بازدید رییس کتابخانه ملی از «مرکز امور توانبخشی نابینایان و کم بینایان رودکی»

رئیس کتابخانه ملی به همراه رییس سازمان بهزیستی کشور، صبح امروز چهارشنبه ۲۴ مهرماه، به بهانه "روز جهانی عصای سفید" از "مرکز امور توانبخشی نا بینایان و کم بینایان رودکی" بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این بازدید، دکتر اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: برخی در جامعه به  افراد دارای معلولیت نابینایی و به ظرفیت ها و توانمندی آنها توجهی نمی کنند و آنها را نادیده می گیرند.

وی افزود: در حالیکه این افراد صاحب فکر و اندیشه هستند و باید شناخته شوند تا جامعه از آنها بهره مند شوند.

بروجردی حضور دکتر قبادی دانا در سازمان بهزیستی را فرصتی برای ایجاد تحول درزمینه های مختلف برای جامعه هدف عنوان کرد و خاطر نشان ساخت  که یکی از این تحولات می تواند برای این مرکز باشد.  

اشرف بروجردی درادامه به چگونگی ارایه خدمات برای حفظ منابع غنی اشاره کرد و گفت : بسیاری از افراد در نقاط دور افتاده کشور وجود دارند که نابینا هستند و از خواندن و نوشتن ودسترسی و داشتن اطلاعات برای چگونگی بهره مندی از این ظرفیت ها محرومند که باید دید چه کنیم تا آنها نیز بهره مند شوند.

وی افزود: یکی از ظرفیت های خوب سازمان بهزیستی وجود مراکز آن در استانهاست که می توان از طریق آنها این خدمات را به نقاط دور افتاده تسری داد.

وی اظهار امیدواری کرد که توافقی بین این دو سازمان درخصوص  نحوه چگونگی  تعامل همکاری صورت بگیرد.

نقش به سزای مرکز رودکی در ارتقای تحصیلات افراد نابینا و کم بینا

دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در توضیحاتی گفت: در حال حاضر ۴ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا دارند که مرکز امور توانبخشی نابینایان و کم بینایان رودکی در ارتقای تحصیلات این افراد نقش بسزایی داشته است.

وی افزود: در این مرکز کتاب های مورد نیاز دانش آموختگان بصورت خط بریل  و گویا تهیه و در اختیار آنها قرار داده می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه این مرکز بعنوان ذخیره و آرشیوی از کتابهای بریل و صوتی محسوب می شود تصریح کرد:در این مرکز اتاقهایی برای تولید و چاپ محتوای اینگونه کتابها تعبیه شده است که روزنامه "ایران سپید" مخصوص افراد دارای معلولیت نابینایی از جمله آثار منتشر شده در این مرکزاست.

به گفته وی، تقریبا بیش از ۵۰ سال گذشته، کیهان وقت دستگاه چاپ بریل وارد و به این مرکز اهدا کرد.

قبادی دانا در ادامه به ساختمان قدیمی و فرسوده این مرکز اشاره کرد و گفت: از سالهای گذشته افراد فرهیخته چه از جامعه خیرین و چه جامعه افراد دارای معلولیت نابینایی در این مرکز حضور پیدا کرده و منشا خیر شدند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن ابراز نگرانی از چگونگی نحوه حفاظت از منابع غنی موجود در این مرکز افزود : با توجه به منطقه ظهیر الاسلام که مختص تولید و توزیع کاغذ است، از این رو  نگران بروز حادثه و آسیب و یا از بین رفتن این ذخایر غنی که در سالهای متمادی جمع آوری شده است هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که با توجه به استانداردهای نگهداری و امکانات موجود در کشورمی توان  یک هم افزایی در این زمینه ایجاد کرد که از یک جهت  تولید منابع جدید صورت بگیرد و از طرفی نگهداری و حفاظت از منابع تولید شده به خوبی انجام شود.

وی یادآور شد : در بخش استفاده از ظرفیت دیجیتال هم می تواند بصورت مشترکبین این  دو سازمان، خیلی از امکانات توزیع و در نهایت چنین شبکه ای در کشور ایجاد شود چرا که در حال حاضر علاوه بر این مرکز در استانهای دیگر هم چنین مجموعه هایی شکل گرفته و فعال هستند. در واقع شبکه شدن این مجموعه و اتصال آن به مجموعه ذخایر کتابخانه ملی کشور می تواند خیلی موثر باشد.

قبادی دانا همچنین تاکید کرد : علاوه بر اینکه در اختیار قرار دادن این ذخایر برای استفاده های ملی می تواند مفید باشد از طرفی باید گفت که زمان ویژه سازی و جداسازی در حوزه معلولین گذشته و تلفیق اجتماعی یکی از موضوعاتی است که در همه حوزه ها برای همه افراد دارای معلولیت مد نظراست.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه فرهیخته ترین و باسواد ترین افراد دارای معلولیت را نابینایان تشکیل می دهند افزود: نیاز است توجه ویژه برای نیازهای علمی و پژوهشی افراد دارای معلولیت نابینایی انجام شود تا ساماندهی صحیحی صورت بگیرد.

به گفته وی، استفاده از ظرفیت کتابخانه ملی می تواند به جامعه نابینایان در این زمینه کمک کند. از این  رو می توان با تشکیل کار گروه مشترک بین سازمان بهزیستی و کتابخانه ملی می توان به نتیجه عملی در این زمینه رسید.

قبادی دانا اظهار امیدواری کرد که ظرف دو هفته آتی با کمک همه نابینایان حاضر در این مرکز، انجمن های نابینایان و رییس این مرکز، به تفاهم خوبی با کتابخانه ملی در این زمینه برسیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۲۰۸ هزارفرد دارای معلولیت نابینایی تحت پوشش این سازمان هستند که تنها ۶۴ هزار نفر از آنها در روستا شناسایی شدند بیان داشت : انجمن های علمی در کل کشور از افراد دارای معلولیت نابینایان وجود دارد که می توان از ظرفیت آنها برای ایجاد شبکه استفاده کرد.

به اعتقاد رییس سازمان بهزیستی کشور، شرایط را باید به گونه ای برای افراد دارای معلولیت نابینایی فراهم کرد تا زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی توام با ظرفیت مشارکت اجتماعی در درون خانواده و در بستر جامعه داشته باشند.

وی افزود: حفظ یک سری از اصول و چارچوب ها همانند خط بریل لازم  و ضروری است که باید انجام شود.  

این مرکز بزرگترین آرشیو کتاب بریل در کشور است

دکتر محمد خوانی زاده رییس "مرکز امور توانبخشی نابینایان و کم بینایان رودکی" نیز  در ادامه این  بازدید به  تشریح فعالیت این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز توانسته از دهه ۴۰ کتاب بریل واز سال ۵۱ کتاب گویا تولید کند.

وی با بیان اینکه این مرکز بزرگترین آرشیوکتاب بریل در کشور است افزود: در این مرکز ۲۳ هزار و ۵۷۰ جلد کتاب بریل  و ۱۰۰هزار ساعت کتاب گویا وجود دارد که ۹۴هزار و ۵۰۰ ساعت از این مقدار ساعت تولید این مرکز و بقیه مربوط به موسسات دیگر است.

به گفته وی، تاکنون در این  مرکز، هزار و ۸۰۰ جلد قران کریم به روشهای خاص که هیچ گونه غلطی ندارد و متفاوت از آنچه که تاکنون چاپ شده  برای نابینایان چاپ و منتشر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد : هر ساله بالغ بر ۶ هزارتقویم بریل در این مرکز چاپ می شود.

خوانی زاده یادآور شد: هر چقدر نگاهها به این مرکز عمیق تر و جدی تر باشد اثرات موثری در زمینه های مختلف زندگی برای خانواده نابینایان خواهد داشت.  

در ادامه این  بازدید، نیز حسین عبدالملکی مشاور حوزه ریاست توضیحاتی از  فعالیت  کتابخانه ملی  ارایه  داد.

کد خبر 24597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =