کرده اند

براتی سده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره آخرین آمار معتادان متجاهر که کد یونیک (کد یکتای منحصر به فرد) دریافت کرده اند، تصریح کرد: نزدیک به ۳۳ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ کد یونیک دریافت کرده اند. با توجه به جمعیتی که از گذشته در این مراکز حضور داشتند حدود ۴۱ هزار نفر در حال حاضر در مراکز ماده ۱۶ حضور دارند. اخذ کد یونیک از طریق عنبیه برای همه معتادان متجاهری که در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی، سپاه، بسیج، ناجا حضور دارند انجام می شود. 

بیش از  ۳ هزار معتاد متجاهر بیش از یک بار وارد مراکز ماده ۱۶ شده اند

وی ادامه داد: از مجموع تعداد افرادی که کد یکتای منحصر به فرد دریافت کرده اند، نزدیک به ۳ هزار و ۲۵۶ نفر بیش از یک بار وارد مراکز ماده ۱۶ شده اند و مابقی اولین بار است که در مراکز ما وارد شده اند. در طرح های ایام نوروز بیش از ۱۰ هزار نفر دستگیر و به مراکز ماده ۱۶ اعزام شده اند. 

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: براساس مصوبه قانون مبارزه با مواد مخدر، شش ماه برای نگهداری معتادان متجاهر در نظر گرفته شده بود. پس از شیوع کرونا مدت یک سال برای نگهداری معتادان متجاهر تصویب شد. با اصلاح قانون مبارزه با مواد این افراد مدت زمان بیشتری در مراکز حضور خواهند داشت. حال افزایش مدت نگهداری یک موضوع است اما موضوع تامین منابع نیز مهم است. نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ هزینه سنگینی دارد و باید این موارد نیز در نظر گرفته شود. 

براتی سده با بیان اینکه هنوز سرانه ای برای سال جاری برای هزینه هر فرد معتاد در مراکز ماده ۱۶ در نظر گرفته نشده است، گفت: پیشنهاد ما افزایش دو تا دو و نیم برابری سرانه ها نسبت سال گذشته است یعنی سرانه ۲۸ هزار تومانی باید به ۶۰ الی ۷۰ هزار تومانی با توجه به تورم در نظر تبدیل شود.

کد خبر 35475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =