نگاه مدیریت عملکردی به اهداف و کارکرد مراکز مثبت زندگی؛ دسترسی و رضایتمندی بیشتر باصرف هزینه های کمتر

مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، اهداف و کارکردهای مراکز مثبت زندگی را از نگاه مدیریت عملکردی تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر کاظم نظم ده مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور یکی از ساده ترین تعاریف مدیریت عملکرد را راه و روشی به سوی بهره وری و تحقق هر چه بیشتر اهداف سازمان دانست و افزود:همخوانی اهداف تأسیس مراکز مثبت زندگی با مفاهیم حوزه عملکرد، می تواند ضرورت تأسیس این مراکز را مشخص نماید.

وی با اشاره به قدمت چهل ساله سازمان بهزیستی افزود:سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، در طول این سالهاخدمات بسیار ارزشمندی را به گروه های هدف سازمان ارائه داده است و امروز در مقطعی از زمان هستیم که لازم است فعالیت هایی به خدمات خوب قبلی اضافه شود تا بتواند جوابگوی نیازهای مردم در حال حاضر باشد.

مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی گفت:با توجه به اینکه گروههای هدف ما در حوزه های مختلف توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری ویژگیهای جسمی، روحی و روانی خاصی دارند، لازم است تا برای ساده سازی فرآیندها اقدامات اساسی انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه سازمان بهزیستی از جمله نهادهایی است که قوانین و اسناد بالادستی بسیار مناسبی برای توسعه فعالیت هایش دارد که تأسیس و بهره برداری از مراکز مثبت زندگی نیز با استفاده از همین قوانین، صورت می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعدادی از اهداف تأسیس مراکز مثبت زندگی عینا اهداف و چشم اندازهای مدیریت عملکرد هستند، گفت:در مدیریت عملکرد بر نظارت و شفاف سازی تاکید شده است و مراکز مثبت زندگی نیز به شکلی طراحی شده اند که خدمات در آنها به شکل الکترونیکی انجام می شود و این نوع ارائه خدمت، شفافیت را به شکل چشمگیری ارتقا می دهد.

وی همچنین افزایش دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی را از دیگر اهداف مراکز مثبت زندگی دانست و افزود:گروه های هدف سازمان بهزیستی اجتماعی، در اقصی نقاط جامعه و در سطح شهرها و روستاها و پراکنده هستند، بنابراین لازم است مراکزی که باید جوابگوی نیاز های جامعه باشند، حدالامکان در دسترس مردم باشند و بتوانند در راستای شعار و هدف ارتقای سلامت اجتماعی، به نوعی دسترسی ها و تسهیل سازی های لازم را برای گروه های هدف ایجاد کنند.

 وی افزود: یکی از ویژگیهای مراکز مثبت زندگی، تسهیل دسترسی گروه های هدف است. از طرفی کاهش ترددهای غیرضروری مخصوصا در کلان شهرها، علاوه بر زحمات و مشکلات زیادی که برای افراد عادی جامعه ایجاد می کند، هزینه های زیادی نیز به دوش سیستم های دولتی می گذارد.

وی با اشاره به اینکه تردد هم برای سازمان بهزیستی و هم گروههای هدف، موجب هدر رفت منابع است، گفت:با توجه به ساختارهای خدمات آی تی و امکانات توسعه دولت الکترونیک، ماندن در مدلهای سنتی و قدیمی و ارائه خدمات به شکل فیزیکی، اشتباه بزرگی است که به جرأت می‌توان گفت، هدر رفت منابع به معنای واقعی است.

نظم ده یکی دیگر از اهداف تأسیس مراکز مثبت زندگی را افزایش رضایتمندی مردم دانست و افزود: مردم و گروههای هدف از بهترین ارزیابان ارائه خدمات سازمان هستند و یکی از مشکلاتی که مطرح می کنند به نوعی عدم دسترسی و یا شفاف نبودن فرایند خدمات است که در مراکز مثبت زندگی، این موانع به شکل چشمگیر و ملموسی برداشته می شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، پرهیز از موازی کاری را از دیگر محاسن این مراکز دانست و افزود:ارائه خدمات به شکل سنتی، گاه موجب ایجاد موازی کاری می شود که زحمات چندبرابر برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت ایجاد می کند و یکی از اهداف تأسیس مراکز مثبت زندگی نیز حذف فرآیندهای موازی است.

 وی افزود: تاسیس مراکز مثبت زندگی منجر به کاهش بهای تمام شده خدمات می شود. ارائه خدمات با روشهای قدیمی بسیار گران قیمت تمام می شود اما در مراکز مثبت زندگی با تمهیدات مختلف، با بهره گیری از شبکه های موجود در جامعه، نهادهای غیر دولتی و مشارکت  همکاران بخش غیر دولتی هزینه ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد و تصدی گری بر دوش دولت به حداقل می رسد.

نظم ده با اشاره به خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی گفت:خدمات این مراکز اعم از تشکیل پرونده ها، پاسخگویی به مراجعین، نیازسنجی های محلی، شناسایی داوطلبین و خیرین، آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها، آموزش مهارتهای زندگی، غربالگری و ... فعالیت های قابل توجهی دارد که با دسترسی بیشتر و هزینه کمتر صورت می گیرد. امیدواریم با تأسیس این مراکز، یک قطعه دیگر به پازلهای تکمیل خدمات بهزیستی  افزوده شود و در نهایت رضایتمندی بیشتر گروه های هدف و کارکنان ارائه دهنده خدمات را ایجاد کند.

کد خبر 17408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد