پاندمی کووید ۱۹ زندگی معلولان را دشوارتر کرده است

معلولیت یک مشکل سلامت عمومی است که از هر ۷ انسان ساکن زمین، یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد به دلیل بسیاری از موانع بهداشتی، اجتماعی، محیطی، نگرش‌های تبعیض‌آمیز و زیرساخت‌های غیرقابل دسترس در پاندمی کووید ۱۹ در بین آسیب‌پذیرترین اقشار جوامع بشری قرار دارند.

تقریبا تمام انسان‌ها در مقطعی از زندگی، معلولیت را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، معلولیت یک مشکل حقوق بشری است و افراد دارای معلولیت در بین گروه‌هایی هستند که بیشترین رفتار تبعیض‌آمیز از جمله خشونت، تعصب و انکار استقلال را تجربه می‌کنند و با موانع متعددی در زندگی روبه رو می‌شوند.

امروز سوم دسامبر مصادف با سیزدهم آذر ماه، روز جهانی افراد دارای معلولیت است و در سال ۲۰۲۰ میلادی با شعار «روزی برای همه» برگزار می‌شود.

این شعار نشان دهنده درک فزاینده از این واقعیت است که معلولیت بخشی از وضعیت انسان است.

تقریبا هر شخص در مقطعی از زندگی خود به طور موقت یا دائمی دچار معلولیت شده است. با وجود این تعداد اندکی از کشورهای جهان مکانیزم‌های لازم برای تامین نیاز افراد معلول را به طور کامل فراهم کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت به تبعیت از سازمان ملل متحد که سال ۲۰۲۰ را با شعار «بازسازی بهتر: پیش به سوی دنیای پایدار، در دسترس و حامی معلولین، پس از کووید ۱۹» آغاز کرد، بر اهمیت توسعه فرهنگ حمایت از معلولین و واکنش مناسب به نیازهای افراد دارای معلولیت در تمام جنبه‌های اجتماع، به ویژه در طول پاندمی کووید ۱۹ تاکید دارد.

پیام‌ سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی  افراد دارای معلولیت 

- معلولیت بخشی از تجربه زندگی انسانی است.

- سازمان جهانی بهداشت تصدیق می‌کند جهانی که در آن همه انسان‌ها به بالاترین استاندارد ممکن برای سلامتی و رفاه دست پیدا می‌کنند، تنها در صورتی امکان وجود می‌یابد که سیستم‌های بهداشتی دربرگیرنده تمام نیازهای افراد معلول باشند.

- افراد معلول به دلیل بسیاری از موانع بهداشتی، اجتماعی، محیطی، نگرش‌های تبعیض‌آمیز و زیرساخت‌های غیرقابل دسترس در پاندمی کووید ۱۹ در بین آسیب‌پذیرترین اقشار جوامع بشری قرار دارند.

- پاندمی کووید ۱۹ فرصت منحصربه فردی را برای بازسازی سیستم‌های بهداشتی در اختیار می‌گذارد تا امکان تامین نیازهای معلولین و پاسخگویی به حقوق انسانی تمام افراد دچار معلولیت با هر نژاد و فرهنگ و جایگاهی فراهم شود.

- کشورها باید به سوی ایجاد یک سیستم خدمت‌رسانی بهداشتی پیش بروند که در تمام جوامع ریشه داشته و امکان دسترسی و حمایت از افراد دارای معلولیت را فراهم کند.

واقعیت‌هایی درباره معلولیت

- بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با نوعی معلولیت زندگی می‌کنند. در این بین ۳۹ میلیون کودک و ۷۲۰ میلیون شخص بالغ دچار اختلال جدی در عملکرد هستند.

- تعداد افراد معلول به دلیل تغییرات جمعیتی از جمله پیر شدن جوامع و افزایش جهانی بیماری‌های مزمن، به سرعت در حال افزایش است.

- افراد معلول در پاندمی کووید ۱۹ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در معرض سه ریسک جدی با پیامدهای ناگوار قرار دارند.

این ریسک‌ها شامل ابتلا به کووید ۱۹، بروز علایم شدید بیماری و مرگ در اثر آن بوده و به دلیل وضعیت ضعیف سلامت افراد معلول در طول پاندمی کووید ۱۹ و پس از آن، آن‌ها را تهدید می‌کنند.

- افراد دچار معلولیت، معمولا خدمات بهداشتی و سلامتی مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند. در واقع نیمی از این افراد توانایی پرداخت هزینه خدمات درمانی را ندارند.

- به دلیل این که خدمات سلامتی در جهان متناسب با رشد نیاز معلولین توسعه نیافته است، نیازهای تامین‌نشده کودکان مبتلا به معلولیت به میزان قابل توجهی رو به افزایش است.

در حالی که بر اساس آمارهای جمعیتی، تعداد کودکان دچار معلولیت به طور متناوب روبه افزایش است، سیستم‌های خدمات سلامتی حتی ظرفیت پاسخگویی به نیازهای موجود این کودکان را ندارند.

- احتمال بیکاری افراد دچار معلولیت بیش از سایرین است. بر اساس آمار جهانی، نرخ اشتغال افراد معلول کمتر از افراد سالم است.

در واقع نرخ اشتغال مردان معلول ۵۳ درصد و زنان معلول ۲۰ درصد بوده؛ در حالی که نرخ اشتغال مردان سالم ۶۵ درصد و زنان سالم ۳۰ درصد است.

- افراد دارای معلولیت در برابر فقر آسیب‌پذیر هستند. این افراد در مقایسه با افراد سالم  شرایط زندگی بدتری دارند و معمولا دچار کمبود غذا، عدم بهره‌مندی از محل زندگی مناسب، کمبود دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی مناسب هستند.

همچنین علاوه بر مواجهه با موانع بیشتر در جریان استخدام و اشتغال، برای دریافت خدمات پزشکی، تجهیزات کمکی یا حمایت شخصی ناچار به پرداخت هزینه‌های اضافی هستند.

- افراد دارای معلولیت با دریافت حمایت و خدمات مناسب می‌توانند در جامعه زندگی و مشارکت کنند. با وجود این حدود ۴۰ درصد از این افراد کمک و حمایت لازم برای این کار را دریافت نمی‌کنند.

- حذف بسیاری از موانع موجود در زندگی افراد دچار معلولیت امکان‌پذیر است. برای این منظور دولت‌ها باید توجه به معلولیت را در دستورکار سیستم بهداشت کشور قرار دهند، به منظور اجرای برنامه‌های خاص برای افراد معلول سرمایه‌گذاری کنند، یک برنامه اقدام و استراتژی ملی تدوین کنند، فرایندهای استخدام و آموزش کارمندان را بهینه کنند، سرمایه‌های لازم برای حمایت از معلولین را تامین کنند، آگاهی و درک عمومی را در رابطه با معلولیت افزایش دهند و در جریان تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به افراد معلول، از مشارکت این افراد بهره بگیرند.

- کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت که متن آن توسط اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است، معلولیت را به عنوان یک موضوع حقوق بشری معرفی کرده و از رعایت حقوق بشر در مورد تمام افراد دچار معلولیت حمایت می‌کند.

تاکنون بیش از ۱۷۰ کشور و سازمان منطقه‌ای این کنوانسیون را امضا کرده‌اند و ۱۳۰ کشور از جمله ایران، این کنوانسیون را به شکل قانون به تصویب رسانده‌اند.

منبع :
پایگاه سازمان جهانی بهداشت
پایگاه سازمان ملل متحد
مترجم : سپیده کاشانی

کد خبر 26911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد