در رسانه/ نرخ بالای شیوع معلولیت در استان گلستان/مناسب‌سازی معابر مطالبه اصلی توان‌یابان

براساس اعلام بهزیستی گلستان، این استان در برخی از معلولیت‌ها از جمله جسمی و حرکتی، ذهنی، شنوایی و بینایی عمدتا بین استان‌های دوم تا ششم کشور قرار دارد و متولیان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا نرخ این معلولیت‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی گلستان و به نقل از خبرگزاری تسنیم؛  طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشوری دارای معلولیت‌های مادرزادی و اکتسابی هستند؛ هرچند این عدد در کشورهای مختلف متناسب با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام می‌دهند می‌تواند متفاوت باشد. در ایران هم حدود یک میلیون و 500 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که افزون بر 49 هزار نفر از آنان، گلستانی هستند.

از بین کودکانی که در سال متولد می‌شوند 29 تا 35 هزار نفر آنان دارای معلولیت هستند که 30 درصد آنها ژنتیکی است و 70 درصد دیگر قابل شناسایی و حتی پیشگیری است.

متاسفانه طبق آمارهایی که مسئولان گلستان ارائه می‌دهند نرخ شیوع معلولیت در استان گلستان حدود دو برابر متوسط کشوری است و همین موضوع توجه به اقدامات پیشگیرانه و انجام مشاوره‌های ژنتیک، انجام آزمایش‌های غربالگری و غیره را لازم و ضروری کرده است.

براساس اعلام بهزیستی گلستان، این استان در برخی از معلولیت‌ها از جمله جسمی و حرکتی، ذهنی، شنوایی و بینایی عمدتا بین استان‌های دوم تا ششم کشور قرار دارد و متولیان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا نرخ این معلولیت‌ها کاهش پیدا کند.

سیدمهدی حسینی، مدیرکل بهزیستی استان گلستان در این باره اظهار داشت: برخی از معلولیت‌های به عوامل ژنتیکی از جمله ازدواج‌های فامیلی برمی‌گردد و بخشی هم ناشی از عواملی است که هنوز برای کارشناسان و متخصصان مشخص نشده است. بخش دیگری از معلولیت‌ها نیز به علت بروز حوادث و سوانح مختلف برای افراد رخ می‌دهد که در قالب معلولیت‌های اکتسابی تعریف می‌شود.

وی با اشاره به شیوع انواع معلولیت‌ها در استان گفت: حدود 40 درصد معلولان در استان جزو معلولان جسمی و حرکتی بوده، 20 درصد جزو معلولان ذهنی، 16 درصد بینایی، 14 درصد شنوایی و حدود 10 درصد هم اعصاب و روان هستند.

فعالیت 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه باید برای پیشگیری و شناسایی زودهنگام معلولیت‌ها برنامه‌ریزی کرد، افزود: سالانه چند طرح غربالگری شنوایی داریم که سال گذشته از 34 هزار و 895 نوزاد متولد 277 مورد اختلال در شنوایی شناسایی شدند که مداخلاتی داشتیم و 64 نفر نیز منجر به کاشت حلزون شد و برای بقیه هم اقدامات دیگری مانند خرید سمعک انجام شده است. از ابتدای امسال هم 16 هزار و 699 نوزاد غربالگری شدند که منجر به مداخله در 70 مورد شد که برای 17 نوزاد کاشت حلزون انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی هم گفت: این طرح شامل کودکان 3 تا 6 سال است که سال گذشته 275 مورد تنبلی چشم شناسایی شدند که آنان را به متخصصان ارجاع دادیم.

حسینی بر ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از فرزندآوری تاکید کرد و اظهار داشت: حدود 30 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است که می‌توان جلوی آن را گرفت. برای اینکار 6 مرکز مشاوره ژنتیک شامل 2 مرکز در گرگان، 2 مرکز در گنبدکاووس، یک مرکز در بندرترکمن و یک مرکز هم در آق قلا ایجاد شده است. سال گذشته با مداخلاتی که داشتیم 3 مورد ختم حاملگی اتفاق افتاد و امسال هم از 651 مورد مشاوره 2 مورد آن پایان حاملگی ختم شده است.

پرداخت تسهیلات به کارفرمایانی که معلولان را به‌کارگیری می‌کنند

اشتغال، موضوع دیگری بود که مدیرکل بهزیستی استان به آن اشاره کرد و گفت: از گذشته قانون 3 درصد سهمیه معلولان در استخدامی‌های بخش دولتی وجود داشت که اخیرا جدیت بیشتری برای اعمال آن ایجاد شده اما این کافی نیست و باید از طریق توانمندسازی مددجویان و پرداخت تسهیلات خود اشتغالی زمینه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی آنان را فراهم کنیم.

وی بیان داشت: ضمن اینکه در بخش خدمات غیررسمی ادارای مانند نیروهای شرکتی و قراردادی هم می‌توان از ظرفیت معلولان که بسیار هم توانمند هستند، استفاده شود. علاوه براین ما انتظار داریم بخش خصوصی هم نگاه ویژه‌تری به مددجویان ما داشته باشد، ضمن اینکه به هر کارفرمایی که از معلولان در محیط کار خو استفاده کند، حمایت خواهیم کرد. برهمین اساس به این کارفرمایان 50 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود و دولت نیمی از حق بیمه این مددجویان را برای چند سال پرداخت می‌کند.

مناسب‌سازی را باید از بهزیستی شروع کنیم

مدیرکل بهزیستی استان درباره مشکلاتی که معلولان برای استفاده از خدمات شهری و در مراجعه به اماکن عمومی و دولتی دارند، گفت: مناسب‌سازی مبلمان شهری یکی از مطالبات ماست و مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که البته در اداره کل بهزیستی استان هم دچار این مشکل هستیم و سعی کردیم مناسب‌سازی را ابتدا از اداره خودمان شروع کنیم.

وی افزود: این اتفاق کار یک سازمان یا دستگاه خاصی نیست، هرچند شهرداری‌ها به ویژه در گرگان اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما نیاز است که همه ادارات و دستگاه‌ها برای رفاه حال معلولان پای کار باشند.

حسینی گفت: 5 نفر از معلولانی که در این موضوعات صاحب نظر هستند را به کمیته مناسب‌سازی استان معرفی کردیم تا در آنجا نظرات آنان در اقدامات و پروژه‌ها لحاظ شود. همه باید تلاش کنیم تا زندگی سالم و پویا برای معلولان ایجاد کنیم.

انتهای پیام. /

کد خبر 26795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد