مقاله | نقش ورزش در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

دکتر مهدی باقرپور دکترای فیزیولوژی ورزشی : بیماری های قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در کل دنیاست به شکلی که حتی در شرایطی که بیماری کرونا کشتار می کند، اما باز هم مرگ بر اثر بیماری های قلبی در صدر است.

در کشور ما بیش از نیمی از مرگ و میر ها به دلیل بیماری های قلبی – عروقی است. زندگی ماشینی امروز، آلودگی هوا، کم تحرکی و تغذیه نا مناسب، برای قلب خطر آفرین بوده و قربانیان زیادی می گیرد. ورزش منظم و صحیح عامل مهمی برای تقویت قلب به شمار می رود. فعالیت ورزشی منظم باعث تقویت دیواره های قلب به خصوص بطن چپ ( وظیفه خون رسانی به کلیه اندام ها را بر عهده دارد) می شود. در نتیجه جریان خون بهبود یافته و اکسیژن کافی به عضلات بدن می رسد و عضلات با قدرت بیشتری کار می کنند. امروزه از فعالیت های ورزشی به عنوان مهمترین عامل جهت پیشگیری از بروز سکته های قلبی یاد می شود. در اثر تمرینات منظم ورزشی، عروق خونی گشاد شده و موجبات تسریع جریان خون را فراهم می کند. از اینرو انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن بهتر انجام می شود. همچنین فعالیت های ورزشی منظم بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری های فشار خون و بوده و میزان چربی خون را به تعادل می رساند. همچنین میزان کلسترول خون و نیز قند خون در بیماران دیابتی بر اثر تمرینات منظم ورزشی بهبود می یابد. یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی استرس است. هنگام فعالیت های ورزشی به طور ناخود آگاه بر روی هدف و لذت بردن از ورزش متمرکز می شویم که این امر باعث بهبود تمرکز و کاهش استرس می گردد. سن شیوع سکته قلبی در ایران ۱۰ تا ۲۰ سال پائین تر از سایر کشورهاست به طوریکه در کشور ما ۴۰ تا ۵۰ سال سن شیوع سکته قلبی است. از اینرو متخصصان علوم ورزشی برای افراد در این سنین توصیه می کنند که روزانه حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی منظم داشته باشند. تحقیقات متعدد نشان داده اند که فعالیت های ورزشی با شدت متوسط و مدت زمان طولانی بهترین روش برای تقویت قلب و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی خواهد بود. از جمله این ورزش ها می توان پیاده روی تند، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، طناب بازی، اسکی و قایقرانی را نام برد.

کد خبر 33056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

دسترسی سریع به سامانه های الکترونیک