بهزیستی آماده هرگونه همکاری برای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب در زمینه مهدهای کودک است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان آماده هرگونه همکاری در جهت رفع هرگونه اختلاف در زمینه مهدهای کودک است تا دغدغه رهبر معظم انقلاب به نحو شایسته و در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید قبادی دانا روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز شاهد بودیم رهبر معظم انقلاب در گفت وگویی که با اجلاس مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش داشتند، فرمایشات مهمی داشتند.  یکی از مواردی که ایشان اشاره کردند در ارتباط با مهدکودکها و پیش دبستانی ها بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ابراز تاسف کردند از رها بودن مهدهای کودک به دلیل اختلافات فی مابین برخی دستگاه‌ها و همچنین فرمودند که وضعیت مهدهای کودک خوب نیست و نباید نگاه ما به مهدکودک نگاه به مرکزی خدماتی باشد بلکه آنها مراکز آموزشی و پرورشی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین رهبر معظم انقلاب ابراز نگرانی کردند از نفوذ دشمن در مجموعه های آموزشی و پرورشی و استفاده این جریان نفوذ از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ابراز نگرانی از این مجموعه اقدامات ابراز کردند؛ فرمایشات ایشان بسیار راهگشا بوده و هست اما طبق تبصره ۲ ماده ۲ قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تعیین شاخص های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد کودک ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش هست‌ و فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی قرار داده شده است.

قبادی دانا افزود: البته آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی هم توسط هیئت وزیران مصوب و ابلاغ شده و تقسیم وظیفه صورت گرفته است. به صورت سنتی یک اختلاف نظری برای مدیریت مهد کودک بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بوده که مقام معظم رهبری به طور دقیق به این موضوع امروز اشاره فرمودند. طبیعتاً باید تکلیف حاکمیتی مهدهای کودک مشخص و یکسره شود و یک دستگاه مسئولیت مدیریت مهدهای کودک رو بپذیرد و پاسخگوی اقدامات مختلف در این زمینه باشد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در ارتباط با مسئله کودک و نوجوان جایی فرمودند که حقیقتاً باید بگویم اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله کودک و نوجوان را آنچنان که هست مورد اهتمام قرار دهند من خیال می کنم خیلی از آنهایی که مسئولند از ساعت خواب شان هم خواهند گذشت و این مسئله خواهند پرداخت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید ببینیم وضعیت ما واقعاً به چه صورت هست. با توجه به اینکه فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه برای مهدهای کودک با سازمان بهزیستی هست در سال های گذشته یک اختلاف نظر و چالشی بین این دو دستگاه وجود داشته در ارتباط با نگاهی که وجود دارد به مهدهای کودک به عنوان مراکز خدماتی که متاسفانه این هست که تعرفه مصوب برای شهریه مهدهای کودک را سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در وزارت صنعت و معدن مصوب می‌کند.

قبادی دانا افزود: این در حالی است که اگر مراکز مهدکودک و مراکز آموزشی و پرورشی بدانیم موضوع متفاوت خواهد بود. بنابراین باید یک بازنگری و یک تغییر نگاه را مسئولین و متولیان امر نسبت به موضوع مهدهای کودک داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۷ درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک را بالغ میشود  که در قالب ۵۶۰۰ مهدکودک شهری، هفت هزار و ۲۰۰ روستامهدها و حدود  ۶۵۰۰ مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و در حال حاضر ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول فعالیت هستند.

قبادی دانا افزود : سازمان بهزیستی پیشنهاد خودش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کرده، مبنی بر اینکه یک متولی مسئول مهدهای کودک باشد. ما اعلام می کنیم اگر آموزش و پرورش بپذیرد  به عنوان متولی اصلی اداره و مدیریت مهد کودک صفر تا صد مسئولیت را بپذیرد، ما به عنوان سازمان بهزیستی آماده هستیم که موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه را که در قانون آمده است به آموزش و پرورش بسپاریم تا آموزش و پرورش علاوه بر تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد کودک، این موضوع را هم در واقع بتواند انجام بدهد تا اینکه یک متولی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امیدواریم بتوانیم نگرانی مقام معظم رهبری را هرچه سریعتر در این موضوع رفع کنیم اما اگر این مسئولیت بر عهده سازمان بهزیستی هم محول شود ما طرح خود را برای تحول بنیادین مهدهای کودک به عنوان کانون‌های فرهنگی تربیتی رشد و تعالی همه جانبه کودکان به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کردیم.

وی ادامه داد: این اقدام نیازمند توانمندسازی و ایجاد شایستگی در ارکان مهد کودک است و ما آماده هستیم برای جلوگیری از تداخل مسئولیت ها و ایجاد وحدت مدیریت و فرماندهی در روند کلی حرکت تحولی مهدهای کودک تا این موضوع را به عهده بگیریم یا اگر مسئولین امر تشخیص دادند این را به طور کامل به وزارت آموزش و پرورش یا هر نهاد یا دستگاهی که متولی این امر باشد، واگذار کنیم.

وی اضافه کرد:اما طرح تحول بنیادینی که تقدیم کردیم مبتنی بر ارتقاء شایستگی‌های مهدهای کودک و تبدیل آنها به مرکز فرهنگی تربیتی رشد و تحول همه جانبه کودکان، تسهیل رشد و تحول اولیه کودک در همه ابعاد بر اساس معیارها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، ایجاد و تامین محیطی امن، عاطفی و حمایتی برای نگهداری از کودکان، افزایش مشارکت پویایی  همگانی و ارتقای اثربخشی و کارایی مهدکودک‌ها، پرورش کامل استعدادهای کودک به ویژه در سال‌های اولیه که نیاز به محیطی محرک و برانگیزاننده برای رشد استعداد ها هست و همچنین حمایت از خانواده‌های که فرزندان در سنین مهدکودک دارند، می باشد. به ویژه خانواده‌های کم درآمد و پرجمعیت طبیعتاً مدنظر قرار دادن و نصب العین قرار دادن سیاست‌های ابلاغی جمعیتی مقام معظم رهبری با توجه به مسئله ای که در ارتباط با جمعیت داریم در ارتباط با مهدهای کودک میتواند موثر باشد.

وی ادامه داد: موضوع فرزند آوری، حمایت از خانواده‌هایی که بتوانند فرزندانشان را در مهدکودک قرار بدهند و رشد و توسعه مهدهای کودک در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد و آنها را از یک مرکز نگهداری کودک و یک مرکز خدماتی تبدیل به یک کانون فرهنگی تربیتی رشد و تعالی همه جانبه کودکان کند. براین اساس جلسات متعددی با عزیزان در آموزش و پرورش داشتیم. تفاهم خوبی صورت گرفته و در صورت ابلاغ نهادهای بالادستی ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم تا بتوانیم دغدغه رهبر معظم انقلاب را به نحو شایسته و در کمترین زمان ممکن رفع کنیم.  

کد خبر 22488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =