فرآیند طولانی سقط، انگیزه افراد برای مشاوره ژنتیک را کم می‌کند

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به ارسال نامه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شورای نگهبان در اعتراض به احتمال کاهش مراجعات به مشاوره ژنتیک گفت: طولانی شدن فرآیند سقط، انگیزه افراد برای مشاوره ژنتیک را کم می‌کند.

افروز صفاری‌فرد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بحث مشاوره ژنتیک از سال‌ ۷۴ در سازمان بهزیستی انجام می‌گرفته که طی آن تعدادی از پزشکان پس از کسب آموزش‌های لازم و اخذ مجوز به کار مشاوره می‌پرداختند. سازمان بهزیستی نیز حمایت ‌های لازم را برای افراد نیازمند و کم‌درآمد انجام می‌داد. از سال ۹۲ براساس ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه، برنامه مشاوره به صورت منسجم‌تر اجرا شد که طی آن بعد از انجام مشاوره و تشخیص اختلال معلولیت، فرد برای پیشگیری به پزشکی قانونی معرفی می‌شد و آنجا سقط برای جنین معلول انجام می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون جوانی جمعیت طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. این طرح در راستای افزایش جمعیت است و همه سازمان‌ها و نهادها باید دنبال این موضوع باشند چون جمعیت کشور در حال حرکت به سوی سالمندی است در ماده‌های ۵۳ و ۵۶ این طرح، هرچند که غربالگری حذف نشده اما فرآیند سقط جنین طولانی‌تر شده و به نظر می‌رسد با این طولانی‌تر شدن فرآیند سقط جنین، انگیزه افراد برای مشاوره ژنتیک کمتر شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: این امر می‌تواند منجر به تولد نوزادان دارای معلولیت شود و این سئوال مطرح است که کمیسیون طرح جوانی مجلس شورای اسلامی چرا با بهزیستی و وزارت بهداشت و همچنین با انجمن‌ها و موسسات فعال در این حوزه، مشورت نکرده و حتی نمایندگان مجلس نیز برای تایید این موضوع نظر بهزیستی را نخواستند.

وی یادآور شد: از سال ۹۲ تاکنون بالغ بر ۷۳۰۰ مورد برای سقط معرفی شدند و به ‌طور میانگین سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مورد را برای سقط به پزشکی قانونی معرفی می‌کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تعداد موارد مشاوره ژنتیک در دوران کرونا کمتر شده، افزود: در سال ۹۹ مراجعات سقط به حدود هزار نفر رسید.

صفاری‌فرد تاکید کرد: هدف سازمان بهزیستی کشور، ایجاد انگیزه برای کار غربالگری است و هیچ اجباری برای انجام آن نیست و حتی در غربالگری تنبلی چشم، شنوایی و ژنتیک، غربالگری اجباری نیست اما تلاش این است که جامعه آگاه شود تا خود از این غربالگری‌ها استقبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور تنها متولی امور معلولین است، گفت: بهزیستی بیشتر از سایر سازمان‌ها با مشکلات معلولان آشنا و عجین است. تولد یک فرزند معلول بار اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها را افزایش می‌دهد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از مادران که بالای ۴۰ سال دارند از تولد فرزند معلول نگران هستند و با انجام مشاوره ژنتیک به فرزندآوری سالم او کمک می‌شود. همچنین خانواده ای که فرزند معلول دارد نگران فرزند دوم است بنابراین هدف بهزیستی، افزایش جمعیت سالم است.

صفاری‌فرد افزود: به ‌طور قطع با توجه به افزایش سن ازدواج ممکن است بیشتر با مادران دارای سن بالا مواجه شویم و حتی سن بالای ۳۵ سال می‌تواند زمینه اختلال ژنتیکی نوزاد را فراهم کند و نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: معلولیت جنین با مشاوره ژنتیک مشخص می‌شود و اگر سالم باشد، فرزند به دنیا می‌آید و اگر دارای اختلال ژنتیک باشد طبق برنامه برای سقط معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۶ اسفند سال گذشته با ۱۶۱ رای موافق، اجرای آزمایشی طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را به مدت هفت سال تصویب کردند.

امیرحسین بانکی پورفرد سخنگوی کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در توضیح این طرح گفته بود که: این طرح پس از برگزاری ۷۳ جلسه در کمیسیون با ۷۴ ماده نهایی شد.  

وی اخیرا نیز اعلام کرده که متأسفانه در موضوع سقط جنین آمار بدی داریم و در قانون جوانی جمعیت نیز 6 ماده را در این خصوص در نظر گرفته‌ایم. یکی از این موارد قانونی مربوط به شناسایی مراکز سقط غیرقانونی است که توسط وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی انجام خواهد شد. بر اساس اندیکاسیون سقط در کشور، ۳۰۰ بیماری برای سقط درمانی جنین مجاز در نظر گرفته شده، در قانون جدید قرار است این ۳۰۰ بیماری بازخوانی شده و برای آن شورایی در نظر گرفته شود. این شورا با حضور دو فقیه، یک قاضی و چندین متخصص برگزار خواهد شد و به صورت مرتب به روز می‌شود. متأسفانه بر اساس ماده واحده سقط درمانی موارد زیادی را داشتیم که دلیلی برای سقط نداشته و از نظر پزشکی قابل درمان بوده یا از نظر فقهی درست نبوده است. حال در قانون جدید قرار است لیست این ۳۰۰ مورد جواز سقط بازخوانی شود و احتمال زیاد یا کم شدن این موارد نیز وجود دارد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان متولی اصلی پیشگیری از معلولیت و حمایت از افراد دارایی ناتوانی با نگارش‌ نامه‌ای به شورای نگهبان درباره تبعات جدید تشدید سختگیری‌های طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مصوب مجلس برای غربالگری ژنتیک دوران بارداری به اعضای شورای نگهبان هشدار داد.
شریعتمداری بعد از سعید نمکی وزیر بهداشت، دومین معترض کابینه یازدهم به طرح مجلس است.

کد خبر 34695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =