۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

گزارش اداره کل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری در سال 1399

مقدمه:

بی‌شک عمده‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است. از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی جای می‌گیرد. به خود می بالیم که در سازمانی خدمت می کنیم که بزرگترین سازمان اجتماعی کشور است و هدف آن کاهش آلام و دردهای جامعه و رسیدن به سلامت اجتماعی است و عقیده داریم امنیت اجتماعی با حوزه اجتماعی قوی تحقق پیدا می کند .اگر مردم به حقوق شهروندی آشنا و پایبند باشند قطعا سلامت اجتماعی اتفاق خواهد افتاد .

یکی از اهداف مهم کارکنان و کارشناسان اداره کل بهزیستی برنامه ریزی اصولی به منظور جلوگیری از بروز انواع معلولیت ها و آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب های اجتماعی نوپدید در استان است.

هرچند که بخشی از معلولیت‌ها به دلیل بیماری‌ها و حوادث ترافیکی و سوانح رخ می‌دهد، اما 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است و چون این نوع معلولیت‌ از بدو تولد، فرد را درگیر می‌کند، علاوه بر بار اقتصادی و تحمل هزینه‌های آن برای فرد و خانواده، به لحاظ روحی نیز مشکلاتی را به دنبال دارد

در حال حاضر سازمان بهزیستی 94 در صد از فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی استفاده می کند

بهزیستی استان چهارمحال وبختیاری  از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که دو نوع فعالیت حمایتی و تخصصی را به عنوان سیاستهای کلی در دستور کار قرار داده است .بخشی از این  فعالیتها مربوط به جمعیتی خاص مثل معلولان، زنان سرپرست خانوارو آسیب دیدگان اجتماعی است که به صورت مستمر از خدمات بهزیستی  استفاده می کنند، این افراد که تعداد آنها بیش از 32هزار نفراست، به صورت مستمر خدماتی ازجمله روان شناسی، مددکاری، نگهداری در مراکز را دریافت می کنند. نوع دیگر خدمات بهزیستی مشمول همه افراد جامعه می شود مانند طرح غربالگری تنبلی چشم، آموزش مهارت های زندگی، آموزش به زوج های جوان.

هم اکنون بهزیستی با تکیه بر توان و دانش تخصصی کارشناسان و تاکید بر حفظ و صیانت از ارزش های انسانی، ارتقاء مستمر کیفیت خدمات و به کارگیری توان و ظرفیت بخش غیر دولتی و با رویکرد پیشگیری و حمایت به هنگام جهت توانمندسازی جامعه هدف فعالیت می کنند.

 خلاصه گزارش عملکرد اداره کل بهزیستی استان در سال 1399 تقدیم می گردد.

کد خبر 33709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد