نشست هم اندیشی بهزیستی خراسان رضوی و نماینده دستگاه قضایی

نشست هم‌اندیشی نماینده‌ی قوه‌ی قضائیه و معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به منظور بررسی چالش‌های پذیرش مددجویان در مراکز تحت پوشش این نهاد، برگزار شد.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، در این نشست، چالش‌ها و مشکلاتی که در رابطه با پذیرش سالمندان، بیماران روانی مزمن و دیگر مددجویان توانبخشی در مراکز وجود دارد به بحث گذاشته شد و مقرر گردید، فهرست مراکز توانبخشی مشهد، ظرفیت‌، نوع پذیرش و شیوه‌نامه‌های سازمان بهزیستی که چهارچوب پذیرش در این مراکز را مشخص می‌کند برای دستگاه‌ قضایی ارسال شود و قضات و دایره‌ی سرپرستی دادگستری استان با توجه به وضعیت مراکز، مددجویان را به مراکز مورد نظر هدایت کنند.

دکتر مسعود فیروزی همچنین گفت: در حال حاضر بعضا قضات مددجویان را با دستور قضایی روانه‌ی مراکز بهزیستی می‌کنند که ممکن است این امر تناقض‌هایی با دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی داشته باشد و یا به دلایل دیگر از قبیل محدودیت ظرفیت، موضوع یارانه‌های بهزیستی، نوع معلولیت مددجو و یا شرایط و وضعیت فرد معرفی شده، پذیرش او در مراکز بهزیستی، با مانع مواجه باشد.

وی ادامه داد: همچنین گاهی افرادی به بهزیستی معرفی می‌شوند که در شرح وظایف بهزیستی نیامده و یا به صورت روشن، این افراد مددجو و جامعه‌ی هدف سازمان‌های دیگری هستند ولی به جهت عرف اداری و اجتماعی، این افراد با دستور قضایی به مراکز ما ارجاع می‌شوند که قطعا با مشکل پذیرش روبرو خواهند شد.

دکتر فیروزی گفت: حتی مواردی بوده که مدیر یک مرکز به خاطر محدودیتی که در ظرفیت، اساسنامه و یا نوع معلولیت مددجو دارد از پذیرش مددجوی معرفی شده خودداری و یا از بهزیستی استان کسب تکلیف کرده و مقام قضایی به تصور اینکه این مدیر از دستور قضایی سرپیچی داشته، با وی برخورد قضایی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نیاز بود که برای ارتقای تفاهمات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و نیز اطلاع‌رسانی در خصوص محدودیت‌های قانونی بهزیستی در پذیرش‌ها، نشستی با دستگاه محترم قضایی برگزار شود که این نشست با حضور دادیار محترم دایره‌ی سرپرستی، خانم عابدین‌زاده برگزار گردید و نتایج بسیار خوبی هم داشت.

وی افزود: در این نشست نماینده‌ی دستگاه قضایی، ضمن قدردانی از خدمات بهزیستی گفت که اگر دستگاهی به وظایف قانونی خود عمل نکند و بار خود را به دوش بهزیستی بگذارد، ما به عنوان معاون دادستان، پیگیر موضوع می‌شویم که او را مجاب به انجام وظیفه کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا، بهزیستی استان هم برای اینکه وضعیت مراکز و محدودیت‌های قانونی و ساختاری را به اطلاع دستگاه قضایی برسانیم، اطلاعات کامل و جامع را برای دستگاه قضایی ارسال کردیم که نماینده‌ی محترم دستگاه قضایی، قول دادند که از این پس با توجه به این اطلاعات و با در نظر گرفتن محدودیت‌های بهزیستی و نیز وظایف سایر دستگاه‌ها، مددجویان را به سمت مرکز مورد نظر هدایت کنند.

وی افزود: مبحث دیگر، موضوع مددجویان مجهول الهویه هستند که ممکن است پس از احراز هویت، اموال آنها را بتوان شناسایی و با معرفی قیم، از این اموال برای معیشت و رفاه خود این مددجویان استفاده نمود.

فیروزی گفت: مقرر شد به منظور نصب قیم برای توانخواهان فاقد سرپرست، تعدادی از خیرین معرفی و پس از گذراندن مراحل قانونی، به عنوان قیم اعلام شوند و تمام امور مربوط به درمان، کارهای اداری و مدیریت اموال این عزیزان را عهده‌دار شوند و بتوانند برای این عزیزان در موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری انجام و منجر به ارتقای سطح کیفیت زندگی آنها شود.

وی در پایان با تأکید بر همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی و بهزیستی در موارد مختلف گفت: بهزیستی همواره از توجهات دستگاه قضایی و بخصوص دایره‌ی سرپرستی برخوردار بوده و با همکاری این دو نهاد، مددجویان زیادی از آسیب دور مانده و زندگی‌شان بهبود یافته است.

فیروزی گفت: امیدواریم این همکاری‌ها گسترش یابد و همان‌گونه که دادیار محترم دایره‌ی سرپرستی گفتند خدمات وسیع بهزیستی برای قضات محترم دستگاه قضایی تبیین شود تا آنها مددجویان را متناسب با توان و امکانات بهزیستی و سایر نهادها به این مراکز معرفی نمایند.

کد خبر 26048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد