افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در مشهد همزمان با ۲۳ مرکز کشور

۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۲۴ استان کشور و از آن جمله، مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در خراسان رضوی، به صورت همزمان و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، در مراسم افتتاح این مراکز که وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی شرکت داشتند، رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ۵۴ میلیارد تومان یارانه به مراکز جامع و بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور خبر داد.

به گفته‌ی دکتر وحید قبادی‌ دانا، این یارانه به صورت ۹ میلیارد تومان به ازای هر مددجو در طوی یک سال اقامت در این مراکز پرداخت می‌شود.

وی همچنین از پرداخت ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این مراکز برای تأمین تجهیزات مورد نیاز آنها توسط سازمان بهزیستی یاد کرد و گفت: در هر یک از این مراکز در طول یک سال ۳۰۰ نفر پذیرش می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در شش استان کشور به بهره برداری رسیده است گفت: در مجموع ۳۰ استان ۹ هزار نفر در طول یک سال پذیرش می‌شوند.

قبادی دانا گفت: امیدواریم ظرف شش ماه آینده این ظرفیت را به ۱۸ هزار نفر افزایش دهیم.

مددجویان برای یک‌سال مهمان این مراکز خواهند بود

وی با بیان اینکه این مراکز با استفاده از تجربیات جهانی درمان و بازتوانی معتادان تأسیس شده است گفت: در این مراکز مددجو برای مدت یک سال مهمان مرکز خواهد بود و پس از گذراندن ۴ ماه اقامت اولیه، ۸ ماه بعدی را به صورت ارتباط مستمر و شرکت در جلسات درمان و نیز طی دوره‌های مهارت شغلی و مهارت‌های اجتماعی، خواهد گذراند.

معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی گفت: این مراکز تأسیس شده‌اند تا برای هر مددجو، یک نسخه‌ی متفاوت و منحصر به فرد برای درمانش داشته باشند و هر مددجو را به صورت خاص و با توجه به ویژگی‌های روانی، اجتماعی، فیزیولوژیک و خانوادگی، درمان و بازتوانی نمایند.

مددجویان با تصمیم خودشان به این مراکز می‌آیند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این مراسم به خبرنگاران گفت: مراکز جامع درمان اعتیاد به منظور بازتوانی و توانمندسازی معتادان توسط بخش خصوصی تأسیس شده و در آینده سمت و سوی همه‌ی مراکز اقامتی به طرف این مراکز خواهد رفت.

دکتر حمیدرضا پوریوسف افزود: مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد «رویان توس» با ظرفیت اسمی یکصد نفر تأسیس شده و این ظرفیت تا ۱۵۰ نفر قابل افزایش می‌باشد.

وی با بیان اینکه در کنار بخش سم‌زدایی، قسمت مددکاری، آموزش‌های مهارتی و شغلی، بازتوانی روانی، آموزش و ارتباط با خانواده مددجو و گروه درمانی نیز در این مراکز فعال است گفت: سم‌زدایی دو هفته زمان می‌برد و پس از آن مددجو به مدت ۳ ماه و نیم تحت درمان مستقیم و به صورت مقیم در مرکز قرار می‌گیرد.

پوریوسف با تأکید بر اینکه مددجویان با اراده و تصمیم خود به این مراکز می‌آیند گفت: در صورت مصاحبه و بررسی وضعیت مالی خانواده و استحقاق دریافت کمک، بهزیستی تمام هزینه‌های یک ساله‌ی اقامت، درمان و بازتوانی مددجو را می‌پردازد.

وام کم بهره ۲ میلیارد تومانی برای اشتغال معتادان بهبودیافته

وی خاطر نشان کرد: پس از طی ۴ ماه درمان اولیه، مددجو از مرکز ترخیص می‌شود ولی باید به صورت منظم در جلسات درمانی و مهارت‌آموزی شرکت کند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پنجم تا دوازدهم اقامت و درمان، تعداد جلسات درمانی به صورت هفتگی کاهش می‌یابد گفت: در حال رایزنی با سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم تا مددجویان این مراکز به صورت رایگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ببینند و در حرفه‌ی مورد نظرشان مشغول کار شوند.

پوریوسف یادآور شد: این در صورتی است که مددجو شغلی نداشته باشد و اگر چنانچه دارای شغل باشد به شغل خود برمی‌گردد اما در جلسات درمانی به صورت منظم شرکت می‌کند.

وی افزود: اگر مددجو دارای خانواده باشد و بتواند معیشت خود و خانواده را تأمین کند مشغول شغل خود شده و به خانواده‌اش بازگشت می‌کند اما او و خانواده‌اش همچنان تحت پوشش آموزش و درمان هستند تا از لغزش وی در برخورد با مشکلات احتمالی زندگی، ممانعت به عمل آید.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر کارفرمایی بتواند ۴۰ مددجو را به صورت پایدار به فرصت‌های اشتغالی مطمئن برساند تا سقف ۲ میلیارد تومان وام کم‌بهره دریافت می‌کند.

یارانه ۹ میلیون تومانی برای معتادان بی‌بضاعت

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این مراسم به خبرنگاران گفت: پذیرش در این مرکز، پذیرش خاص است و مددجو زمانی پذیرش می‌شود که خودش و خانواده‌اش پذیرفته باشند که وی تصمیم گرفته یک سال تحت درمان در این مرکز قرار بگیرد و حتما دوره‌های درمان و بازتوانی را کامل کند.

حسین تنها طلب با تأکید بر اینکه شهریه‌ی یارانه‌ای مرکز به افراد بی‌بضاعت تعلق می‌گیرد گفت: اگر در مصاحبه و بررسی بهزیستی به این نتیجه برسیم که مددجو یا خانواده‌اش توانایی نسبی دارند بخشی از هزینه‌ی اقامت و درمان از خودشان گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: در این مراکز، شیوه‌های درمانی مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله گروه درمانی توسط پاک‌شدگان قدیمی که تجربه‌های مختلف پاکی و لغزش را از سر گذرانده و به پاکی ماندگار دست یافته‌اند می‌باشد.

زندگی نیمه مستقل پس از ترخیص

به گفته‌ی مسؤول فنی مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد رویان توس، اگر مددجو پس از ترخیص خانواده نداشته باشد در مراکز بین راهی که به منظور اقامت موقت و ادامه‌ی درمان و بازتوانی تأسیس می‌شود دوران زندگی نیمه مستقل را طی می‌کند تا زمانی که به بازتوانی کامل برسد و از لغزش و عود اعتیاد وی، اطمینان حاصل شود.

ادریس صفامنش گفت: در حال حاضر یک گارگاه خیاطی برای مددجویان علاقه‌مند به این رشته در محل مرکز دایر است و یک کارگاه بزرگ اشتغالی در رشته‌های تولیدی فنی نیز در خین عرب برای پوشش نیازهای سایر مددجویان تأسیس خواهد شد.

شایان ذکر است در این مراسم که عصر امروز هفتم بهمن در خیابان توس ۸۲ در مشهد برگزار شد، علاوه بر مدیران بهزیستی استان و مشهد، سید رضا طباطبایی، معاون دادستان مشهد، حسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی،  علی رضازاده، مشاور شهردار مشهد و سید حمید موسوی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز شرکت داشتند.

اضافه می‌شود رئیس مرکز رویان توس، پویان شفیعی کدکنی، کارشناس ماشین‌افزار،  نایب‌رئیس، امیرپیمان شفیعی کدکنی کارشناس کشاورزی، مددکار، صدیقه لطفی، کارشناس مددکاری اجتماعی، مسؤول فنی، ادریس صفامنش، کارشناس ارشد روان‌شناسی و پزشک مرکز، دکتر علی کاخکی می‌باشند که در مراسم آغاز به کار مرکز شرکت داشتند.

مددجویان: از خدمات مرکز رضایت داریم

همچنین جمعی از مددجویانی که دوره‌ی سم‌زدایی اولیه را گذرانده‌اند در مراسم حضور داشتند و مدیریت اجرایی مراسم نیز برعهده‌ی آنان بود.

تعدادی از مددجویان نیز در گفتگو با خبرنگارانی که به مراسم آمده بودند از خدمات این مرکز ابراز رضایت کردند.

دو تن از این مددجویان به صورت مستقیم با خبرنگاران رسانه‌های استان گفتند: این مرکز خدمات بسیار خوبی به ما ارائه می‌دهد و از خدمات این مرکز کاملا رضایت داریم.

همچنین یکی از آنان در مقابل این پرسش خبرنگاران که چگونه به این مرکز آورده شده‌اید گفت: پذیرش این مرکز اجباری نیست و مددجویانی که تصمیم به تغییر مسیر زندگی گرفته‌اند به صورت خود معرف به این مرکز مراجعه می‌کنند.

در این مراسم، مراکز ۲۴ استان به صورت همزمان مورد افتتاح قرار گرفتند و وزیر رفاه نیز در پایان مراسم ضمن قدردانی از خدمات سازمان بهزیستی، به مبارزه با قاچاق مواد مخدر در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی با کمک متخصصین و با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌ی جهانی، برای درمان و بازتوانی معتادان برنامه‌هایی را به اجرا می‌گذارد و خیرین هم می‌توانند گام‌های مهمی در اجرای این برنامه‌ها داشته باشند.

کد خبر 30027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد