۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
قهرمان تیر و کمان، زهرا نعمتی

پشت خط ایستاده به روبرو خیره میشود، کمان را در دست میگیرد و تمام قدرتش را به دستانش می سپارد. پرچم ایران از یک طرف و نوای سرود ملی کشورمان از طرف دیگر میدانی به بزرگی المپیک و پارالمپیک را به خود اختصاص داده و قراراست کمان زهرا نعمتی که با دستان پرتوانش به آن طرف ترها شلیک کند را هدایت و برایش افتخاری بزرگ رقم زند.

سکوت عجیبی فضا را گرفته که با زوزه ی تیر از کمان زهرا نعمتی همان بانوی معلول عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان ایران جهیده و اسمان را می شکافد و برنقطه ای می نشیند که شکوه زن ایرانی در میدانی به بزرگی مدال طلای پاراالمییک لندن در تاریخ بنام ایران او ثبت می شود.

اشک شوق جاری می شود، شوقی که پرچم ایران را به اهتزاز در می آورد و دستی که با نوای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران روی سینه بانوی قهرمان می نشیند.

این همان اراده ای است که تمام نشدن ها را به مفهومی از جنس خواستن‌ها وتوانستن ها تبدیل می کند.

عضویت در تیم ملی تکواندوی بانوان ایران

زهرا نعمتی که در سال ۱۳۶۴ در گلباف کرمان به دنیا آمده، ۱۲ ساله  که بود هوگوپوش میشود، علاقه اش او را به عضویت تیم‌ملی تکواندوی  بانوان ایران در می اورد. بی تردید اگر آن تصادف سخت برایش رقم نمی خورد حالا این بانو یکی از سکونشینان تکواندو این سرزمین بود. اما سرنوشت برای او مسیری به رنگ طلای پاراتیروکمان رقم زده بود.

ضایعه نخاعی ونشستن برروی ویلچر

سال ۱۳۸۳ بود که خبر تصادفی خانواده تکواندو را شوکه کرد، زهرا نعمتی دچار ضایعه نخاعی شد،   ۱۸ ساله بودکه ‌سرنوشت، هوگو سفید رنگ تکواندو را از تنش بیرون اورد و به او ویلچری هدیه کرد.

تصوری غریب، ملی پوشی که برای قهرمانی تکواندو هرروز تمرینات سنگینی را با پاهایش انجام می‌داد و برای حضور در میادین بین المللی خیز بر می‌داشت، اکنون باید روی ویلچر قرار می گرفت.

خودش می گوید: "تکواندو ورزشی است که بیشتر با پاها سر و کار دارد و از دست دادنشان مثل از دست دادن دست‌ برای یک پیانیست است".

زندگی نامه و علاقمندی به  تیراندازی با کمان

در ۲۱ سالگی به تیراندازی با کمان علاقه‌مند می شود وهروز که می گذرد براشتیاقش برای موفقیت افزوده می‌شودتا آنجا که این بار به عضویت تیم ملی پاراتیروکمان درمی آید.

آنطور که زهرا می گوید:" به ورزش همیشه علاقمند بوده و پس از اینکه دچار ضایعه نخاعی شده مجدد به ورزش روی می آورد آن هم ورزش گروهی، اما به دلیل مشکلات، تیروکمان را انتخاب می کند.

او ادامه می دهد: روز نخست تمرین همه مرد بودند جز او، وقتی کمان به دست می گیرد حتی نمی‌توانسته آن را حرکت دهد، طوریکه همه را به خنده می اندازد و می گویند برود دنبال عروسک بازی اش!

تلاش برای آویختن مدال طلا بر گردن

این موقعیت شاید قوی ترین انسانها را هم بترساند، اما زهرا  با اراده و انگیزه اش حتی شرایط را تحت تاثیر قرار می دهد و او را برای ادامه تمریناتش مقاوم‌تر و با انگیزه تر می کند تا با سرعت بیشتری برای رسیدن به گردن اویز طلا تلاش کند.

اما حالا زهرا تصمیمش را گرفته است و شش‌ماه بعد از شروع دوباره‌اش در مسابقات قهرمانی کشور در رقابت با کمانداران سالم مقام سوم را تصاحب می کند.

کسب اولین رکورد جهانی در ۲۰۱۰

زهرا در اولین حضورش در مسابقات تیروکمان معلولان در مسابقات قهرمانی ٢٠١٠ جمهوری چک، رکورد جهانی را شکست و در مواد تیمی و انفرادی طلا گرفت.

 در مسابقات قهرمانی ٢٠١١ تورین ایتالیا رکورد جهانی را در چهار ماده شکست و پس از آن آماده حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت معلولان جهان شد، پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن شد.

کسب مدال طلا در شاخهٔ ریکرو انفرادی

بانوی کماندار در بازی های بازهای پارالمپیک لندن۲۰۱۲  با کسب مدال طلا در شاخهٔ ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده‌ جاودانه کرد.

او درلندن با کسب امتیاز ۶۱۳ در رده بندی اول قرار گرفت ودر دور شانزدهم نیز با نتیجه ۶-۰ ماریانژلا پرنا از ایتالیا را شکست داد.

در مرحله یک چهارم نهایی مجدداً با نتیجه ۶-۰ جیزم ژیرسمن از ترکیه راشکست داده و با پیروزی ۶-۰ در نیمه نهایی مقابل ورونیکا فلورنو از ایتالیا، راهی مسابقه مدال طلا شد. نعمتی در  فینال با الیزابتتا مینوو از ایتالیا روبروشد وبا برد۷-۳ مدال طلا را بدست آورد.

زهرا نعمتی پس از دریافت مدال طلا گفت که  مدال طلای خود رابه “همه افرادی که برای رسیدن به این موفقیت برای من دعا می کردند” اختصاص می دهد.

این عنوان، تنها عنوان زهرا نعمتی نبود وی در این رقابتهابه همراه راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد که تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان ایران را در قسمت تیمی تشکیل می‌دادند عنوان سوم و مدال برنز پارالمپبک۲۰۱۲ لندن را به‌دست آوردند.

ثبت نام نعمتی در «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد»

بلاخره جایزه ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲ در ۲۹ مه۲۰۱۳ از سوی «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» بنام او ثبت شد به این ترتیب وی مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر این رقابتها شد.

گرفتن جایزه‌ی اسپورت آکورد در سال ۱۳۹۲ برای برترین ورزشکار پاراالمپیکی، ثابت کرد که او زنی بسیار موفق و الهام بخش‌است که توانسته به آرزوهایش برسد.

اهدای جوایز منتخبین اسپورت آکورد درشهر سن پترزبورگ روسیه

مراسم اهدای جوایز منتخبین اسپورت آکورد با حضور رئیس کمیته بین المللی المپیک، رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش روسیه و روسای فدراسیون‌های جهانی و نامزدهای معرفی‌شده برای دریافت این جایزه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

زهرا نعمتی می‌گوید:"خیلی وقت ها انگیزه ام را برای ادامه به خاطر سختی‌های کار، ناملایمت‌ها، نبود امکانات و ..." از دست می‌دهم.اما او بارها نشان داد که دوباره خیز برداشته  و برای سرزمینش مدال‌های ارزشمندی کسب کرده‌است.

سخنرانی در پانل سازمان ملل متحد

در ژوئن سال ۲۰۱۴، نعمتی برای سخنرانی در پانل سازمان ملل متحد با عنوان “ورزش برای توسعه همه جانبه" توانمند سازی افراد معلول از طریق ورزش” به نیویورک سیتی آمریکا سفر کرد.

زهرا همیشه بر این موضوع تاکید دارد که معلولیت، ناتوانی نیست. حتی او در یکی از سخنرانی های خود گفت:  “من به همه معلولین می گویم که؛ هرگز تسلیم معلولیت خود نشوید. چرا که ورزش یکی از بهترین راه های غلبه بر ناتوانی است. “

او درمسیر قهرمانی اش در مسابقات جهانی تایلند در سال ۲۰۱۳ که در بانکوک برگزار شد شرکت کرد. نعمتی در مسابقات انفرادی W۲ بانوان و کسب یک مدال برنز در تیم بانوان، مجدداً مدال طلا را کسب کرد.

 کسب جواز حضور در المپیک تابستانی۲۰۱۶

سال ۲۰۱۵بود که  نعمتی جواز حضور در المپیک تابستانی۲۰۱۶ و پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ که در ریودوژانیرو (برزیل) برگزار شد را کسب کرد.

درالمپیک  ریو ۲۰۱۶ وی همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد.

افتخارات زهرا در مسابقات آسیایی و پاراآسیایی

افتخارات او در مسابقات آسیایی و پاراآسیایی نیز قابل توجه است. او موفق به کسب مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی اینچئون کره جنوبی، نشان برنز گوانگجو و نقره ۲۰۱۸ جاکارتا شد.

انتخاب او به عنوان بهترین ورزشکار آسیایی ۲۰۱۳ در حالی شکل گرفت که برترین های تیروکمان درقاره سبز خودنمایی می کرد و این بانوی پرتلاش با سعی بسیار این عنوان را از ان خود کرد.

جا ماندن از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا یکی دیگر از رویدادهایی بود که گمان بسیار می رفت که نعمتی بتواند خوش رنگ ترین مدال را کسب کند، اما یک خبر عجیب کاروان اعزامی به این بازیها را بهت فرو برد. درحالی‌که قرار بود زهرا نعمتی در دور یک هشتم نهایی تیراندازی با کمان، در بخش ریکرو انفرادی زنان به رقابت با حریفش بپردازد، اما به صورت اتفاقی از حضور در مرحله بعدی جا ماند. از قرار معلوم به او گفته شده بود که برای صرف ناهار به سالن غذاخوری برود و از زمان دقیق برگزاری مسابقه اطلاعی نداشته‌ است. وقتی که او به محل برگزاری مسابقه می‌رسد، به دلیل عدم حضور در مسابقه او را بازنده اعلام کرده بودند.

خودش می گوید: متاسفانه مقداری بدشانسی آوردیم و  به دلیل مشکلات فنی و این که من باید استراحت می‌کردم، ۳۰ ثانیه به محل برگزاری مسابقه دیر رسیدم. وقتی هم به محل  مسابقه رسیدم داور اجازه نداد که پشت خط بایستم و ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم ولی به دلیل این که حریف من از کشور میزبان اندونزی بود، اعتراض ما مورد قبول واقع نشد. حریف هم تنها یک تیر را زده بود.

او ادامه‌ می دهد: به‌ هر حال ما باید سر وقت به محل برگزاری می رسیدم، اما این طور نشد  ولی اعتراض خود را نیز انجام دادیم که مسئولان مسابقه گفتند به دلیل حضور من در بخش المپیکی این اعتراض وارد نیست. به‌ هر حال شرایط جسمانی من با حریفان مقداری متفاوت است و فکر می‌کردم که هنوز تایم کافی برای شرکت در مسابقه را دارم.

نعمتی در واکنش به اینکه مربی تیم‌ ‌ملی گفته است، این اتفاق به دلیل اشتباه او بوده، می گوید:  از نظر من ایشان مقصر نبود. به‌ هر حال گاهی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. من باید به شخصه در زمان برگزاری زودتر از رقبا در محل برگزاری مسابقه حضور پیدا می کردم. اما این رویداد  برای زهرا نعمتی یک مدال نقره در پی داشت.

مراسم جشن عروسی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ 

نعمتی نخستین  ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانسته هم در المپیک و هم در پارالمپیک کسب سهمیه کند.

او  برای رسیدن به موفقیتهای بالا وپایین زندگی را هم بسیار چشیده است. او همسر رهام شهابی‌پور، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان  مردان معلول ایران بود. این زوج قهرمان، جشن عروسی خود را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ برگزار کردند. اما این بانوی ملی پوش در برنامهٔ فرمول یک اعلام کرد که از همسرش جدا شده‌است.

ممنوع‌الخروجی زهرا از سوی همسرش

رهام شهابی، همسر زهرا نعمتی، درباره ممنوع‌الخروجی زهرا گفت که بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ زهرا نعمتی بنا به دلایلی منزل را ترک کرده و تا این لحظه، با وجود این که چندین بار خواستار بازگشت او به منزل بودم، از زندگی با من امتناع کرده و حتی درخواست طلاق داده‌است. پس از این اتفاق، او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی‌ای شرکت کند و این پایان زندگی مشترک این دو قهرمان بود.

افتخارات  زهرا نعمتی دربازی‌های پارالمپیک

کسب مدال طلا پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، ریکرو انفرادی زنان، W۱/W۲

کسب مدال طلا پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، ریکرو انفرادی زنان

کسب مدال برنز پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، ریکرو تیمی زنان

مسابقات جهانی

کسب مدال طلا مسابقات ۲۰۱۱ ایتالیا

کسب مدال طلا مسابقات ۲۰۱۳ تایلند

کسب مدال طلا مسابقات ۲۰۱۵ تایلند

مسابقات آسیایی

کسب مدال طلا مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی

انتخاب به عنوان بهترین ورزشکار آسیایی ۲۰۱۳

کسب مدال نقره  بازی های پاراسیایی جاکارتا

انتخاب به عنوان سفیر صلح سازمان ملل

انتخاب به عنوان بهترین ورزشکار دنیا در ۲۰۱۳

کد خبر 33341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =