بیمارگیری مرکز کاهش آسیب شماره یک مشهد آغاز شد

مرکز کاهش آسیب شماره یک مشهد (کمپ ترک اجباری حسن‌آباد) پس از برگزاری نخستین جلسه‌ی کمیته‌ی نظارتی مراکز ماده ۱۶ مشهد، بیمارگیری را با یک گروه ۵۰ نفره از معتادان متجاهر آغاز کرد.

به گفته‌ی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، در نشست این کمیته، مصوب شد که به جهت اطمینان از کارکرد صحیح تجهیزات، بخش‌های فنی، تأسیسات و ابنیه‌ی مرکز  و نیز تأمین هزینه‌های درمان و بازتوانی، بیمارگیری به صورت تدریجی و به شکل هر ۱۵ روز ۵۰ بیمار انجام شود.

دکتر مسعود فیروزی گفت: بنا بر این ظرفیت ۵۰۰ نفره‌ی این مرکز ظرف ۵ ماه تکمیل خواهد شد.

وی همچنین از تعیین و قطعیت یافتن پیمانکار این مرکز خبر داد و گفت: مقرر شد تجهیزات، ابنیه، تأسیسات و تمام اموال منقول این مرکز به نام بهزیستی ثبت شود تا امکان تملک غیر دولتی از میان برداشته شود.

وی در خصوص محتوای این جلسه خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه‌ی بیمه‌ی درمانی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر از طریق بیمه‌ی سلامت، گویا به دلیل مشکلات هویتی و اسناد سجلی این بیماران، چالش‌هایی وجود دارد که مقرر شد جلسه‌ی مشترکی با سه طرف بیمه سلامت، ثبت احوال و بهزیستی برگزار گردد و نتیجه‌ و برون‌داد این جلسه به جلسه‌ی کمیته‌ی نظارتی منعکس گردد تا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تصمیم لازم را اتخاذ نماید.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، تا کنون ۲۰۳۰ نفر از کارتن‌خواب‌ها در مراکز نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها، ساماندهی شده‌اند.

حسین تنها طلب در ادامه اظهار داشت:‌ همچنین ۱۱۵۰ نفر از معتادان متجاهر نیز در کمپ‌های ماده ۱۶ استان تحت درمان و نگهداری بسر می‌برند.

وی ادامه داد: دوره‌ی درمان و بازتوانی در کمپ‌های ماده ۱۶ یک سال است و مراکز نگهداری موقت، بیماران را تا پایان اردیبهشت نگهداری و سپس با دستور قضایی، تعیین تکلیف خواهند نمود.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه‌ی کمیته‌ی نظارتی مصوب گردید که بیماران عفونی و یا مبتلایان بیماری‌های واگیر که در بین معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌هایی که در مراکز نگهداری موقت بسر می‌برند به یک مرکز مجزا با ظرفیت ۱۰۰ نفر منتقل و به صورت مجزا نگهداری شوند که مشکلات بهداشتی و محیطی برای سایرین فراهم نکنند.

وی ادامه داد: این مرکز در مکانی واقع در بلوار توس تأسیس می‌شود و پیمانکار آن نیز که از علاقه‌مندان به یاری‌رسانی معتادان و بهبود آنها می‌باشد انتخاب گردید.

به گفته‌ی تنها طلب، حداکثر راندمان بهیود و ماندگاری در بین معتادان خطرناک و مواد روانگردان در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا با امکانات و تجهیزات بسیار عالی، ۱۵ تا ۲۰ درصد است و در کشور ما که امکانات محدودتری دارد و هزینه‌ها به صورت کامل قابل تأمین نیست، احتمالا این راندمان کمتر از ۱۰ درصد می‌باشد.

وی در عین حال گفت: معتادان، مانند بیماران روانی مزمن، معلولین ذهنی، محجورین و نیز کودکان و نوجوانان در خودفرومانده یا کودکان ایزوله و چند معلولیتی، مسؤولیتی برای جامعه هستند و باید از آنها مراقبت و نگهداری کرد و به درمان و بازتوانی آنها پرداخت زیرا آنها انسان هستند و حق حیات دارند.

شایان ذکر است نشست جلسه‌ی کمیته‌ی نظارتی مراکز ماده ۱۶ و مراکز نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها با حضور سرپرست بهزیستی خراسان رضوی و معاون پیشگیری این نهاد، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مشاور شهردار مشهد، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی در دفتر مدیر کل بهزیستی استان برگزار گردید.

کد خبر 32126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد