مناسب‌سازی ساختمان‌ها با توجه به چالش سالمندی در آینده ضروری است

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با انتقاد از اینکه حمام، سرویس بهداشتی و راه‌های ورودی بسیاری از خانه‌ها و همچنین ورودی بسیاری از فروشگاه‌ها دارای پله است، تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه جمعیت سالمندان طی ۲۱ سال آینده دو برابر می‌شود و همچنین با توجه به جمعیت افراد دارای معلولیت و بیماران کشور، پله‌ها باید از ساختمان‌سازی حذف شود.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بخش دولتی و خصوصی هر کدام مسئولیت‌های خاص خود را در مناسب‌سازی دارند، افزود: چرا ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که در هر بخش آن پله مشاهده می‌شود، مگر قرار نیست سالمندان در این ساختمان‌ها زندگی کنند؛ متاسفانه ساختمان‌های بسیاری بالابر و آسانسور ندارند.

وی اضافه کرد: بسیاری از درهای اتاق‌ها، «آستانه در» دارد و این امکان وجود دارد که سالمندان و افراد دارای معلولیت، پایشان به آن گیر کنند و به زمین بیفتند. متاسفانه در بسیاری موارد مشاهده شده که سرویس بهداشتی‌های خانه دارای پله کوچکی است که برای سالمندان و افراد دارای معلولیت، مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: همه خانه‌ها باید دارای سرویس بهداشتی فرنگی باشد اما به این اصول مناسب‌سازی توجهی نمی‌شود و آیا سازندگان این دست از خانه‌ها فکر می‌کنند خود به سن سالمندی نمی‌رسند.

مومن‌سرایی افزود: در مقوله مناسب‌سازی اغلب نگاه به بخش دولتی است اما بخش خصوصی هم وظیفه خود را در این حوزه به فراموشی سپرده است. فردی که در پیاده‌رو وسایل فروشگاه را چیده است باید به این مساله توجه کند که برای سالمند یا بیماری که به سختی راه می‌رود، مزاحمت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق آمار ایران طی سال‌های آینده، یکی از مسن‌ترین کشورهای جهان خواهد شد، تاکید کرد: از همین زمان باید اقدامات جدی در زمینه مناسب‌سازی به عمل آید.

ضرورت توجه جدی به مناسب‌سازی باتوجه به چالش سالمندی

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه سقوط یکی از بیشترین حوادثی است که برای سالمندان، رخ می‌دهد، گفت: بی‌توجهی به مناسب‌سازی می‌تواند ضمن ایجاد زحمت برای سالمندان و افراد دارای معلولیت، سلامت آنان را نیز تهدید کند؛ این درحالیکه است که اینگونه ساختمان‌ها، پایان کار خود را از شهرداری می‌گیرند و سازنده آن هم از بخش خصوصی است.

مومن سرایی افزود: تا زمانی که مردم به درک صحیح از مناسب‌سازی نرسند و اهمیت ضرورت آن را برای آینده درک نکنند، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند. این درحالیست که بیماران، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای معلولیت همه و همه به مناسب‌سازی نیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد کشور از لحاظ سالمندی در وضعیت خوبی نیست و طی سال‌های آینده با چالش بزرگی به نام سالمندی روبرو هستیم و بهترین اقدامی که در این شرایط می‌توان انجام داد این است که از همین الان به مناسب‌سازی توجه جدی کنیم تا سالمندان و افراد دارای معلولیت مانند دیگر اقشار جامعه بتوانند از فضای شهری به‌طور مستقل استفاده کنند.

ضرورت حذف عصای انسانی برای همراهیِ سالمندان

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور تاکید کرد: فضای مناسب‌سازی کشور باید به گونه‌ای مهیا شود که سالمندان به عصای انسانی نیاز نداشته باشند؛ منظور از عصای انسانی، شخص مراقبی است که سالمند را در همه امور از خرید تا تفریح همراهی کند.

مومن سرایی افزود: باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کرد و فضایی مناسب‌سازی شده جهت زندگی مستقل سالمندان و افراد دارای معلولیت فراهم آوریم.

به گزارش ایرنا، در ایران جمعیت سالمندی طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و در سال ۱۳۵۵، پنج درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند؛ در حالی‌که در سال ۹۸ این رقم به ۱۰ درصد جمعیت رسیده و ظرف ۴۲ سال جمعیت سالمندی ۲ برابر شده است.

کد خبر 24266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =