لزوم توجه مجلس به بودجه ۱۴۰۰ بهزیستی در پی افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های مددجویان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت: آنچه که در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش قیمت‌ها لازم است هیاتِ وزیران و نمایندگانِ مجلس، توجهِ ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «محمد نفریه» ضمن بررسی وضعیت بودجه حوزه توانبخشی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیان کرد: سازمان بهزیستی از دو ردیفِ ۱۳۱۵۰۰ (بودجه عمومی سازمان بهزیستی) و ۱۳۱۵۱۰ (بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان) بودجه سالانه خود را دریافت می‌کند که تاکنون حدود ۶۰ درصد از بودجه عمومی و ۷۵ درصد از بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سال ۹۹ برای ما محقق شده است؛ البته باتوجه به شرایط مالی که کشور با آن مواجه است، این میزان محقق شده، رقم قابل توجهی است. 

وی با اشاره به وضعیت بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: سال ۱۳۹۹ اولین سالی بود که از ابتدای سال، بودجه‌ای که از محل قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص یافت به طور مرتب به سازمان بهزیستی پرداخت شد و اکنون سازمان بهزیستی در انتظار دریافت بودجه سه ماهه سوم سال ۹۹ است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در سال ۹۹ بودجه موردنیاز برای اجرای قانون را حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد، اما آنچه به ما پرداخت شد، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز از محل بودجه‌های جاری بود. 

نفریه در ادامه به بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی و همچنین بودجه موردنیاز برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، اشاره و تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای اجرای قانون در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، اما آنچه که در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.  

وی با بیانِ اینکه برخی از بندهای قانون حمایت از حقوق معلولان هزینه‌بر است، گفت: در ماده ۲۷ قانون آمده که «دولت، مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیتِ بسیار شدید و یا شدیدِ فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزدِ سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.»؛ این بخش، نیازمند بودجه‌ای در حدود ۷۰۰۰ الی ۸۰۰۰ میلیارد تومان است. در ماده ۷ قانون نیز آمده یارانه مراکز باید براساس تورم و به قیمت تمام‌شده، پرداخت شود، این درحالیست که اکنون تفاوت چشمگیری میان یارانه‌ای که به این مراکز پرداخت می‌شود (که حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) با هزینه تمام شده (که حدود ۳ میلیون تومان است) وجود دارد، لذا بودجه‌ای که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت می‌شود نسبت به بودجه‌ مورد نیاز، قابل مقایسه نیست.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دیگر هزینه‌های مددجویان این سازمان افزود: از سوی دیگر، قیمت برخی از تجهیزات پزشکی بهداشتی مانند گاز، سوند و مواد ضدعفونی‌کننده و وسایل کمک‌توان‌بخشی مانند ویلچر و سمعک چندین برابر افزایش یافته است، اگرچه قانون نیز توانسته در این زمینه کمک‌کننده باشد، اما قیمت‌های وسایل مذکور گاها تا چهار برابر رشد داشته است و به جز سمعک که ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد، سایر وسایل کمک‌توان‌بخشی از ارز دولتی برخوردار نیستند. به همین دلیل گاها می‌بینیم که قیمت‌ها چندین برابر شده است و اختلاف قیمت‌ها باعث شده تا قدرت خرید برای تامین وسایل کمک‌توان‌بخشی کاهش یابد.

وی افزود: در سال جاری، سازمان بهزیستی، هزینه وسایل کمک ‌بهداشتی  را از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد اما باتوجه به افزایش قیمت‌ها، این مبلغ چه در زمینه وسایل کمک‌توان‌بخشی و چه وسایل بهداشتی برای مددجویان به ویژه، مددجویانی که دچار زخمِ بستر هستند و یا بیماران بسترْ گرا، کافی نیست و لازم است در این راستا هیاتِ وزیران و نمایندگان ِمجلس، توجهِ ویژه‌ای داشته باشند. 

کد خبر 29243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =