یک هزار و ۳۳۳ معلول روستایی البرز شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: یک هزار و ۳۳۳ معلول در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهای این استان مورد شناسایی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر «اسدالله حیدری» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روزجهانی معلول افزود:  این طرح در ۲۳۲ روستای استان البرز به منظور دسترسی معلولان به خدمات توانبخشی و حمایتی به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد پنج صندوق خرد محلی برای افراد دارای معلولیت در پنج شهرستان تابعه استان البرز توسط موسسات مجری برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به تعداد ۲۷۹ نفر کمک هزینه ایاب و ذهاب پرداخت  شده است.

حیدری گفت:  کمک هزینه درمان و تغذیه به ۸۱ نفر از  روستاییان  پرداخت شده و  برای درمان و توانبخشی افراد مبتلا به متابولیک به تعداد ۸۱ نفر مبلغ ۵۵۰ میلیون ریال و هزینه  کمک موردی به تعداد یک هزار و ۱۳۸ نفر به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.  

وی یاد آورشد: کمک هزینه مناسب سازی منزل به مبلغ ۵۳۰ میلیون ریال و دریافت پلاک ویژه خودرو افراد دارای معلولیت برای ۹ نفر  از دیگر خدمات ارایه شده به معلولان است.

فعالیت ها برای پیشگیری از معلولیت در البرز

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: سال گذشته غربالگری شنوایی نوزادان برای۳۹ هزار و ۲۲۴ نفر انجام شد که برای افرادی که نیاز به بررسی های تخصصی تر داشتند و مشکوک به اشکال شنوایی بودند اقدامات لازم انجام شده است.

حیدری افزود: ۳۹ نوزاد با مشکل شنوایی تشخیص داده شد که از خدمات کمک شنیداری بهره مند شده و مداخلات تخصصی لازم برای آنها انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) نیز سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۹۸۲  کودک ۳ تا ۶ سال برای پیشگیری از معلولیت بینایی مورد بررسی و غربالگری قرار گرفتند که در نتیجه ۵۴۶ کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده و اقدامات درمانی برای آنها انجام شد.

حیدری بیان داشت: در بحث غربالگری ژنتیک در یک مرکز دولتی و پنج مرکز غیر دولتی در سطح استان مشاوره ژنتیک صورت می پذیرد.

وی افزود: همچنین در طرح شناسایی اقدامات ژنتیکی در خانواده های دارای معلولیت که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تعداد ۵۵ خانواده دارای سه و یا چهار معلول از خدمات مشاوره ژنتیک رایگان استفاده کرده اند.

حیدری گفت: سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ نفر و از ابتدای سال جاری تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ نفر مشاوره ژنتیک شده اند که از این تعداد ۳۱۷ خانوار از یارانه مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات پر هزینه ژنتیک استفاده کردند.

وی ادامه داد: برای خانواده های دارای ۲ عضو معلول یا بیشتر تا پایان سال ۱۴۰۰ مشاوره ژنتیک و آزامایشات ژنتیک بصورت رایگان می باشد.

پنج هزار و ۱۸۰ معلول البرزی متقاضی مسکن هستند 

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اعلام اینکه از ابتدای نهضت مسکن تا کنون تعداد کل متقاضیان مسکن معلولان استان به پنج هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است، گفت: تاکنون سه هزار و ۱۳۶ واحد مسکونی احداث  و واگذار شده است و تعداد ۲ هزار و ۴۴ مسکن نیز در دست احداث است که به زودی ۴۷ واحد مسکونی دیگر به معلولان واگذار می شود.

اشتغالزایی برای یک هزار و ۳۲۰ معلول در البرز 

حیدری اظهار داشت: امسال یک هزار و ۳۲۰ معلول درالبرز از تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بند « ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری از طریق معرفی به بانکهای عامل بهره مند شدند.

وی افزود: همچنین ۷۵۰ نفر به مبلغ  ۳۰۰ میلیارد ریال از معلولان دارای بازتوانی و یا اعضای خانواده معلولین غیرقابل بازتوان جهت دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: بعد از تصویب لایحه دولت در ارتباط با قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه‌ها تلاش شد آیین ‌نامه مربوطه در هیات وزیران مصوب و اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد.
تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری کرونا درسطح استانی 

مدیر کل بهزیستی استان البرز با اعلام تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح  استانی گفت: قرنطینه و انجام پروتکل بهداشتی در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا از افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی از اقدامات اداره کل بهزیستی البرز در شیوع کرونا بود.

وی افزود: واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا برای سه هزار و ۲۶۰ نفر از  افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی انجام گرفته است و سامانه  هوشمند نظارت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور  به شماره ۱۴۸۲ 
راه اندازی شده است.

حیدری گفت: بنابراین سه میلیون البرزی در تماس با شماره ۱۴۸۲ می‌توانند به عنوان ناظر بر عملکرد مراکز تحت پوشش بهزیستی باشند و عملکرد بخش‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد:  سه هزار و ۲۶۰ نفر از  سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن شرایط لازم برای حضور در خانواده ندارند و در ۵۳ مرکز از مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اضافه کرد: برای هر یک از این افراد ماهانه به حساب مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه واریز می شود.

حیدری بیان داشت: ارایه  فعالیت خدمات در منزل نیز برای ارایه خدمت به سالمندان و معلولان ذهنی و جسمی و ضایعه نخاعی در شش مرکز که اکنون برای  ۳۹۰ نفر در حال انجام می باشد از دیگر اقداماتی است که بهزیستی در حوزه سالمندان  ومعلولان انجام داده است.

استان البرز دارای ۳۹ هزار و ۱۰۶ معلول است.

کد خبر 26806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد