تعداد معلولان دریافت کننده حق پرستاری از معلولان ساکن در مراکز نگهداری پیشی گرفت

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که بعد از گذشت دو سال و با اجرای سیاست خانواده محوری، تعداد معلولان تحت حمایت برای دریافت حق پرستاری از تعداد معلولان نگهداری شده در مراکز شبانه روزی پیشی گرفت.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور بیان کرد: هدف ما این است که افراد دارای معلولیت در جامعه حضور داشته باشند و بتوانند زندگی مستقل را همراه با منزلت اجتماعی تجربه کنند و در فعالیت‌های جامعه مشارکت فعال داشته باشند.  

وی گفت: در دو سال گذشته، یکی از مسائلی که معلولان به سازمان بهزیستی انتقاد داشتند این بود که بخش زیادی از بودجه سازمان صرف هزینه یارانه های نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز شبانه‌روزی می‌شود و نگاهشان این بود که اگر به دنبال تلفیق اجتماعی و حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و خانواده هستیم، باید فعالیت‌هایی برای این امر صورت گیرد. یکی از این شرایط بحث مناسب سازی محیط، مبلمان شهری و شرایط ادارات و دستگاه ها و ساختمانها و محلهای فرهنگی و آموزشی و... است و دیگری تثبیت حضور افراد دارای معلولیت در خانواده و حضور پررنگ خانواده در حمایت افراد دارای معلولیت در جمع خانوادگی است.  

وی ادامه داد: تا دو سال گذشته، موضوع حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت برای ۲۰ هزار نفر از افراد ضایعه نخاعی بود که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به خانواده‌ها کمک می‌شد تا برای نگهداری عزیزشان در خانواده اقدام کنند. امروز بعد از گذشت دو سال این تعداد تحت پوشش برای ما از ۲۰ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر افزایش یافته و هیچ پشت نوبتی نداریم.

به گفته قبادی دانا، به صورت الکترونیک بر روی کارت بانکی خانواده شارژ می‌شود و مبلغ آن به ۶۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. در مرحله دوم، در دهه فجر انقلاب اسلامی اقدامی که صورت گرفت این بود که علاوه بر معلولان نخاعی ۲۸ هزار نفر افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید جسمی و حرکتی و ذهنی و بیماران خیلی شدید روانی مزمن که نیاز به مراقبت و پرستاری از آنها وجود داشت، مشمول موضوع حق پرستاری قرار گرفتند و از روز گذشته برای این تعداد، مبلغ ۶۱۰ هزار تومان حق پرستاری ماهانه برقرار شد و این باعث شد که تعداد افراد دارای معلولیت که مشمول حق پرستاری ماهانه قرار می‌گیرند به ۵۵ هزار نفر برسد.  

قبادی دانا همچنین با بیان اینکه افرادی که در مراکز نگهداری تحت پوشش یارانه بودند در دو سال گذشته ۳۹ هزار نفر بودند که تعداد آنها به ۴۸ هزار نفر افزایش یافت، گفت: مبلغ ریالی این موضوع از ۶۴۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و برای افراد مجهول الهویه به یک میلیون ۳۳۵ هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: نکته جالب این است بعد از گذشت دو سال و با اجرای سیاست خانواده محوری تعداد معلولان تحت حمایت برای دریافت حق پرستاری از تعداد معلولان نگهداری شده در مراکز شبانه روزی پیشی گرفت. همین امر این نیاز را دو چندان می‌کند که بتوانیم امکانات شهری را برای رفت و آمد این افراد و خانواده‌هایشان و آن دسته از افراد دارای معلولیتی که شرایط بهتری دارند و نیاز به پرستاری ندارند،  در جامعه فراهم کنیم تا بتوانند زندگی مستقلی داشته باشند.

رییس سازمان بهزیستی کشور هتل تراز معلولین در مشهد مقدس را به عنوان پایلوت شهر دسترس‌پذیر و اولین هتل اختصاصی معلولان حایز اهمیت برشمرد و گفت: این یک مدلسازی و الگوسازی برای مراکز اقامتی، هتل‌ها و ... باشد و هر فرد دارای معلولیت باید بتواند به صورت عادی همانند دیگر شهروندان از امکانات شهری استفاده کنند؛ همچنین در بحث دانش‌آموزی از ۱۵۰ هزار دانش‌آموزی که دارای معلولیت هستند نیمی در مدارس استثنایی و مابقی در مدارس عادی پذیرش شده‌اند و این اتفاقات خوب در جای جای کشور صورت پذیرد.

قبادی‌دانا در پایان با بیان اینکه امر مناسب‌سازی در عمل مشکل است، یادآور شد: یکی از اهداف راه‌اندازی ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی(+زندگی) در محلات شهری و روستایی تحقق امر مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری است.

کد خبر 31499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =