شرایط تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت در دانشگاه ها

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، شرایط تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت در دانشگاهها بر اساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مبنی بر آموزش عالی رایگان افراد دارای معلولیت نیازمند و آیین‌نامه اجرایی آن گفت: افرادی که براساس آزمون وسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در هفت دهک اول قرار دارند و دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند، می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یکبار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند.

وی افزود: براین اساس واحدهای آموزش عالی موظف هستند که نسبت به ثبت نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این ماده قانونی بدون دریافت شهریه از فرد مشمول اقدام کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه سازمان بهزیستی موظف است بعد از ثبت نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجد شرایط دارای معلولیت با شرایط فوق الذکر با واحدهای آموزش عالی اقدام کند ادامه داد: سازمان سنجش نیز موظف است فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در واحدهای آموزش عالی در هر سال تحصیلی را به بهزیستی کشور اعلام کند.

به گفته وی، در نمسال اول سال تحصیلی ۹۸- ۹۷، سازمان بهزیستی بدهی خود را به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان به ددانشگاه  آزاد اسلامی پرداخت کرد و برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۸-۹۷ همچنین  سال تحصیلی ۹۹-۹۸ هم مبلغ ۳۰ میلیارد تومان را در هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد تا برای نیمسال اول سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۹۹ امکان دسترسی الکترونیکی به این سازمان را فراهم کند  تا این سازمان هزینه شهریه تحصیلی دانشجویان واجد شرایط مشمول را به حساب دانشگاه آزاد واریز کند.

قبادی دانا با اظهار امیدواری از محقق شدن این امر ظرف دو هفته آینده گفت : برای فرزندان دارای سرپرست غیر موثر که تحت پوشش بهزیستی هستند (اعم از فرزندانی که در شبه خانواده‌ها حضور دارند یا امداد بگیر و یا افرادی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرش‌شان در بهزیستی کمتر از ۱۶ سال بوده) نیز این امکان وجود دارد تا شهریه آنها در دانشگاه‌های غیردولتی به طور کامل پرداخت شود.

رییس سازمان بهزیستی همچنین خاطر نشان کرد:  سایر افراد که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند حتی  دانشجویانی که نیازمند هستند و دهک درآمدی آنها دهک یک تا هفت است و تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و در دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها که دارای پرونده در بهزیستی هستند و همچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آنها دارای معلولیت شدید و بسیار شدید است و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و نیازمند هستند، نیزتا سقف اعتبارات مصوب و درصورت تامین اعتبار می‌توانند بخشی از هزینه تحصیلی‌شان را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: : دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند، به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل برحسب مقطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا در هر ترم تحصیلی مبلغ ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند که در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در دو ترم این مبلغ بر روی حساب بانکی ۲ هزار و ۹۰۰نفر از افراد واجد شرایط شارژ شد.

قبادی دانا ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی که دانشجویان ما در آن تحصیل می‌کنند، همچنین کلیه دانشگاه‌ها به لحاظ مناسب‌سازی و دسترس پذیری، شرایط مناسبی برای تحصیل افراد دارای معلولیت فراهم تا آنها بتوانند به طور مستقل مانند سایر دانشجویان در فضای دانشگاه حضور یافته و به تحصیل خود ادامه دهند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از دانشگاه‌های مختلف مانند دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت، بویژه دانشگاه ازاد اسلامی که طی تفاهم نامه منعقده ۲۵ درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایجاد کردند، همچنین به خاطر همکاری خوب و تسهیل شرایط تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی، قدردانی کرد.

وی از مسوولان دانشگاهها خواست تا شان و منزلت دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را  حفظ کنند، چرا که آنها افرادی  توانمند و مستعدی هستند که در شرایط سخت و سعی مضاعف  توانستند به  این  شرایط دست  پیدا کنند.

کد خبر 23598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =