مراکز مثبت زندگی، برای افزایش کیفیت خدمات به مددجویان راه‌اندازی می شوند

دکتر محمد عباسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور و سمیعی، معاون ذی‌حساب این سازمان از دو مرکز مثبت زندگی در مشهد بازدید و با مدیران و مددکاران این مراکز گفتگو کردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در نشستی که پس از این بازدید در بهزیستی خراسانِ رضوی برگزار شد به خبرنگار ما گفت: مراکز خدمات بهزیستی یا همان مراکز مثبتِ زندگی برای ارائه‌ی خدمات بهزیستی به مددجویان به صورت محله‌مِحور، خانواده‌مِحور، اجتماع‌مِحور و مددکارمِحور تأسیس شده‌اند.

دکتر محمد عباسی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۷ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور راه‌اندازی شده‌اند گفت: پرونده‌ی یک میلیون و ۲۲ هزار مددجو برای فعالیت‌های سطح یک یا عمومی بهزیستی به این مراکز، واگذار شده و این واگذاری‌ تا سطح یک میلیون و ۸۰ هزار پرونده که کل مستمری‌بگیران بهزیستی در سراسر کشور را شامل می‌شود ادامه خواهد داشت.

وی از وجود ۲۵۰۰ پرونده‌ی بدون آدرس در بین مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: به دلیلِ اینکه نیروی مددکار به اندازه‌ی کافی در سازمان بهزیستی نداشتیم و کار پایِش به درستی انجام نمی‌شد این افراد همچنان مستمری‌بگیرِ سازمان بوده‌اند که سیستم جدید را به گونه‌ای طراحی کرده‌آیم که براساس آدرس و بازدید مددکار، مستمری به مددجو پرداخت می‌شود.

عباسی گفت: مددکاران مراکز مثبت زندگی، برای تمام پرونده‌هایی که به آنها واگذار می‌شود بازدید منزلِ دوره‌ای خواهند داشت و این بازدید را در اپلیکیشنی که برای این کار طراحی شده، ثبت می‌کنند و کارمزد مراکز در این بخش هم بر اساس همین بازدیدهای ثبت‌شده پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص اجرای برنامه‌های محله‌مِحور مراکز مثبت گفت: برخی قسمت‌های وظایف این مراکز به پروژه‌های محله‌محور، اختصاص دارد که انفرادی نیست و به تعداد پرونده‌ها و مددجویان آنها ارتباطی ندارد بلکه در محله، اجرا می‌شود و پرداخت‌ها نیز بر اساس پروژه می‌باشد.

عباسی در زمینه‌ی طرح‌های پیشگیری و غربالگری در این مراکز گفت: قراردادهایی که برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های غربالگری با مراکز دیگر در سال جاری منعقد شده به قوت خود باقی است اما قراردادهای سال آینده باید با این مراکز، منعقد شود و به همان نسبتی که مراکز در برنامه‌های غربالگری مشارکت کنند کارمزدهای این برنامه‌ها نیز به آنها پرداخت می‌شود.

به گفته‌ی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی، وجود مراکزی که خدمات تخصصی بهزیستی را به مددجویان از جمله، معلولین بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتیِ شدید، یا ضایعه‌نخاعی‌ها ارائه می‌کنند منافاتی با مراکز مثبت زندگی ندارد زیرا مراکز مثبت، فقط خدمات سطح عمومی را برای مددجویان انجام می‌دهند و مراکز تخصصی بهزیستی، به فعالیت‌های سطح ۲ اختصاص دارند.

وی با بیانِ اینکه وجودِ برخی مشکلات در فرایند فعالیت مراکز مثبت زندگی، در مراحل اولیه، طبیعی است گفت: تأسیس و فعالیت این مراکز، برنامه‌ی راهبردی و تکلیف قانونی است و به همین جهت تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر، اشکالات و نواقص را مرتفع کنیم که به بهترین شکل ممکن فعالیت کنند و خدمات کیفی ‌تر و کامل‌تری به مددجویان ارائه نمایند.

فعال شدن ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در خراسانِ رضوی

در این جلسه مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، مراکز مثبت زندگی را حاصل رویکرد جدید سازمان بهزیستی به خدمات کیفی دانست و گفت: این مؤسسات با هدف توانمندسازی مددجویان و ارائه‌ی خدمات مددکاری به آنها و خانواده‌هایشان راه‌اندازی شده است.

دکتر حمیدرضا پور یوسف افزود: در حال حاضر ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در خراسانِ رضوی فعال شده‌اند و کار انتقال ۶۸ هزار پرونده‌ی مددجویی، به این مراکز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: این واگذاری‌ها استمرار دارد و تا سقف ۸۱ پرونده‌ی قابل واگذاری در بهزیستی استان، ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد:‌ در همین مدت کوتاه که از آغاز به کار این مراکز می‌گذرد ۱۵ هزار بازدیدِ منزل توسط مددکاران این مراکز انجام شده و اطلاعات ۴۵ هزار پرونده‌ی واگذار شده، تکمیل گردیده است.

پور یوسف یادآور شد: در مشهد ۷۷ مرکز مثبت زندگی فعال شده‌اند که ۳۴ هزار پرونده را در اختیار گرفته‌اند.

وی اظهارِ امیدواری کرد که مشکلات سیستمی و نرم‌افزاری این مراکز هر چه سریع‌تر حل شود تا این مراکز، کار خدمت‌رسانی و اجرای برنامه‌های واگذار شده را شروع کنند و اختلالی در خدمات به مددجویان ایجاد نشود.

مدیر کل بهزیستی خراسانِ رضوی، فراخوان، گزینش، مصاحبه و اقدامات مربوط به صدور مجوز ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی را کارِ طاقت‌فرسایی دانست که به گفته‌ی وی با تلاش همکارانش در بهزیستی استان در بخش‌های تخصصی و تحول اداری، با حداکثر سرعت و با کیفیت مورد نظر در مدتی کوتاه انجام شده است.

کد خبر 29807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد