اقدامات شاخص بهزیستی خوزستان در سال ۹۹ تشریح شد

مدیرکل بهزیستی خوزستان در تشریح اقدامات شاخص این اداره کل در سال 99 گفت: با توجه به وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای شاخص های سلامت اجتماعی، به لطف پروردگار و تلاش خستگی ناپذیر مجموعه همکاران،در سالی که گذشت همچون سنوات گذشته، مهم ترین فعالیت های سازمان در حوزه های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری و مشارکت های مردمی به انجام رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،غلامرضا صدیق راد با اشاره به واکسیناسیون و ایمن سازی سالمندان و پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی تحت نظارت بهزستی خوزستان در برابر ویروس کووید ۱۹ از ابتدای فروردین ماه بیان داشت: به محض شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، سازمان بهزیستی با اجرای قرنطینه به موقع و اقدامات حمایتی و آموزشی جهت مقابله با گسترش بیماری کرونا در مراکز نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت، فرزندان بهزیستی، افراد دارای اعتیاد و آسیب دیدگان اجتماعی، واکسیناسیون آنفولانزا در کلیه مراکز نگهداری شبانه روزی، توزیع اقلام بهداشتی در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد و تشویق خانواده ها به نگهداری معلول در خانواده با پرداخت کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت، اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز کرد.

وی با تاکید بر لزوم تسریع و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات سازمان به ویژه در شرایط همه گیری ویروس کرونا افزود: الکترونیکی شدن فرآیند فرزندخواندگی متقاضیان داخل و خارج کشور، الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوز خیریه ها، مراکز و موسسات غیردولتی در سال گذشته و راه اندازی سامانه نظارت مردمی بر عملکرد سازمان بهزیستی به شماره تلفن ۱۴۸۲ (سامانه دیده بان) از جمله اقدامات بهزیستی در این راه بوده است.

صدیق راد همچنین از راه اندازی بیش از 179 مرکز خدمات بهزیستی (+زندگی) در سطح استان در سال گذشته خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی مراکز مثبت زندگی ارائه خدمات 22 گانه سازمان در سطح اولیه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری است.

مدیرکل بهزیستی خوستان با اشاره به ساماندهی145 کودک کار و خیابان در سال 99 بیان داشت: توانمندسازی 212 خانواده کودکان کار در خیابان با تغییر رویکرد از طرح های ضربتی به مدل های حمایتی و اجتماع محور، توزیع 772دستگاه تبلت بین فرزندان و دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی خوزستان با رعایت کرامت انسانی و تدوین دو دستورالعمل پیشگیری از کرونا ویروس با محوریت کودکان کار و خیابان و ساکنین مناطق حاشیه نشین از دیگر خدمات ارائه شده به جامعه هدف بهزیستی بوده است.

صدیق راد با تأکید بر ارائه خدمات به موقع و مؤثر اورژانس اجتماعی به بیش از 79 هزار نفر از جامعه هدف و ارائه خدمات آگاهسازی و اطلاع رسانی جهت برخورداری از خدمات اورژانس اجتماعی به همراه ارائه خدمات در محل برای ۶۴ هزار نفر در سال گذشته تصریح کرد: با توجه به حجم و تعداد تماس گیرندگان با خط تلفن ۱۲۳ ( با موضوعات مرتبط و غیر مرتبط با جامعه هدف) به بیش از 21 هزار نفر از تماس گیرندگان خط ۱۲۳ با موضوع مرتبط با جامعه هدف اورژانس اجتماعی، خدمات تخصصی ارائه شده است که در این میان۳هرار و ۳۰۰ نفر که نیازمند مداخلات فوری و حضور تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی در محل بودند از خدمات برخوردار شدند.

وی با یادآوری راه اندازی اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان اروند شهرستان آبادان در سال 99 گفت: ساماندهی معتادان متجاهر، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به بیش از 4 هزار نفر از ساکنین مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی از اقدامات مهم بهزیستی خوزستان در دوران شیوع کرونا در سال گذشته بود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان داشت: در کنار پرداخت شهریه دانشجویی به کلیه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی استان، ارائه خدمات تخصصی مراقبتی به 231 فرزند در شیرخوارگاه و مراکز نگهداری از فرزندان بهزیستی (خانه ها) و ارائه خدمات تخصصی مراقبت در خانواده به 432 فرزند (امدادبگیر) از جمله دیگر اقدامات بهزیستی برای فرزندان تحت پوشش بهزیستی خوزستان بوده است.

غلامرضا صدیق راد با اشاره به کمک به احداث و یا خرید ۵۲۶ واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش توضیح داد: جذب منابع بانکی بالغ بر73 میلیارد تومان از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ برای اشتغال هزار و ۵۱۵ نفر با اولویت افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار، اجرای طرح پازل همدلی (بزرگترین پازل جهان) جهت کمک به تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کسب رتبه برتر کشوری در فروش قطعات و جذب مشارکت های مردمی و خیرین از جمله اقدامات بهزیستی در حوزه مشارکتهای مردمی بود.

وی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹هزار و ۲۵ مشاوره روانشناسی تلفنی رایگان از طریق سامانه ۱۴۸۰ ارائه شده است، یادآورشد: نظارت مستمر و آنلاین بر مراکز در شرایط قرنطینه همواره از اولویت های کاری بهزیستی بوده است.

کد خبر 34501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

دسترسی سریع به خدمات الکترونیک