تمرکز بر پیشگیری از بروز پدیده کودک کار/ جهت دهی به حمایت ها

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی به حمایت‌های مردمی ارائه آموزش‌های لازم به اولیاء می‌تواند زمینه‌های مورد نیاز برای پیشگیری از بروز پدیده کودک کار را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر اسدالله حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به معضل کودکان کار اظهار کرد: از مجموع کودکانی که از مراکز بهزیستی استان البرز خدمات دریافت می‌کنند، ۴۸.۵۹ درصد کودکان کار و ۵۲.۴ درصد کودکان خیابانی هستند.

وی بیان کرد: اداره‌کل بهزیستی استان البرز با احتساب موارد پذیرش‌شده در سال‌های قبل که همچنان از مراکز تحت نظارت خدمات دریافت می‌کنند، در مجموع به ۶۶۶ کودک خدمات ارائه می‌کند که ۴۹۷ نفر از این تعداد مربوط به سال‌های قبل هستند.

مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه در سال جاری ۱۷۷ کودک کار و خیابانی شناسایی و جمع‌آوری شدند، تصریح کرد: از مجموع این کودکان ۳۶.۷۲ درصد کودکان ایرانی و ۶۳.۲۸ درصد کودکان غیرایرانی بودند.

وی ادامه داد: همچنین ۷۹.۸۰ درصد کودکان خدمات‌گیرنده از مراکز کودکان خیابانی تحت نظارت اداره کل بهزیستی کودکان پسر و مابقی آنها دختر هستند.

دکتر حیدری در خصوص گروه سنی این کودکان گفت: ۴۶، ۳۳ درصد در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال، ۲۸، ۲۵ درصد بین ۱۲ تا ۱۴ سال، ۲۱.۴۷ درصد بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن و ۳.۹۵ درصد در گروه سنی زیر ۶ سال قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به رابطه معکوس سن و میزان حضور کودکان در خیابان بیان کرد: بررسی مراجعین به مراکز سازمان بهزیستی ممکن است نشانگر این مطلب باشد که کودکان با افزایش سن وارد کارگاه‌های زیرزمینی یا سایر مشاغلی می‌شوند که کمتر در معرض دید بوده و امکان شناسایی آنها توسط مراکز فعال در این زمینه کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به فراوانی زیاد کودکان خیابانی در سنین دبستان اساسی‌ترین نکته، تمرکز بر موضوع پیشگیری از بروز این پدیده در این سن است، تصریح کرد: به همین منظور فرهنگ‌سازی در سطح جامعه و جهت‌دهی به حمایت‌های مردم، شفاف‌سازی برای جلب حمایت‌های مردمی، ارائه آموزش‌های لازم به اولیا و تأکید بر اجباری بودن تحصیل کودکان می‌تواند زمینه‌های مورد نیاز برای منع کار کودکان را فراهم کند.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه این کودکان به دلیل کار در خیابان و بدسرپرستی زیر پوشش این نهاد حمایتی قرار گرفتند، عنوان کرد: تعداد پذیرش‌شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵.۲۶ درصد رشد داشته است که علت آن ناشی از شناسایی کودکان کار در سایر شهرستان‌های البرز است، چراکه این کار در گذشته صرفاً در شهرستان کرج انجام می‌شد.

وی در پایان متذکر شد: بررسی وضعیت تحصیلی کودکان نشان می‌دهد ۴۴.۷ درصد تحصیلات در مقطع دبستان، ۳۶.۷۲ درصد ترک تحصیل‌کرده، ۹.۴ درصد کودکان دوران راهنمایی، ۵.۶۵ درصد مقطع متوسطه و ۴.۵۲ درصد زیر سن مدرسه هستند.

کد خبر 23799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد