به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل، همزمان با هفته پژوهش و فناوری، دوره آموزشی «هوش مصنوعی کاربردی» برای مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی توسط معاونت نوآوری و خدمات دانش بنیان برگزار شد. دورهای که بر نقش تحولآفرین هوش مصنوعی در سیاستگذاری، تصمیمسازی و مدیریت مسائل اجتماعی تأکید داشت.
در این نشست آموزشی تأکید شد که هوش مصنوعی دشمن انسان نیست بلکه قواعد بازی را تغییر داده و آینده متعلق به افرادی است که یاد میگیرند چگونه با این فناوری کار کنند، نه آنکه در برابر آن بایستند.
در این نشست با اشاره به تحولات شتابان فناوری، تقویت مهارتهایی همچون هوش اجتماعی، خلاقیت، مهارتهای فنی و توانمندی حل مسئله برای نیروی انسانی ضروری اعلام شد.
در ادامه، مراحل تکامل هوش مصنوعی تشریح شد؛ از «هوش مصنوعی محدود» که در حال حاضر و در انجام وظایف مشخص به کار گرفته میشود، تا «هوش مصنوعی عمومی» با توانمندی مشابه انسان و در نهایت «ابرهوش مصنوعی» که از نظر شناختی فراتر از توان انسان تعریف میشود.
شرکتکنندگان در این دوره با تمرکز بر مأموریتهای سازمان بهزیستی با کاربردهای عملی هوش مصنوعی در حوزه امور اجتماعی آشنا شدند و بر ضرورت طراحی و توسعه سیستمهای هوشمند برای رصد و تحلیل آسیبهای اجتماعی تأکید شد.
بهرهگیری از هوش مصنوعی میتواند به سازمان کمک کند تا در مواجهه با پدیدههایی مانند خودکشی و سایر آسیبهای اجتماعی، گزینههای تصمیمگیری دقیقتر و اثربخشتری در اختیار داشته باشد.
در این نشست همچنین عنوان شد که هوش مصنوعی قابلیت استفاده در حل مسائل تخصصی سازمان از جمله تشخیص معلولیت، تعیین نوع و سطح خدمات، فرآیندهای استخدامی و تخصیص بهینه منابع را دارد و این فناوری میتواند با تحلیل دادهها، به ارائه پلنها و نقشههای راه هدفمند از جمله برنامههای کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کند و در نقش یک «مشاور هوشمند» برای مدیران ایفای نقش کند.












نظر شما