در رسانه| ۳۷۷ مددکار به جامعه هدف بهزیستی در خوزستان خدمت رسانی می‌کنند

اهواز -ایرنا - معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خوزستان با اشاره به نقش مددکاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود شاخص‌های سلامت اجتماعی گفت: ۳۳۷ مددکار در حوزه امور اجتماعی به جامعه هدف بهزیستی دراستان خدمت رسانی می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان ؛محمدرضا عباسی یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که یکی از استراتژی های اساسی درمددکاری اجتماعی توجه به سطوح مختلف پیشگیری است بیان کرد: در سطح اول پیشگیری مددکار با ارایه اطلاعات و آموزشهای لازم و کمک کننده به فرد به ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی مددجو و کنترل روند پیشرفت آنها کمک می کند.

وی افزود: درسطح دوم پیشگیری نیز اگرچه خدمات مددکاری منجر به استقلال نسبی فرد نمی شود ولی در بیشتر مواقع باعث کاهش بحران شده که دراین مرحله هدف بیشتر کنترل مشکل می باشد.لذا افراد پس از این مرحله لازم است خدمات پیشگیری سطح سوم را هم دریافت کنند که هدف آن توانمندسازی و بازتوانی افراد پس از مواجهه با مشکلات می باشد.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خوزستان با بیان این که برای هر ۱۵۰ تا۲۰۰ پرونده یک مددکار تعریف شده است گفت: خدمات مددکاری اجتماعی در حوزه معاونت اجتماعی بهزیستی به سه شکل فردی، گروهی و اجتماع محور انجام می‌شود.در مددکاری فردی یا کار با فرد آسیب پذیر مددکار تلاش می کند تا استعداد و قابلیت های فرد را کشف کرده و با استفاده از امکانات موجود بتواند به حل مشکلات شخصی ،خانوادگی و اجتماعی به طور مستقل بپردازد.

وی افزود: در مددکاری گروهی مددکار اجتماعی با هدف بازتوان کردن اعضا،، گروه را تشکیل می دهد و ازاین طریق به افراد مددجو کمک می شود تا در فعالیت های گروهی شرکت کرده ورشد فردی واجتماعی را از طریق فعالیت های گروهی تجربه کنند.

عباسی با اشاره به این که مددکاری جامعه ای آخرین شیوه مددکاری اجتماعی است بیان کرد: این نوع مددکاری شامل فعالیتی منظم و هدفمند و جلب مشارکت های اعضاء جامعه که در جهت پاسخ به نیازجمعی و یا حل معضلات اجتماعی در جوامع شهری و یا روستایی انجام می شود.

وی در مورد خدمات سازمان در زمینه توانمندسازی خانواده و زنان گفت: کمک هزینه ودیعه مسکن ،حمایت مستمر در قالب پرداخت مستمری ماهیانه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، آموزشی و دانشجویی، پرداخت سرمایه کار، کمک هزینه درمان و غیره از جمله خدمات ارایه شده در این زمینه می باشد.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خوزستان با اشاره به خدمات بهزیستی درزمینه مددکاری اطفال و نوجوانان بی سرپرست گفت: این خدمات در شیرخوارگاه ها وواحدهای شبانه روزی انجام می شود و واگذاری امرحضانت و سرپرستی کودکان به خانواده های صلاحیت دار با ارایه برنامه های تربیتی، مراقبتی، پرورش و آموزش امور تحصیلی تا زمان تشکیل زندگی مستقل صورت می گیرد.

وی افزود: پیگیری وضعیت پزشکی و روانپزشکی، واکسیناسیون فرزندان ،اقدامات پزشکی قانونی و وضعیت تحصیلی، فرزندان ، واگذاری کودکان  فاقد سرپرست پس از طی مراحل قانونی به خانواده های متقاضی فرزند خواندگی، نیزدراین واحد انجام می شود.

عباسی با اشاره به فعالیت مددکار اجتماعی در دوحوزه مددکاری فردی و اجتماع محوربیان کرد: مددکار در حوزه فردی در تیم سیار، مداخله در بحران به صورت سرپایی و نگهداری، فوریت های اجتماعی ۱۲۳، خانه سلامت، بازپروری ، خانه امن و مراکز کودکان کار و خیابان فعالیت می کند.

به گفته وی در این مراکز خدمات مددکاری ارایه شده شامل بازدید منزل، محل کار، مدرسه، مصاحبه تخصصی با فرد، خانواده و سایر افراد مرتبط با مراجع است.

عباسی ادامه داد: افراد آسیب دیده اجتماعی، کودکان خیابانی، کودکان در معرض آزار یا آزار دیده، کودکان بد سرپرست ، کودکان بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، بچه های طلاق، کودکان دارای والدین معتاد، کودکان زیر ۶ سال از جمله افراد مورد نظر و جامعه هدف بهزیستی محسوب می شوند.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی خوزستان با بیان این که هدف مددکاری اجتماعی تغییر در حالات روانی مددجو و نیز تغییر در محیط اجتماعی است گفت: مددکاران اجتماعی از طریق وارد شدن به زندگی مددجو به طور مستقیم رفتارها و ارتباطات مددجو و خانواده او را مشاهده و مورد بررسی قرار داده و به تشخیص و ارزیابی مشکل می پردازد.

کد خبر 32945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد