فرهنگ سازی جامعه برای پذیرش افراد دارای معلولیت و تسهیل شرایط زندگی و تحصیل

دانشجویان دارای معلولیت در آیین تجلیل از پذیرفته شدگان برتر دارای معلولیت در کنکور سراسری سال ۹۹، که صبح امروز ۲۵ آذر ماه در ساختمان ستاد سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، مهمترین خواسته ها، دغدغه ها و مشکلات افراد دارای معلولیت در دوران تحصیل و حضور در جامعه را مطرح کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سولماز شادیان دارای معلولیت شنوایی  از استان البرز و پذیرفته شده در رشته طراحی چاپ و پارچه دانشکده فنی دختران تهران، مهمترین مشکل دانشجویان دارای معلولیت شنوایی را شرایط آنلاین کلاس ها و عقب ماندن از صحبت های استاد می داند و معتقد است که باید برای دسترس پذیری امکانات دانشگاه برای افراد دارای معلولیت همچون افراد عادی برنامه ریزی شود.

شادیان همچنین آموزش زبان اشاره را برای تمام کارمندان و کارکنان نهادها، دانشگاه ها و ادارات ضروری می داند و می گوید:همه کسانی که‌ممکن است به نوعی با افراد دارای معلولیت شنوایی ارتباط داشته باشند به آموختن این زبان نیاز دارند و به این ترتیب حضور رابط در کنار فرد ناشنوا لازم نیست و موجب افزایش اعتماد به نفس این افراد می شود.

وی همچنین به حمایت مالی از دانشجویان دارای معلولیت و خانواده های آنها اشاره می کند و می گوید:خانواده های این عزیزان بیشتر از خانواده ها عادی متحمل هزینه های مختلف مثل گفتار درمانی و... آنها شده اند و اگر حمایت روحی و مالی از آنها صورت گیرد، در موفقیت فرزندانشان هم نقش زیادی دارد.

شادیان قبولی در رشته هنری را نیز فرصتی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای خودش و دیگر دانشجویان دارای معلولیت می داند که با حمایت مسئولان محقق خواهد شد.

جواد فهیمی تبار دانشجوی دارای معلولیت از استان خراسان رضوی که در رشته حقوق دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شده است نیز خواهان حذف محدودیت پذیرش افراد دارای معلولیت در دانشگاه های دارای بورسیه تحصیلی مثل دانشگاه علوم قضایی و دانشگاه فرهنگیان است که او را به دلیل معلولیت نپذیرفته اند و دکتر قبادی دانا نیز قول پیگیری این موضوع و مکاتبه با این دو دانشگاه  را می دهد.

خانم بهزادی از استان بوشهر دانشجوی دارای معلولیت پذیرفته شده در رشته حقوق دانشگاه شیراز است که مشکل موجود نبودن نسخه های صوتی کتاب های مورد نیاز دانش آموزان دارای معلولیت در فرآیند کنکور را مطرح می کند و می گوید:متاسفانه هیچ نهادی هم صوتی کردن این کتاب ها را تقبل نمی کند و این موضوع از سختی های دوستان دارای معلولیت ما در استان های مختلف است.

وی همچنین آنلاین بودن کلاس ها و هزینه های سنگین تهیه و یا تعمیر لب تاب و گوشی های هوشمند را مطرح می کند و خواستار حمایت مالی مسئولان را در این زمینه است.

پوریا اختری دانشجوی دارای معلولیت رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از تمام مجموعه سازمان بهزیستی و حمایت و انرژی که به افراد دارای معلولیت می دهد تشکر می کند و اعتقاد دارد اینکه یک سازمان پشتیبان یک نفر باشد؛ بسیار ارزشمند است.

اختری همچنین دغدغه بسیاری از افراد دارای معلولیت را پذیرش در دانشگاهی خارج از شهر خودشان می داند و امکان انتقالی گرفتن و ادامه تحصیل فرد دارای  معلولیت در شهر خودش و در کنار خانوادهاش را حمایتی می داند که مطلوب همه دانشجویان دارای معلولیت است.

وی در پایان سخنانش فرهنگ سازی سازمان بهزیستی را نشانه ای از تحقق شعار «معلولیت، محدودیت نیست» می داند.

داود کاظمی مقدم از استان خراسان شمالی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه شریف پذیرفته شده است و در محل برگزاری مراسم نیز حضور دارد. وی از عدم فرهنگ سازی جامعه برای پذیرش افراد دارای معلولیت گلایه دارد و می گوید:معلول جسمی، از نظر ذهنی با افراد دیگر جامعه تفاوت ندارد و چه بسا بهتر نیز باشد اما برچسب معلول می خورد و فردی غیر عادی تلقی می شود که جامعه او را به عنوان عضوی از خود نمی داند. تقاضا دارم با برنامه ریزی مسولان در سطح کلان جامعه، این فرهنگ سازی انجام شود.

کاظمی مقدم دسترس پذیری و مناسب سازی امکانات شهری مثل اتوبوس، مترو، تاکسی، فضاهای تردد شهری و... را برای استفاده افراد دارای معلولیت (همچون دیگر افراد جامعه) مهم و ضروری می داند.

بهاره جوادی از استان تهران در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شده است و به نمایندگی از دانش آموزان دارای معلولیت ایران بر دسترس پذیری و مناسب سازی «نرم افزار شاد» تاکید دارد و می گوید:این موضوع دغدغه مهمی برای دانش آموزان دارای معلولیت است و شایسته است که مسئولان ذی ربط به دسترس پذیری این نرم افزار، توجه کافی و لازم داشته باشند.

وی همچنین به محدودیت منابع درسی و کتاب های صوتی و خط بریل برای دانش آموزان دارای معلولیت بینایی اشاره می کند و می گوید:متاسفانه این منابع، بسیار دیر و زمانی به دست عزیزان دارای معلولیت در مدارس می رسد، که زمان امتحانات و پرسش های کلاسی سپری شده است و به دلیل اینکه کتاب ها مربوط به سال های گذشته هستند، عملا به کار آنها نمی آید.

کد خبر 27676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =