۵۰۰ نفر پشت نوبت فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در ۹ ماه اول امسال ۲۲۸ کودک در خراسان رضوی به فرزندخواندگی داده شده‌اند.

شهره شاهرودی با اعلام این خبر افزود: ۵۰ مورد از این کودکان، از فرزندان مقیم مراکز شبانه‌روزی بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد فرزندان معلول یا دارای بیماری سخت، در بین واگذاری‌ها در سال جاری ۶ مورد بوده که یکی از آنها دچار اختلال دو جنسیتی جسمی بوده است.

وی ضمن قدردانی از والدین و خانواده‌هایی که این کودکان را به فرزندی می‌پذیرند گفت: همچنین در باره واگذاری ۴ کودک معلول نیز در حال رایزنی با خانواده‌ها هستیم که احتمالا تا پایان سال انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این تعداد کودک واگذار شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

شاهرودی در خصوص علت این کاهش گفت: محدودیت‌های کرونایی، در تمام بخش‌های خدمات، محدودیت ایجاد کرده و لذا کل  فرایند واگذاری کند شده که در نتیجه، تعداد واگذاری‌ها را کاهش داده است.

وی در زمینه‌ی کاهش زمان واگذاری فرزندان نسبت به گذشته گفت: با راه‌اندازی سامانه‌ی فرزندخواندگی و اصلاحات آیین‌نامه‌ای در سال‌های گذشته، اکنون فرایند به گونه‌ای است که اگر خانواده از نظر ضوابط مشکلی نداشته باشد و فرزند مورد نظر او هم در بهزیستی موجود باشد کل روند ۴ ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت در صورت مساعد بودن شرایط خانواده، همراهی خانواده در پیگیری به موقع، وجود فرزند مورد نظر در مراکز و نبود مانع قانونی و صلاحیتی، از لحظه‌ای که خانواده در سامانه ثبت نام می‌کند تا وقتی فرزند تحویل می‌گیرد ۴ ماه زمان لازم است ولی معمولا شرایط این طور نیست و ممکن است خانواده به خاطر طی برخی مراحل قانونی، عدم پیگیری به موقع، برخی موانع قانونی و امثال هم، فرایندی یک ساله را طی کند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مدارک مورد نیاز تقاضای فرزندخواندگی، گواهی نازایی است گفت: به همین جهت متقاضیان شهرستان‌هایی که نازایی بیشتری در آنها وجود دارد بیشتر است.

شاهرودی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ نفر پشت نوبت فرزندخواندگی استان قرار دارند گفت: بخشی از این تقاضاها، نشان‌دهنده‌ی میزان ناباروری در برخی شهرستان‌های استان می‌باشد که علت آن باید توسط محققین، بررسی شود.

وی توضیح داد: مثلا در شهرستان‌هایی مانند نیشابور، خواف، مشهد، سرخس و فیروزه که تأسیسات نیروگاهی و صنعتی و نیز معادن فعال هستند تعداد بیشتری متقاضی فرزندخواندگی با تابلو نازایی مراجعه می‌کند در حالی که در شهرستان‌هایی با شرایط جمعیتی مساوی، تعداد بسیار کمتری تقاضا وجود دارد.

وی تأکید کرد: البته ممکن است این تفاوت، دلایل دیگری داشته باشد اما آنچه ما برداشت می‌کنیم این است که در برخی شهرستان‌های استان، نازایی و در نتیجه تقاضای فرزندخواندگی بیشتر است.

به گفته‌ی شاهرودی در شرایط فعلی، امکان به روز شدن تقاضاها نسبت به واگذاری‌ها وجود ندارد زیرا شرایط واگذاری از سوی دستگاه قضایی تعیین می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: صلب حضانت از فرزند از جمله مواردی است که توسط دستگاه قضایی صورت می‌گیرد و شرط لازم برای واگذاری فرزند است.

وی افزود: در حالی که تراکم فرزند در مراکز ما وجود دارد به خاطر اینکه شرایط سلب صلاحیت دارای فرایند خاصی می‌باشد و دستگاه قضایی هم سعی می‌کند حتی‌الامکان فرزند به خانواده‌ی ژنتیک برگردد به همین دلیل تعداد فرزندان قابل وگذاری محدود است و لذا افراد پشت نوبت همیشه تراکم دارند و ما نمی‌توانیم به همان سرعتی که تقاضاها بالا می‌رود فرزندان را واگذار کنیم.

کد خبر 30002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد