زنگ خطر به صدا درآمد؛ وجود بیش از ۷۰ هزار کودک کار در کشور

مسعودی فرید درباره آمار کودکان کار ضمن تصریح بر اینکه مسئله کودکان کار جزو مسائل اجتماعی پنهان محسوب می‌شوند، گفت: طی مطالعاتی که با دانشگاه علوم بهزیستی انجام شد، حدوداً ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور داریم.

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی وضعیت کودکان کار و با حضور دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به روی آنتن رفت.
حبیب الله مسعودی فرید از تقسیم بندی کودکان کار به چند دسته گفت و بیان کرد: یک‌سری کودکی که ساعاتی از روز خود را برای امرار معاش و یا نبود دلیل سرپرست مناسب، در خیابان بگذارند کودک خیابانی نامیده می‌شوند. بعضی از کودکان ساعاتی را در خیابان‌ها سپری می‌کنند و بعضی دیگر از کودکان که در ایران تعدادشان خیلی اندک است، به طور کامل در خیابان حضور دارند.
وی به کودکان کار اشاره و اظهار کرد: این کودکان در خیابان حضور ندارند بلکه در کارگاه‌ها هستند و عموما این کودکان شرایط سختی را دارند. این کودکان اذعان دارند در مقایسه بین حضور در کارگاه و خیابان، شرایط خیابان برایشان بهتر است زیرا در خیابان یک نظارت عمومی وجود دارد و مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند و مردم درباره این کودکان نیز حساسیت پیدا کرده ‌اند و مراقب هستند آسیبی به آن ‌ها وارد نشود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: خیلی از کودکان در کارگاه‌ها کار می‌کنند اما قابل شناسایی نیستند زیرا کارگاه‌های مجاز تحت رصد نهادهای مختلف مانند سازمان تأمین اجتماعی و اداره روابط کار وزارت هستند اما خیلی از این کارگاه‌ها که کودکان را به کار می‌گیرند، مجاز نیستند و اصلاً تابلویی ندارند.
وی به حضور در ژنو برای بررسی موضوع حقوق کودک اشاره و عنوان کرد: در جلسه‌ای که در ژنو برگزار شد نیز به این موضوع اشاره شد که سخت ترین بخش کودک کار مربوط به قسمتی است که کودکان مشهود نیستند زیرا اساساً شناسایی این کودکان بسیار سخت است.
مسعودی فرید از برگزار نشست‌های مشترک با اداره روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی جهت بررسی شرایط کودکان کار خبر داد و بیان کرد: امیدوار هستیم با همکاری این اداره کل و همکاری سازمان‌های مردم نهاد، خیلی از کارگاه‌هایی که آرم و علائمی ندارند و کودکان را به کار می‌گیرند.

وی درباره آمار کودکان کار ضمن تصریح بر اینکه مسئله کودکان کار جزو مسائل اجتماعی پنهان محسوب می‌شوند، گفت: طی مطالعاتی که با دانشگاه علوم بهزیستی انجام شد، حدوداً ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور داریم که بازه زمانی را در خیابان سپری می‌کنند که البته وضعیت کودکانی که در کارگاه‌ها کار می‌کنند متفاوت است و آمار دقیقی از این افراد در دست نیست.

کد خبر 22827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =