اختلال دو قطبی؛ نوعی از افسردگی که با شیدایی همراه است

اختلال دو قطبی باعث به وجود آمدن نوسانات خلقی شدید در افراد می شود.

مهرداد ثابت، روانشناس در رابطه با اختلال دو قطبی اظهار کرد: از اختلال دو قطبی با عنوان افسردگی - شیدایی نام برده می شود و از اینرو، فردی که این اختلال را دارد دچار نوسانات خلقی شدید است که این نوسانات معمولا هفته ها یا ماه ها طول می کشد و با آن چه که مردم عادی در زندگی روزمره خود تجربه می کنند کاملا متفاوت است.

وی بیان کرد: اختلال دو قطبی به دو نوع تقسیم می شود که عبارتند از اختلال دو قطبی نوع ۱ و نوع ۲ که هر یک از آن ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

این روانشناس تصریح کرد: در اختلال دو قطبی نوع ۱، حالت خلقی شیدایی در مدت زمان حداقل یک هفته ای وجود دارد که اگرچه اغلب مبتلایان در این مدت افسرده هم می شوند اما برخی از آن ها صرفا دوره شیدایی را تجربه می کنند که ۳-۶ ماه مدت زمان دوره بدون درمان آن است و نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان دوره های افسردگی در صورتی که مداوا نشوند ۶-۱۲ماه ادامه پیدا می کند.

ثابت با اشاره به اختلال دو قطبی نوع ۲ ادامه داد: اگرچه در اختلال دو قطبی نوع۲، یک دوره افسردگی شدید وجود دارد امّا شدت خلق شیدایی کم است که به همین خاطر به این نوع از اختلال دو قطبی، شیدایی خفیف هم گفته می شود.

وی با بیان این که اختلال افسردگی، یکی از شایع ترین تشخیص های روانپزشکی است، افزود: ویژگی های اختلال افسردگی با خلق افسرده، احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین، بی علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می شود که به آن سرماخوردگی روانی نیز می گویند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افسردگی، مجموعه ای از حالات مختلف روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت های روزمره را شامل می شود و اگر روند آن به سرعت پیش برود باعث از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زندگی فردی، اجتماعی و اشتغال او می شود و عملکردهای روزمره او مثل خوردن، خوابیدن و سلامتی اش را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: پژوهش ها نشان داده اند که بین افسردگی با عواملی مانند خودکارآمدی، عزت نفس و فعالیت های اجتماعی رابطه منفی وجود دارد. بدین معنا که افرادی با عزت نفس و کارآمدی بالا، افسردگی کمتری را تجربه می کنند.

کد خبر 19281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد