آیین رونمایی از دستگاه غربالگری بینایی و مراسم شکرانه سلامت برگزار شد

همزمان با نهمین روز از ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، آیین رونمایی از دستگاه غربالگری بینایی و مراسم شکرانه سلامت در شهرستان مهریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم گفت: حدود 15درصد کودکان دچاراختلالات بینایی هستند و اصولاً هم تنبلی چشم که یکی از اختلالات بینایی هست هیچ علامتی ندارد. از سال 75 طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور با محوریت سازمان بهزیستی و همکاری آموزش و پرورش و مراکز بهداشت شروع شد و هرساله معاینات انجام می شود که یکی از ملاک ها استفاده از تابلو Eچارت هست و درصورت معاینه کودکان 3 الی 6 ساله و تشخیص تنبلی چشم برای درمان با بستن چشم سالم، چشم تنبل رفع نقص می کند و مشکل برطرف می شود.

علی محمد عطابخش در ادامه گفت: تنبلی‌چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد و هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود. به طوری که پس از 7 تا 10 سالگی، درمان تأثیر زیادی در بینایی نخواهد داشت.

این مسئول افزود: در طول 24 سال اجرای طرح در استان تاکنون بیش از 800000 کودک 3 تا 6 ساله معاینه شدند و نزدیک به 5500 کودک آمبلیوپ شناسایی شدند ولی در صورت عدم اجرای برنامه الان 5500 نوجوان و جوان کم بینا یا نابینا در استان داشتیم.

 مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: 25 پایگاه دائم سنجش بینایی در استان فعالیت دارند و با توجه به اینکه در سال جاری با شیوع کرونا مواجه بودیم برنامه فقط در پایگاههای دائم و با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می گردد.

وی گفت: در سال 98 تعداد 54300 کودک در سرتاسر استان سنجش بینایی شدند و 2200 کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شدند که از این تعداد 320 کودک آمبلیوپ قطعی تشخیص داده شدند و در سال 1399 تا کنون 29000 کودک در سرتاسر استان معاینه شده اند و 816 کودک مشکوک شناسایی و به معاینات اختصاصی ارجاع شده اند و 246 آمبلیوپ قطعی تاکنون شناسایی شده اند.

علی محمد عطعابخش در ادامه سخنان خود عنوان کرد: شهرستان مهریز در سال گذشته 2784 کودک 3تا 6 ساله معاینه شده اند و 156 کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شده اند.

گفتنی است؛ با توجه به نیاز مبرم شهرستان به دستگاه غربالگر بینایی خصوصاً با شیوع کرونا که معاینه با E چارت دیگر امکان پذیر نبود، خیّر محترم جناب زارعیان یک عدد دستگاه غربالگر بینایی PLUS OPTICS را به شهرستان مهریز اهدا نمودند تا خللی در انجام معاینات کودکان مهریزی پیش نیاید و با این کار خیر، سلامت بینایی آینده سازان شهرستان را تضمین نمودند.

کد خبر 31362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد