مراکز خدمات بهزیستی (+زندگی)؛ نیازمندیابی فعال برای جامعه هدف در محلات

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح همزمان ۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی (+ زندگی) به دستور ریاست جمهوری در سراسر کشور با بیان اینکه با این اقدام نیازمندیابی فعال برای جامعه هدف در محلات صورت می‌پذیرد، گفت: بهزیستی با نامیدن این مراکز به «+زندگی» سعی در ایجاد برند نوینی برای بهبود و ارتقا زندگی شهروندان با رویکرد پیشگیری ایجاد کرده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، مشروح سخنان رئیس سازمان بهزیستی در این مراسم بدین شرح است:

مراکز خدمات بهزیستی از سال ۱۳۸۰ طبق بند ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت میبایست تشکیل میشده که اکنون پس از حدود ۲۰ سال این تکلیف قانونی در دولت تدبیر و امید به اجرا در میآید. مقام معظم رهبری در روز جهانی افراد دارای معلولیت تأکید کردند «هر چه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد» همچنین رهنمودهای راهگشای حضرتعالی در جلسه ملاقات صمیمانه نمایندگان تشکلهای افراد دارای معلولیت سراسر کشور در سال گذشته درباره بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی برای خدمت به جامعه هدف بهزیستی انگیزهای مضاعف برای شکلدهی به این مراکز شد.

با تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در اولین گام، ۲۲ خدمت سطح اول سازمان بصورت رایگان در حوزههای پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی از پنجره واحد در اختیار جامعه هدف قرار میگیرد.

این ظرفیت سازی با مشارکت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بخش غیردولتی توسط ۲۴۰۰ مؤسس داوطلب تحصیل کرده که عمده آنها را جوانان و زنان تشکیل میدهند ایجاد شده است.

برنامهریزی و اجرای این طرح در دو سال اخیر و در شرایط سخت تحریمی و کرونایی با همت و تلاش جهادی پرسنل و مدیران دلسوز و متخصص سازمان اعم از ستادی و استانی و بر اساس راهبردهای ترسیمی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

موقعیت مکانی مراکز برحسب توزیع جغرافیایی جمعیت هدف، پس از آمایش انجام شده در ۲۴۰۰ محله شهری و روستایی تعیین شده است.

پس از فراخوان عمومی الکترونیکی، در یک فرآیند سه ماهه از میان حدود ۱۲۰۰۰ داوطلب تأسیس، ۲۴۰۰ نفر بر اساس شایستگیهای علمی، تجربی، مهارتی  و اجتماعی برگزیده شدهاند.

امروز این مراکز در حالی به طور رسمی افتتاح میشوند که نرمافزار و اپلیکیشن این پروژه ملی در ماه های مهر و آبان طراحی و اجرا شده، دستورالعملها و شیوهنامههای اجرایی و نظارتی مراکز از ماه ها قبل تدوین و ابلاغ شده است.

همچنین مراحل اجرایی و عملیاتی طرح در ۴ ماه گذشته، فاز آزمایشی را با موفقیت در ۳۱ استان کشور سپری کرده است. امروز این ۲۴۰۰ مرکز در بستر فنآوری اطلاعات و در شبکهای هوشمند به شبکه سازمان بهزیستی کشور متصلاند. وجود پرونده الکترونیک برای هر خانوار تحت پوشش، در مرکزی مستقر در منطقه و محله سکونت مددجویان باعث افزایش دسترسپذیری، تسریع در دریافت خدمات و حذف بروکراسی های زاید و افزایش رضایتمندی خواهد بود. میانگین فاصله مکانی برای دسترسی به خدمات بهزیستی در سراسر کشور از ۱۶ کیلومتر به ۳ کیلومتر کاهش یافته است. با اجرای این پروژه محله محور و ایجاد بهزیستی های کوچک در محله ها شاهد کاهش ۲۱ میلیون سفر داخل شهری در سال خواهیم بود.

هم اکنون با فعالیت ۲۴۵۱ مرکز خدمات بهزیستی، بیش از ۱۱ هزار شغل جدید برای جوانان فارغالتحصیل دانشگاه با میانگین سنی ۳۳ سال در رشتههای مددکاری و علوم انسانی و اجتماعی در مناطق شهری و روستایی ایجاد شده است.

۱۱ هزار مددکار تحصیل کرده و آموزش دیده بومی و همزبان و همفرهنگ با مردم منطقه در این مراکز، خدماتی همچون آگاه سازی و آموزش خانوادهها برای پیشگیری از معلولیتها و نیز آموزش مهارتهای زندگی و توانمندسازی ایشان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را ارائه خواهند کرد.

سازمان بهزیستی تاکنون در ادارات خود مستقر بوده و افراد نیازمند به در یافت خدمات میبایست مانند سایر ادارت به آن مراجعه میکردند. امروز با ایجاد مراکز خدمات بهزیستی (+زندگی) نیازمندیابی فعال برای جامعه هدف انجام میشود. به این معنی که مددکاران مراکز به داخل محلهها میروند و نیازمندان دریافت خدمت را شناسایی و خدمت رسانی می کنند. در حقیقت این مراکز امکانات و کمک های مردمی و خیرین هر محله را برای رفع مشکلات نیازمندان همان محل بسیج میکنند.

سازمان بهزیستی ضمن انجام تکالیف قانونی مندرج در ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مبنی بر تشکیل مراکز خدمات بهزیستی توسط بخش غیردولتی با نامیدن این مراکز تحت عنوان مراکز + زندگی سعی در ایجاد یک «برند نوین» برای بهبود و ارتقای کیفیت شهروندان با رویکرد پیشگیری از آسیب و ارتقاء سلامت اجتماعی نموده است.

با تشکیل مراکز خدمات بهزیستی (+ زندگی) توسط دولت تدبیر و امید که به تعبیر وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابر پروژه دولت دوازدهم است، فصل نوینی در ارائه خدمات تخصصی و توانمندساز در حوزه اجتماعی کشور آغاز خواهد شد و با انجام خدمات در بستر الکترونیک ظرفیتی بنام "شبکه سلامت اجتماعی کشور" شکل میگیرد.

کد خبر 33011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =