رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی: نشانه قهر خدا در فیلم‌ها نباید فرد ویلچری باشد

تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی گفت: هرگاه در فیلمی، شخص گناهکاری وجود دارد که خدا به گونه‌ای او را زمین زده آخر فیلم ویلچری شده، در حالیکه نشانه قهر خدا در فیلم‌ها نباید فرد ویلچری باشد.

ابراهیم‌ کاظمی مومن‌سرائی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همواره در فیلم‌ها اینگونه نشان داده می‌شود که شخصیت منفی، مال‌ مردم‌خور و خطاکار بر اثر ضربه‌ای یا روی تخت بیمارستان بوده یا ویلچری و فلج است و در مجموع نشانه قهر خدا در فیلم‌ها فرد ویلچری است در حالیکه در آموزه های دینی نیز چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به روایتی که صبر در آسیب‌ها، پاداش فراوان دارد، اضافه کرد: اگر فردی دچار آسیب جسمی را مسخره کنیم، ناپسند است و مشخص نیست که فیلمسازان با ساختن فیلمی که آخر و عاقبت شخصیت منفی به معلولیت ختم شده،  چه چیزی را می‌خواهند نشان دهند.

ضرورت آموزش به مجریان درباره تعامل با معلولان

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی در رابطه با کلیپ اخیری که در فضای مجازی منتشر شده و در آن مجری تلویزیونی از مهمان دارای معلولیت می‌پرسد که «متراژ دست و پای خانمت مثل خودته یا مثل ماهاست» نیز گفت: به نظر می‌رسد این کلیپ به‌طور عامدانه در فضای مجازی پخش شده و مشخص است که مجری قصد مسخره کردن ندارد بلکه سئوال را نمی‌تواند به‌ شکل صحیح بپرسد.

مومن سرائی افزود: نمی‌توانیم کتمان کنیم که معلولیت، مشکل جسمی و محدودیت است اما محرومیت نیست. در این موضوع مشخص است مجری عامدانه انجام نمی‌دهد اما گاهی افراد دارای معلولیت در برنامه‌های تلویزیونی به سخره گرفته می‌شوند به‌طور مثال سال گذشته دو بازیگر ادای ناشنوایان را درمی‌آوردند و همه می‌خندیدند و این قضیه را مسخره می‌کردند اما به صرف اینکه شخصی، سلبریتی است اجازه ندارد افراد دارای معلولیت را مسخره کند.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش مجریان در نحوه تعامل با معلولان گفت: مجریان برنامه‌های تلویزیونی باید آموزش ببیند تا نوع سئوال آنها، افراد دارای معلولیت را غمگین نکند یا آن را نوعی توهین تلقی نکنند.

مومن‌سرائی در ادامه به مساله ازدواج معلولان با یکدیگر اشاره کرد و با انتقاد از فرهنگ حاکم بر جامعه مبنی بر اینکه فرد معلول حتما باید با معلول ازدواج کند، افزود: بهتر است فرد دارای معلولیت با فردی که معلولیتی ندارد، ازدواج کند چون در صورت ازدواج دو فرد معلول با یکدیگر احتمال تولد کودک دارای معلولیت نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، اخیرا در برنامه شبکه سه، مجری از مهمان دارای معلولیت می‌پرسد که «متراژ دست و پای خانمت مثل خودته یا مثل ماهاست» که این مساله در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و هرچند که «متراژ دست و پا» اصطلاحی بود که مهمان دارای معلولیت برنامه روی آن به عنوان تنها تفاوتش با سایرین تاکید داشت اما برخی معتقدند که یک مجری باید توجه داشته باشد که هزاران فرد دارای معلولیت نیز این برنامه را می‌بینند.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بهزیستی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دارای معلولیت، تحت پوشش این سازمان قرار دارند. این آمار تنها آمار معلولان تحت پوشش بهزیستی را نشان می‌دهد.

کد خبر 35428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =