500 سقط جنین قانونی برای پیشگیری از تولد کودکان معلول در خراسان رضوی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگاران در قوچان از سقط 500 جنین دارای معلولیت در یک سال و نیم اخیر در این استان خبر داد.

قوچان- همتی- دکتر حمیدرضا پوریوسف در حاشیه‌ی مراسم بهره‌برداری از واحدهای مسکونی که برای افراد دارای معلولیت احداث گردیده با اعلام این خبر افزود: بررسی ژنتیک خانواده‌های دارای عضو معلول در یک برنامه سه ساله انجام می‌شود تا از تولد نوزادان معلول بیشتر، پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه کار پیشگیری از تولد کودکان معلول از خانواده‌های دارای 5 عضو معلول آغاز شده گفت: در حال حاضر 5 هزار خانواده دارای دو عضو معلول، 453 خانواده دارای سه معلول، 51 خانواده دارای 4 معلول و 3 خانواده دارای 5 معلول در کل استان شناسایی شده‌اند که بررسی ژنتیک آنها ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا کنون خانواده‌های 5 و 4 معلوله، مورد غربال و بررسی ژنتیک قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه در مورد آنها صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بررسی خانواده‌های سه معلولی در دستور کار است و انتظار می‌رود که تا پایان 1400 بتوانیم کل خانواده‌های سه و دو معلولی را ارزیابی و از ولادت کودکان معلول بیشتر، جلوگیری نماییم.

پوشش غربالگری شنوایی 92 درصد بوده است

دکتر پوریوسف با اشاره به محدودیت‌های کرونایی در 9 ماه گذشته گفت: با وجود همه‌ی محدودیت‌ها و موانع، تلاش شد که هیچ مرکز توانبخشی افراد دارای معلولیت تعطیل نشود و همه با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی به کارشان ادامه دهند زیرا آموزش و تربیت این عزیزان برای ما و برای خانواده‌هایشان از اولویت خاصی برخوردار است.

مدیر کل بهزیستی در این گفتگو از انجام برنامه‌های پیشگیرانه غربالگری شنوایی نوزادان یاد کرد و گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از کووید 19 در سال گذشته پوشش این برنامه به 92 درصد رسید و در کل استان 130 هزار نوزاد مورد معاینه شنوایی قرار گرفتند که 200 مورد از آنها مشکوک به اختلال شنوایی تشخیص داده شدند که برای اقدامات درمانی به شنوایی‌شناسان و متخصصین معرفی گردیدند.

8 خدمت جدید در بیمه پایه مددجویان بهزیستی منظور شد

وی در ادامه به موضوع درمان افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: پیش از این در بیمه‌ی پایه، برخی بیماری‌ها و مشکلات درمانی، تحت پوشش بیمه نبود که با تلاش‌های سازمان بهزیستی و همکاری بیمه سلامت، خوشبختانه 8 خدمت جدید به خدمات تحت پوشش بیمه پایه اضافه شد.

وی کاردرمانی، گفتار درمانی، تجویز سمعک، شنوایی شناسی و تربیت شنیداری را از بخش‌های مهم این خدمات ذکر کرد و گفت: اکنون مددجویان عزیز با مراجعه به مراکز دولتی از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

دکتر پوریوسف در ادامه‌ی این گفتگوی خبری موضوع شهریه‌ی دانشجویان تحت پوشش را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال‌های گذشته، شهریه‌ی این دانشجویان به دانشگاه پرداخت می‌شد که گلایه‌ی مددجویان را به دنبال داشت و به همین جهت، از امسال تمام شهریه به خود دانشجو داده می‌شود تا رضایت و کرامت وی حاصل شود.

برقراری حق پرستاری برای گروه جدیدی از معلولین

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خدمات پرداخت متمرکز مستمری‌ها و یارانه‌های مراکز توانبخشی و اجتماعی بهزیستی را سهولت و شفافیت خدمات عنوان کرد و افزود: حق پرستاری 550 هزار تومانی که قبلا فقط برای معلولین ضایعه نخاعی در نظر گرفته شده بود امسال تعداد دیگری از سایر معلولین را نیز شامل می‌شود.

وی تأکید کرد: این حق پرستاری که به خانواده پرداخت می‌شود رغبت خانواده برای نگهداری و مراقبت از مددجو را بیشتر می‌کند زیرا تأکید ما این است که مددجو در خانواده و در نزد بستگانش مورد مراقبت قرار گیرد.

وی همچنین به راه‌اندازی سامانه دیده‌بان پرداخت و گفت: این سامانه برای نظارت مردمی بر عملکرد بهزیستی و مراکز غیر دولتی تحت پوشش آن طراحی و راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند با یک تماس تلفنی شکایات و ایده‌های خود را مطرح و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از نتیجه‌ی شکایت خود مطلع شوند.

2700 خانواده به آرزوی صاحب‌خانه شدن رسیدند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین در مراسم بهره‌برداری از یک واحد مسکونی در روستای کهنه‌فرود گفت: در حال حاضر 13 هزار خانواده تحت پوشش فاقد مسکن در خراسان رضوی داریم که برنامه‌ی احداث مسکن برای آنها در دستور کار است و از طریق کمک‌های بلاعوض از محل اعتبارات سازمان، تفاهم با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و نیز تسهیلات بانکی مستقیم به مددجویان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: از سال 94 تا کنون 1200 مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش استان احداث و تحویل شده و در حال حاضر 250 واحد برای خانواده‌های دارای دو معلول در دست ساخت می‌باشد.

وی گفت: کل واحدهای احداثی در بخش مسکن از سال 94 تا کنون در سطح استان 2700 واحد بوده و معنای این امر آن است که نزدیک به سه هزار خانواده، که داشتن خانه برایشان یک آرزوی دست‌نیافتنی محسوب می‌شده، دارای سرپناه شده‌اند و از سرگردانی و بی‌خانمانی نجات یافته‌اند.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از سفر مدیر کل بهزیستی به این شهرستان، مسکن و اشتغال مددجویان را از مشکلات عمده‌ی بهزیستی این شهرستان ذکر کرد و گفت: این سفر در راستای شناسایی مشکلات مددجویان و برنامه‌ریزی برای رفع محرومیت آنان انجام شده است.

علی آذری ضمن تبریک روز جهانی معلولین به افراد دارای معلولیت شهرستان گفت: باید از تمام ظرفیت‌های معلولین اعم از توانایی، هوش، استعدادها و قابلیت‌های رشد برای رفع مشکلات آنان بهره‌گیری شود.

آذری تأکید کرد: همه‌ی برنامه‌های رفع نیازهای معلولین با حفظ احترام و کرامت افراد دارای معلولیت اجرا می‌شود.

سه مرکز توانبخشی مورد بازدید قرار گرفت

شایان ذکر است مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه‌ی این مراسم از دو مرکز توانبخشی معلولین ذهنی و کودکان اوتیسم نیز بازدید و با مسؤولین آنها به گفتگو پرداخت.

مرکز ارغوان که به آموزش کودکان معلول ذهنی زیر 14 سال اختصاص دارد از 39 مددجو به صورت روزانه میزبانی می‌کند و به آنها آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای، توانبخشی، توان‌افزایی و تربیتی ارائه می‌کند.در جنب این مرکز، نمایشگاهی از آثار تولیدی مددجویان این مرکز دایر شده است.

همچنین مرکز کارآ به آموزش فنی حرفه‌ای پسران بالای 15 سال اختصاص دارد که 32 مددجو را تحت پوشش دارد. بازدید از مرکز دخترانه گل‌آرام که فعالیت آن آموزش معلولین ذهنی بالای 15 سال است از دیگر برنامه‌های این سفر بود.این مرکز به مدیریت خانم مریم اعظم برای 29 مددجوی ذهنی اشتغال ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد کار و مشغولیت ذهنی مفید و مؤثر برای آنان، کارمزدی هم از تولید و فروش تولیدات‌شان منظور می‌کند.

عمده فعالیت بهزیستی قوچان، بر استقلال مددجویان متمرکز است

شایان ذکر است در این برنامه‌ها مسؤولین محلی شهرستان از جمله نماینده‌ی مجلس، فرماندار و مدیران یا نمایندگان نهادهای مرتبط حضور داشتند.

رابط روابط عمومی بهزیستی قوچان گفت: در بهزیستی قوچان تلاش کرده‌ایم عمده‌ی فعالیت‌های توانبخشی را حول و حوش اشتغال و آموزش فنی حرفه‌ای متمرکز کنیم و مراکزی که در این قسمت فعال هستند کارنامه‌ی خوبی از خود ارائه داده‌اند.

نوید همتی در خصوص واحدهای مسکونی بهره‌برداری شده در قوچان در این سفر گفت: یک واحد در روستای کهنه‌فرود و یک واحد در روستای کلوخی مورد بهره برداری قرار گفت.

وی خاطر نشان کرد: از 1934 واحد که در سطح کشور و به طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید دو واحد در قوچان افتتاح شد.

کد خبر 27133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد