بدون همراهی خانواده، پاکی ماندگار امکان ندارد/ حدود 80 درصد معتادان بهبودیافته دچار لغزش و عود می‌شوند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: اولویت‌های پیشگیری بیماری کرونا، اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی را تغییر جهت داده است.

حسین تنها طلب افزود: به جهت اینکه مراکز ترک اعتیاد اختیاری و اجباری، مراکز تجمعی محسوب می‌شوند قرنطینه‌ی پذیرش در این مراکز با هدف پیشگیری از سرایت بیماری کرونا و حفظ سلامت مددجویان، اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: اگر چه پیش از این نیز به خاطر بیماری‌های واگیر مانند ایدز، قرنطینه‌ی مختصری داشتیم اما بیماری کرونا، وضعیت را پیچیده کرد و قرنطینه در مراکز تجمعی، جدی‌تر و گسترده‌تر شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این کنترل جمعیت در مراکز تجمعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مددجویان این مراکز، یکی دیگر از مشکلاتی است که با تلاش کارشناسان، روان‌شناسان، مددکاران و مدیران این مراکز حل شد.

تنها طلب گفت: اما بحث قرنطینه مستلزم اعتبار و بودجه است زیرا نگهداری افرادی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و معمولا بی‌خانمان‌ هستند در شرایطی که از بقیه‌ی افراد جدا باشند و برای دو یا سه هفته نگهداری شوند مستلزم هزینه‌ی اسکان، تغذیه، درمان، بهداشت و آموزش است که بسیار هزینه‌بر است.

پیشگیری از کرونا در مراکز تجمعی معتادان

وی همچنین گفت: همچنین پیشگیری از بروز کرونا در بین جمعیت هدف مراکز تجمعی که در سایر بخش‌های بهزیستی هستند و همچنین اجرای پروتکل‌ها، تأمین وسایل بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی، همه در ذیل برنامه‌های پیشگیری تعریف می‌شوند که قطعا هزینه‌های زیادی را برای بخش‌های مختلف بهزیستی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: طبعا این هزینه‌ها، سمت و سوی قبلی اعتبارات بخش پیشگیری را تغییر داده و اولویت پیشگیری در حال حاضر، پیشگیری از بروز، انتقال، قرنطینه و درمان بیماران کرونایی می‌باشد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌ی پیشگیری از اعتیاد، آموزش‌های گروهی است گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا در 9 ماه گذشته، آموزش‌ها بعضا به شکل مجازی انجام می‌شود ولی چون اعضای جامعه‌ی هدف به فضای مجازی دسترسی ندارند یا با نرم‌افزارها و مهارت های فنی این امکانات آشنا نیستند عملا این آموزش‌ها متوقف شده و اعتبارات آن صرف مواردی شده که اولویت‌های فعلی جامعه‌ی هدف هستند.

تعداد معتادان مواد مخدر افزایش یافته است

وی در عین حال تصریح کرد: بخشی از دلایل بروز و شیوع اعتیاد در جامعه، با شرایط و اوضاع اقتصادی و اجتماعی فعلی، پررنگ‌تر شده و به همین جهت، زمینه‌های بروز اعتیاد نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایشی هم شده است.

وی در همین زمینه بیان داشت: تأکید ما بر پیشگیری اولیه، به همین دلیل است که قبل از اینکه فرد معتاد شود باید شرایط را دریابیم و از اعتیاد او جلوگیری کنیم نه اینکه پس از اعتیاد به فکر درمان او بیفتیم چون درمان یک معتاد، فقط 15 تا 20 درصد امکان موفقیت دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: فقر، درگیری‌های خانوادگی، معضلات اخلاقی، احساس ناتوانی اجتماعی، کاهش امید به زندگی و مسائلی از این دست که عمدتا اقشار پایین را تحت تأثیر شدید قرار می‌دهد همه‌، زمینه‌ی بروز و شیوع اعتیاد است که به فروپاشی خانواده منتهی می‌شود.

تنها طلب گفت: امیدواریم شرایط ناشی از بیماری کرونا، تغییر کند و در سال آینده بتوانیم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌ها را با قوت بیشتری و در فضای واقعی دنبال کنیم.

80 درصد بهبودیافتگان لغزش دارند

وی در زمینه‌ی میزان عود اعتیاد در بهبودیافتگان گفت: متأسفانه در هیچ جای دنیا و از جمله کشور ما، میزان بهبودی ماندگار از مواد مخدر، بسیار کم است و بین 15 تا 25 درصد تخمین زده می‌شود که نشان می‌دهد حدود 80 درصد معتادان بهبودیافته دچار لغزش و عود می‌شوند.

تنها طلب گفت: در این صورت، ما با افزایش دائمی تعداد معتادان روبرو هستیم و تمام تلاش‌هایی که نهادهای مختلف انجام می‌دهند و همه‌ی اعتباراتی که در این زمینه هزینه می‌شود شاهد کاهش تعداد معتادان نبوده‌ایم.

وی تأکید کرد: البته این مشکل در بیشتر کشورهای دنیا هست و دولت‌ها هنوز به راهکار قطعی و فراگیری که چاره‌ساز مشکل اعتیاد به مواد مخدر باشد نرسیده‌اند.

این کارشناس پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: درمان اعتیاد، یک پروسه‌ی بسیار پیچیده، چندوجهی و طولانی است و علاوه بر تلاش بخش دولتی و مراکز ترک اعتیاد، به همکاری و همدلی خانواده و اطرافیان نیاز دارد.

بدون همراهی خانواده، پاکی ماندگار امکان ندارد

وی خاطر نشان کرد: بدون همکاری و همراهی خانواده و محیط ارتباطی شخص بهبودیافته، امکان ندارد که این شخص به پاکی ماندگار برسد و تمام هزینه‌هایی که برای بهیود اولیه‌ی او انجام شده به هدر خواهد رفت.

وی داشتن شغل، محیط آرام، دور بودن از افراد و محیط‌های آلوده، مشاوره‌ی مداوم روان‌شناسی، حضور در انجمن‌های ان‌ای و مراکز بهبودیافتگان و همچنین توجه خانواده و وابستگان به فرد بهبودیافته، از جمله شرایط و زمینه‌های بهبودی ماندگار او هستند.

تنها طلب اظهار امیدواری کرد که با پایان زمستان و فروکش کردن موج‌های کرونا، شاهد فضایی آرام‌تر باشیم و زمینه‌های اقتصادی اجتماعی بروز اعتیاد، کمرنگ‌تر شود.

وی گفت:‌ اگر این شرایط همین طور ادامه پیدا کند بی‌تردید سال آینده، با معتادان بیشتری روبرو خواهیم بود و پول و امکانات و هزینه‌ی بیشتری برای نگهداری و درمان و بازتوانی آنها نیاز خواهیم داشت.

کد خبر 27659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد