برگزاری سومین جلسه بنیاد صیانت از نهاد خانواده در بهزیستی خراسان رضوی

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی: هر تعداد زوج که برای این مشاوره به بهزیستی معرفی شوند پنج جلسه مشاوره رایگان دریافت می‌کنند و هیچ محدودیتی برای پذیرش در این زمینه نداریم.

این گزارش در سومین جلسه فصلی بنیاد صیانت از نهاد خانواده خراسان رضوی که ۲۴ اسفند در سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید ارائه شد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: ۱۴ هزار و ۵۴۵ زن سرپرست خانوار در حال حاضر تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند

دکتر مسعود فیروزی افزود: ۷۰۱۳ نفر از این زنان از بیمه درمان استفاده می‌کنند و ۳۴۴۰ نفر تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری هستند.

وی اضافه کرد: ۵۵۵ زن از کمک‌های خانواده‌های چندقلویی استفاده می‌کنند و ۱۶۷۴ نفر از آنان به اشکال مختلف توانمند گردیده‌اند.

وی همچنین گفت: ۱۸۹ گروه همیار زنان نیز از بین این مددجویان تشکیل شده که به صورت مستقلی، فعالیت اجتماعی دارند و می‌توانند معیشت و زندگی خود را اداره کنند.

اورژانس اجتماعی در کشور بی نظیر است

وی اورژانس اجتماعی بهزیستی را یکی از کامل‌ترین شبکه‌های خدمات اجتماعی به خانواده‌ها ارزیابی کرد و گفت: هیچ دستگاهی در سطح کشور، چنین شبکه‌ی خدماتی بزرگ و جامعی ندارد.

دکتر فیروزی گفت: ما در مسائل خانوادگی، در تمام معاونت‌ها فعالیت‌های تعریف‌شده‌ای داریم و موضوع خانواده، به یک معاونت و یک بخش اختصاص ندارد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی همچنین با اشاره به دریافت اعتبارات ویژه برای مشاوره به منظور پیشگیری از طلاق گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم هر تعداد زوج که برای این مشاوره به بهزیستی معرفی شوند پنج جلسه مشاوره رایگان دریافت می‌کنند و هیچ محدودیتی برای پذیرش در این زمینه نداریم.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی نهاد برآمده از انقلاب است گفت: هر اندازه این دستگاه، برتر و کارآمدتر نشان داده شود و خدمات آن جامع‌تر باشد، در واقع انقلاب، کارآمدتر معرفی شده است.

آموزش ۱۵۰۰ نفر در زمینه پیش از ازدواج

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه در خصوص فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و طلاق گفت: در سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های کرونایی در برگزاری دوره‌های حضوری آموزش، ۸۲ دوره در زمینه آموزش پیش از ازدواج با ظرفیت کاری ۳۳۰ ساعت برگزار گردیده و ۱۵۰۰ نفر از این آموزش‌ها برخوردار شده‌اند.

حسین تنها طلب افزود: همچنین در زمینه ارتقای مهارت‌های زوجین ۱۲۹ مورد کلاس برگزار شده که ۵۱۶ ساعت حجم کار بوده و ۲۶۶۰ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند گردیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مشاوره تلفنی بهزیستی۲۷ روان‌شناس در سه شیفت مشغول پاسخگویی به متقاضیان این نوع مشاوره هستند.

وی با تأکید بر اینکه همه‌ی این مشاوره‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود گفت: این خدمات حتی در روزهای تعطیل هم ادامه دارد.

۵۲ هزار تماس با ۱۴۸۰ در سال ۹۹

تنها طلب با اعلام اینکه شماره ۱۴۸۰ در تمام استان در اختیار شهروندان می‌باشد یادآور شد: در سال ۹۹ بالغ بر ۵۲ هزار تماس با این بخش از سوی مردم برقرار شده که ۷۹ درصد آنها شامل ۴۱ هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به اختلافات زوجین و مشکلات خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین مشکلات روانی اجتماعی ۹ هزار و یکصد تماس را شامل شده که ۱۸ درصد کل تماس‌ها را دربر می‌گیرد.

وی افزود: در قسمت فرزندپروری ۱۴۰۰ نفر تماس گرفته‌اند که ۸/۲ درصد میزان کل تماس‌ها بوده است.

وی همچنین از فعالیت ۲۲۹ مرکز که مشاوره‌های حضوری به مراجعین ارائه می‌دهند خبر داد و گفت: در میان این مراکز، خانه سلامت روان محلی ۴۱ مرکز، دفاتر مشاوره ۶۱ مرکز، مرکز مشاوره عمومی ۹۷ مورد و مرکز مشاوره تخصصی ۳۰ مورد می‌باشند.

وی با بیان اینکه کل مراجعین به این مراکز ۵۰ هزار مورد در سال ۹۹ بوده گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۶۰ مورد مشاوره قبل از ازدواج، ۱۷ هزار و ۱۴۸ مورد مشکلات خانوادگی، ۱۲ هزار و ۱۳۲ مورد فرزندپروری و ۸ هزار و ۱۶۰ مورد، سایر مراجعات را در بر می‌گیرد.

۲۴ هزار و ۳۰۰ پرونده طلاق در سال ۹۹ به بهزیستی ارجاع شده

تنها طلب در زمینه مشاوره قبل از طلاق گفت: در یازده ماه گذشته سال ۹۹ جمعا ۲۴ هزار و ۳۰۰ پرونده به مرکز پیشگیری از طلاق ارجاع گردیده که در مجموع ۱۰۳ جلسه مشاوره برای زوجین برگزار شده است.

وی علل مهم طلاق در خراسان رضوی را اعتیاد و بیکاری، روابط فرازناشویی و خشونت خانگی برشمرد و گفت: ۷۰ مرکز مجری در شهرستان‌های استان در زمینه غربالگری، ۵ مرکز جهت مداخله، ۴۷ مرکز به منظور مشاوره، ۱۸ کلینیک مددکاری و ۳۰ پیشخوان دولت در این بخش فعالیت دارند.

در این جلسه همچنین عماد دخانی، دبیر بنیاد صیانت از نهاد خانواده خراسان رضوی، گزارشی از عملکرد دو سال گذشته این بنیاد را تشریح کرد.

وی ضمن ارائه‌ی برنامه‌ای که برای اجرایی کردن در زمینه حفظ و استحکام نهاد خانواده تدوین کرده بود گفت: در این برنامه، هیچ اعتبار و بودجه‌ی خاص و ویژه‌ی دیده نشده و وظایف و فعالیت‌ها در قالب وظایف قانونی دستگاه‌ها تعریف شده است.

وی همچنین یادآور شد: متأسفانه اغلب سیستم‌های مشاوره‌ای بر مبنای روش‌های مرسوم برنامه‌ریزی شده در حالی که برنامه‌ی بنیاد صیانت بر مبنای عبودیت و بندگی خدا تدوین گردیده است.

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن اشاره به ابعاد مختلف آسیب‌های خانواده در جوامع امروزی گفت: دستگاه‌های عضو بنیاد، جامعه‌ی هدف خود را در اولویت برنامه‌ها بگذارند و خانواده‌های زیرمجموعه‌ی خودشان را مهم‌تر از افراد غیر ببینند.

امیر مرتضوی گفت: باید عملکرد دستگاه‌ها رصد شود که کار موازی انجام نگیرد و در ضمن مشخص شود که هر دستگاه علاوه بر وظایف قانونی خود، در چه برنامه‌ی مشترکی در بنیاد صیانت کار کرده است.

وی خواستار تعیین یک برنامه و یک هدف مشترک برای دستگاه‌های عضو بنیاد شد و گفت: تلاش‌ها باید حول همین محور مشترک صورت بگیرد تا نتیجه و برون‌داد، قابل سنجش کمیتی باشد.

وی با اشاره به فعالیت مشترک بهزیستی و دستگاه قضایی در خراسان رضوی گفت: در سال ۹۳ که دستور العمل مشاوره قبل از طلاق نوشته و ابلاغ شد ما در هر یک از ۳۰ شعبه دادگاه خانواده در مشهد ۲۸۶ پرونده داشتیم که امروز تعداد این شعبات به ۲۷ کاهش یافته و تعداد پرونده‌ی هر شعبه نیز ۱۲۶ فقره شده است.

وی افزود: این نشانگر فعالیت بسیار ثمربخش بهزیستی و دستگاه قضایی در زمینه خانواده بوده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی همچنین خواستار برگزاری جلسات بنیاد هر ۴۵ روز یک بار شد و گفت: یک سامانه دائمی برای مجموعه‌ی خدمات بنیاد صیانت راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: همچنین از همه‌ی سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه طلاق، ازدواج، خانواده و آسیب‌های خانواده کار می‌کنند یک بانک اطلاعاتی تهیه شود که بتوانیم با کمک و همکاری آنها فعالیت جامع‌تری را برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پایان، ازدواج آسان را به عنوان یک مدل مشارکتی برای دستگاه‌های عضو بنیاد تعیین کرد و گفت: یک کمیته‌ی علمی با کمک دستگاه‌های عضو و سمن‌های این حوزه، برنامه‌ای برای اجرای این محور تدوین کنند و مشوق‌ها هم تعیین شود که بتوانیم یک الگوی کامل و جامع در زمینه ازدواج آسان به کشور ارائه کنیم.

وی همچنین خواستار تشکیل سه کمیته علمی، نظارتی و رصد و پایش برای بنیاد صیانت از نهاد خانواده خراسان رضوی شد.

کد خبر 33501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد