"مختار نور افشان"، قهرمان رشته پارادو ومیدانی مسابقات پارالمپیک

فریاد، انفجار، لحظه های پر اضطراب، جنگ منطقه کوشک، دشت عباس و عملیات محرم در سال ۱۳۶۱، مختار از تمامی آن صداها، نواهایی گنگ می شنود سینه‌اش، کتفش و تمام تنش غرقِ سرخیِ خونِی داغ شده و با هر قطره خون، آرام آرام توانش را از دست می دهد، از آن همه قیل و قال انفجار، دود و فریاد دیگر هیچ، چشمهایش بسته و از هر چه تعلقات دنیوی رها می شود، امانت داده شده را باافتخار به صاحبش باز می گرداند.

اما وقتی چشم می گشاید با قدرتی مضاعف، دربزرگترین آوردگاه و در مستطیل سبزِ مسابقات، آماده ی پرتاب دیسک و دفاعی جانانه از نام ایران همیشه سربلند، می شود.

زندگی نامه

مختار نور افشان متولد ۱۳۴۶  از بندر گناوه است. وقتی ۱۳ ساله بود برای دفاع از خاک میهن، راهی جبهه های جنگ برای دفاع از ایران  عزیز شد و در سال ۱۳۶۱در عملیات محرم در جنوب کشور،  منطقه کوشک و دشت عباس از قسمت نخاع مجروح  و به درجه جانبازی نائل آمد.

جانباز ۷۰ درصد امروز، همچون گذشته، ‌قدم به میدان دیگری از شجاعت گذاشته است. اگر دیروز در جبهه، در برابر گلوله و توپ و ... دشمن  ایستادگی می کرد، امروز در میدان بزرگ  ورزش، با به نمایش گذاشتن استقامت، اقتدار و جوانمردی، در پی ثبت نام ایران در تاریخ ورزش جهان است تا بار دیگر اقتدار و سربلندی فرزندان این سرزمین  را در آوردگاه های بزرگ ورزش  به تصویر بکشد.

مختار نورافشان با پشت سر گذاشتن تمام محدودیتها، این بار در بزرگترین میادین ورزشی، مصمم است تا بگوید فرزند ایران زمین، درتمامی عرصه ها قهرمان و شایسته دریافت نشان شجاعت است و هیچ سد نمی تواند در برابر اراده شان برابری کند.

فرمان امام راحل و دینی که به کشور ادا شد

جانباز هشت سال دفاع مقدس و مدافع وطن که تاکنون نزدیک به ۳۲ مدال خوش رنگ برای این سرزمینش کسب کرده، درباره حضورش در جبهه های حق علیه باطل می گوید : " سیزده ساله بودم  که فرمان امام  راحل (ره) را شنیدم  وبرای دفاع از کشورم، آماده و عازم مناطق جنگی شدم. "

او چندین بار در جبهه مجروح می شود، هربار پس از گذراندن دوره نقاهت مصمم تر از گذشته عازم جبهه می شود  و در ادامه تنها  عاملی که مانع حضورش در جبهه و  جنگ می شود، قطع نخاع بودنش است.

او دراین باره توضیح می دهد :در طول حضور در جبهه  علاوه براینکه  قطع نخاع  شدم تحت تاثیر بمباران شیمیایی هم قرار گرفتم چندسال به دلیل عوارض جنگ دچار مشکلات کلیوی شده و عمل  پیوند  انجام دادم، با تمام  مشکلاتی که امروز با ان به لحاظ جسمانی دست و پنجه نرم می کنم بسیار خوشحال هستم که توانستم دینم را نسبت به میهنم ادا کنم.

شانس پرتاب دیسک و کسب رکورد

مختار پیش از مجروح شدنش در جبهه در رشته فوتبال و پینگ پنگ فعالیت می کرد اما پس از قطع نخاع  مصمم می شود در میدانی دیگر برای کشورش افتخارافرین شود. کدام میدان گرانبهاتر از ورزش، به این ترتیب در مواد مختلف رشته دو و میدانی و در پرتاب ها  شانسش را امتحان می کند

با  کاظم ادریسی مربی دو و میدانی  مشورت کرده و تمریناتش را بی وقفه پیگیر می شود، با اطمینان  و اراده ای وصف ناپذیر، رکوردها را یکی پس از دیگری جابه جا می کند. حاصل تمرینات مختار در اردوهای آماده سازی، به دست آوردن رکوردهایی از بزرگرترین رویداهای ورزشی جهان است  که هنوز کسی نتوانسته آنها را بشکند

کسب سی و دو مدال جهانی و پارالمپیک

اواولین حضورش در پارالمپیک  ۱۹۸۸سئول (کره جنوبی) در پرتاب دیسک  موفق به کسب مدال طلا شد، خودش دراین باره می گوید: " این مدال برایم بسیار ارزشمند بود و پس از آن هم در چهار دوره رقابت های پارالمپیک سه نشان طلا، ۲ نقره و یک برنز دیگر و جمعا هفت مدال  گرفتم و در مسابقات جهانی هم ۲۵ مدال برای کشورم به ارمغان آوردم. "

این قهرمان جنگ براین باور است که هیچ لحظه ای شیرین تر از نواخته شدن سرود ملی ایران در بزرگترین آوردگاههای جهان نیست و هیچ کلامی نمی تواند آن زمان را که پرچم  سه رنگ و مقدس جمهوری اسلامی بالاتر از پرچم سایر کشورها با افتخاربه اهتزاردر می آید را توصیف کند.

اهدای مدال ها به موزه ملی المپیک و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت شاهچراغ

مختار نورافشان پس از پایان دوره قهرمانی اش، تمام مدال هایی را  که در طول فعالیت قهرمانی اش کسب کرده را به موزه ملی المپیک و موزه بارگاه امام رضا (ع)  تقدیم می کند  .

این جانباز ۷۰ در صد کشورمان در خصوص این اقدام مهم اظهارداشت : "نخستین مدال طلای پارالمپیک سئول کره جنوبی را به موزه کمیته ملی المپیک، اهدا کردم ضمن اینکه مدال طلای پارالمپیک آتلاتنا به بارگاه ملکوتی امام هشتم و مدال طلای جهانی هم به حرم شاهچراغ تقدیم کردم، امروزحس خوبی دارم چرا که هر انچه داریم از ائمه معصومین  داریم.

قهرمانی و مدرک دکترای علوم بازرگانی

جانباز قطع نخاع هشت سال دفاع مقدس همچنین می گوید : "پس از مجروح شدن هیچ گاه ناامیدنشدم و چون زندگی برایم ادامه داشت با انگیزه تمرین کردم در عرصه ورزش نیز برای کشورم افتخارکسب کردم ضمن اینکه از تحصیلات هم غافل نشدم و توانستم مدرک دکترای علوم بازرگانی بگیرم. "

رونمایی از سردیس مختار نورافشان قهرمان پارالمپیکی ایران

۹ دی ۱۳۹۹  بود که در مراسمی از سردیس مختار نورافشان، قهرمان پارالمپیکی کشورمان رونمایی شد. درمراسم رونمایی از سردیس  این قهرمان  پر افتخار  پارالمپیکی کشورمان  در موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک، مسعود سلطانی  وزیر ورزش،   دکتررضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین و پیشکسوتان و مدیران ورزش کشور حضور داشتند که در مراسمی زیبا و آیینی  از سردیس مختار نورافشان قهرمان پارالمپیکی کشورمان در رشته پارادوومیدانی رونمایی شد.در این ایین بود که جانباز ۷۰ درصد هشت سال دفاع مقدس مدال طلای اولین حضور ش در بازی های پارالمپیک سال  ۱۹۸۸ سئول بدست را به موزه ملی ورزش، المپپک و پارالمپیک اهدا کرد.  

کارنامه ورزشی مختار

نورافشان در کارنامه ورزشی خود ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز در پرتاب دیسک، ۲مدال طلای پرتاب نیزه و یک مدال طلا و ۲ مدال نقرۀ پرتاب وزنه از پنج دوره حضور در مسابقات پارالمپیک ازسال  ۱۹۸۸ سئول تا ۲۰۰۴ آتن  دارد.همچنین در ۹ دوره مسابقات  جهان از سال  ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ نیز  هفت مدال طلا، یک نقره و یک برنز در پرتاب دیسک، ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز، در پرتاب وزنه هم  پنج مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرده است ضمن اینکه در پارالمپیک  ۱۹۸۸ سئول و مسابقات قهرمانی جهان در آلمان رکورد پرتاب دیسک دنیا را ترقی داد و در مسابقات جهانی مجروحین جنگی در نیوکاسل انگلستان در رشتۀ شنا نیز برندۀ مدال نقره شده است.

کد خبر 35201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =