۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
روانشناسی به مثابه یک علم و  یک حرفه

مدیر کل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس، مهمترین فعالیت های این دفتر را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر بهزاد وحید نیا مدیر کل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور روز روانشناسی و مشاوره در ایران را به عنوان یک روز نمادین برای پرداختن به اقتضائات، نیازها و اهمیت خدمات حوزه روانشناسی و همچنین نگاه به روانشناسی به مثابه یک علم و حرفه دانست و گفت: در دنیا نیز روز ۱۵آوریل به عنوان روز روانشناس معرفی شده است که طی دو سال اخیر مصادیقی مرتبط با موضوع کرونا و همچنین جهت گیری ها و رویکردهای نظری و عملی به سوی اقدامات لازم برای جهان پس از کرونا، در این روز مطرح شده است.

وحید نیا گفت: سازمان بهزیستی به عنوان مرجعیت حاکمیت در بحث صدور مجوزهای خدمات روانشناختی در قالب مراکز، خود را مسئول می داند تا نسبت به تعریف استاندارد ها، توسعه دسترسی به خدمات، نظارت بر نحوه پیشبرد خدمات و... تمامی تلاش خود را بنماید. همچنین در دفتر خدمات مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی، اقدامات جدی در سیاست گذاری و ترسیم نقشه راه انجام می شود.

وی در خصوص محورهای مختلف این نقشه راه نیز گفت:توسعه سرمایه اجتماعی، تعامل با بخش های تخصصی غیردولتی همچون انجمن های علمی مجموعه های صنفی، توسعه تشکل های مراکز مشاوره و حوزه خانواده، توسعه موسسات اجتماع محور با رویکرد سلامت روان و تعامل با نظام های صنفی غیردولتی از جمله سازمان نظام روانشناسی و انجمن های حوزه روانشناسی  و... و. از جمله این محورها هستند.

وی تقویت رویکرد شواهد محور در خصوص اثربخشی فعالیت ها متناسب با نیاز روز، اقدامات مبتنی بر سامانه و دسترسی های نظارتی در کیفی سازی خدمات را از دیگر محورهای مورد نظر حوزه مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی عنوان کرد و افزود:همچنین راه اندازی سامانه آمار مشاوره و خدمات روانشناختی نیز از جمله فعالیت هایی است که امیدواریم در پایان سه ماهه اول امسال مورد بهره برداری عمومی در سطح کشور قرار گیرد.

مدیر کل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی با اشاره به توجه به نیازهای جامعه در دیگر محورهای این نقشه راه نیز گفت:به نظر می رسد علاوه بر خدمات عمومی، تمرکز بر سلامت روان سالمندی و همچنین گروه های کودکان، از الزاماتی هستند که به برنامه ریزی خاص در مرکز ملی راهبری سلامت روان سازمان بهزیستی نیاز دارند و امیدواریم که تا پایان امسال این موضوعات هم نهایی شود.

وحیدنیا یکپارچگی و انسجام در توسعه خدمات مشاوره و روانشناختی و یا تحکیم جایگاه حاکمیت در خدمات روانشناختی را هم یکی دیگر از محورها عنوان کرد و گفت:در حوزه صدور مجوزهای خدمات روانشناختی چالش های زیادی داریم که علی رغم صراحت قانون در ماده ۵۷احکام دایمی و ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات در مرجعیت سازمان بهزیستی در صدور مجوزها؛ شاهد پراکنده کاری ها و موازی کاری ها در بعضی سطوح هستیم و قاعدتا حرکت به سمت تعامل داخلی دولت برای ساماندهی این موضوع در فاز اول با تفاهم و تعامل و در فازهای بعدی، برخوردهای قانونی و اقدامات استراتژیک و اثر گذار به منظور نظارت بر تمامی خدمات روانشناختی در قالب مراکز کشور، شکل می گیرند.

وی افزود:در صورتی که سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی بتوانند در امتداد هم قرار گیرند، سازمان نظام روانشناسی به عنوان یک  NGO وسازمان بهزیستی به عنوان یک مرجع حاکمیت، بتوانند روابط خود را با هم تعریف کنند و یک نظام صنفی به صدور پروانه های فردی بپردازد و تمامی مجوزهایی که تا کنون به عنوان مرکز صادر کرده اند نیز متوقف شود و سازمان بهزیستی یا دولت، بازبینی و صحت سنجی مجدد انجام دهد و مجوزها را صادر کند.

مدیر کل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی گفت:زمانی که جریان سازی و ایجاد مطالبه اجتماعی در مباحث مربوط به سلامت روان در جامعه ای اتفاق می افتد؛ نیاز به توسعه سطح سلامت روان هم بیشتر می شود و لازم است که ما نیز به این سمت و سو حرکت کنیم تا جامعه ای توانمند تر، ماهرتر و پاسخگوتر در حوزه سلامت روان داشته باشیم.

وی گفت:با توجه به شیوع کرونا و آثار و تبعات آن بر دولت ها و ملت های جهان؛ پرداختن به موضوع سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد اساسی حوزه سلامت، می تواند بهزیستی روانشناختی کشورهای دنیا را تضمین کند. با توجه به معنای سلامت یکپارچه که ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در بر می گیرد در زمان بروز بحران های بزرگی مثل پاندمی کرونا، باید هر یک از این ابعاد جداگانه بررسی وسنجیده شود و برنامه ای ویژه ای برای آن تعریف شود.

وی ضمن آرزوی سلامتی، تعالی و بهروزی برای تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت(به ویژه حوزه سلامت روان)  اظهار امیدواری کرد که توجه به این موضوعات بتواند قدم کوچکی در تحکیم جایگاه این حرفه در کشورمان باشد و بهانه ای برای حرکت عالمانه تر به سوی خدمات مورد نیاز جامعه هدف و عموم مردم ایجاد کند.

کد خبر 35214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =