خبرخوش برای مربیان مهد/ مهدکودک در زمره مشاغل زیان دیده از کرونا قرار گرفت

با شیوع ویروس کرونا مهدهای کودک جزء مشاغل متضرر قرار گرفتند که با پیگیری سازمان بهزیستی کشور نام مهد کودک‌ در زمره مشاغل زیان دیده از کرونا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل متضرر شدند و در حمایت از پرسنل خود با مشکلاتی مواجهه شدند.

یکی از مشاغل متضرر، مهدهای کودک هستند که در همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس منحوس با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی غیر منتظره شروع مشکلات و بحران‌ها بعدی برای صاحبان مهدهای کودک شد.

محمدیان صاحب یک مهدکودک در تهران است، او درباره مشکلات وجود آمده در این ایام، اظهار کرد: مهدهای کودکی که تحت نظارت بهزیستی هستند تنها از طرف دولت تعطیل شدند، اما هیچ امکاناتی به این مهدها ارائه نمی‌شود و ۸۰ درصد مهدهای کودک استیجاری هستند و ۳۰ تا ۳۵ درصد از درآمد مهدها صرف هزینه ملک می‌شود.

این صاحب مهدکودک ادامه داد: تنها پرسنلی که بیمه بودند درخواست دریافت بیمه بیکاری دادند، اما هنوز خبری نشده است. همچنین وام ۱۲ درصدی که دولت اعلام کرد که به مشاغل متضرر پرداخت می‌کند به مهدهای کودک داده نمی‌شود و از موضوع عدم پرداخت مالیات نیز هیچ خبری نیست و در شرایط تعطیلی مهدهای کودک باید مالیات هم پرداخت کنیم.

محمدیان افزود: ۱۵ هزار مهدکودک در سراسر کشور وجود دارد و در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اجاره املاک و پرداخت مالیات در شرایطی که هیچ درآمدی نداریم واقعا مشکل آفرین شده است، اما جدا از این مشکلات باید گفت که بعد از تمام شدن ویروس کرونا باز هم والدین حاضر هستند فرزندانشان را به مهدها بسپارند.

وی همچنین در ادامه صحبت های خود اضافه کرد: در حال حاضر با بحران بیکاری پرسنل مواجهه هستیم، اما تا مدتی دیگر مهدهای کودک ورشکسته خواهند شد.

این صاحب مهدکودک با بیان اینکه ملک مهد کودک من استیجاری است، گفت: من یک ماه اجاره خود را پرداخت کردم، اما ماه جدید را هنوز نتوانستم پرداخت کنم و چند روزی از صاحب ملک مهلت خواستم، هرچند که صاحبان املاک اگر در شرایط فعلی نیز کوتاه بیایند بالاخره بعد از کرونا و پایان سال تلافی خواهند کرد و ممکن است از پول پیشی که پرداخت کردیم کسر کنند.

محمدیان گفت: در شرایط فعلی هیچکس به قشر مهدکودک توجه نکرده است و باید بگویم که آینده شغلی کارکنان ما در خطر است.

همه ما خوب می‌دانیم کودکان از مهم ترین و حساس ترین افراد جامعه هستند و حتی می‌توان گفت که آن‌ها به جامعه روح می‌دهند، حال وقتی به مشاغلی که به این قشر حساس جامعه خدمات ارائه می‌دهند حمایت نکنیم، در واقع به بنیان‌های جامعه صدمه وارد کردیم.

سعید بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات این روزهای مهدهای کودک در عودت شهریه به خانواده‌ها، اظهار کرد: در شرایط بحرانی فعلی و شیوع ویروس کرونا با سه قشر مربیان، والدین کودکان و صاحبان مهدهای کودک طرف هستیم، هر کدام از این سه دسته حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود.

بابایی بیان کرد: قراردادی بین دو طرف والدین و مهدها امضا شده است و چون مهدها موظف هستند نیروی کیفی خوب استخدام کنند, نمی‌توانند نیروی روزمزد داشته باشند، بنابراین ماهیانه به مربیانشان حقوق می‌دهند و این حقوق از شهریه دریافتی پرداخت می‌شود. در قرارداد امضا شده بین والدین و مهدهای کودک ذکر شده است که اگر فقط یک روز مهد باز بود تنها شهریه ثابت برای همان یک ماه دریافت شود، اما شهریه‌های دیگر مانند هزینه ایاب ذهاب، غذای کودکان, فعالیت فوق برنامه و ... نباید دریافت شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی کشور افزود: روزهای ابتدایی اسفندماه سال گذشته اکثر مهدها باز بودند، بنابراین باید شهریه ثابت اسفندماه پرداخت شود. زمانی که حوادث غیرمترقبه‌ای رخ می‌دهد و وضعیت کشور مشخص نباشد و بحرانی باشد قرارداد مذکور تعلیق می‌شود, به این معنا که بعد از رفع مشکل، قرارداد مجدد از سر گرفته می‌شود، اما والدین نیز می‌توانند قرارداد خود را فسخ کنند.

وی گفت: والدین می‌توانند قرارداد خود را فسخ کنند، اما خواهشمندیم جهت حمایت از مربیان مهدهای کودک و جلوگیری از بیکاری این طیف گسترده و همچنین جلوگیری از ورشکستگی مهدهای کودک خدمات را تعلیق کرده و مابه‌ازای این خدمات را در پایان بحران از مهدها دریافت کنند.

بابایی تصریح کرد: تا زمانی که ستاد مبارزه با کرونا بازگشایی مهدها را اعلام نکند، مهدها تعطیل خواهند ماند و در این شرایط احتمال اینکه بسیاری از مهدها دچار ورشکستگی شوند وجود دارد و نیاز به حمایت ویژه دولتی در خصوص پرداخت وام و حمایت از مربیان مهدها وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی کشور افزود: مهدها حق ندارند که از والدین مبلغ بیشتر از قرارداد دریافت کنند و در صورت هر گونه تخطی، والدین می‌توانند به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ پیامک دهند و یا از طریق مکاتبه و تماس با واحدهای بهزیستی در شهرستان و یا استان خود اسامی مهدهای متخلف را اعلام کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور نیاز به همکاری بین صاحبان مهدهای کودک و والدین وجود دارد، همچنین ما از مالکان ملک هایی که در آن مهدکودک‌ها وجود دارند خواستیم که اجاره ملکشان را در این ایام از مدیران مهدها دریافت نکنند. طبق قانون حق صاحب ملک است، اما نیاز به یک فهم طرفینی وجود دارد که همه یکدیگر را درک کنند. سازمان بهزیستی برای تشویق مالکان به این کار "نشان حامی کودک" را به مالکانی که با موسسان مهدهای کودک همکاری کنند اهدا خواهد کرد.

بابایی اضافه کرد: طبق قرارداد فقط شهریه اسفندماه از خانواده دریافت می‌شود. اگر خانواده‌ها شهریه ماه‌های آینده را پرداخت نکردند، لازم نیست پرداخت کنند و اگر ماه‌های آینده را پرداخت کردند می‌توانند از مهدها دریافت کنند، البته شکایت‌هایی از مهدهای کودک داریم که والدین طبق تعهدی که در قرارداد بینشان ذکر شده است حتی شهریه بهمن و اسفندماه را نیز پرداخت نکردند.

وی افزود: با پیگیری‌های سازمان بهزیستی نام مهدهای کودک در زمره شغل‌های زیان دیده از کرونا قرار گرفته است و امید است تسهیلات ویژه این شرایط به آنان نیز پرداخت شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی کشور درباره بیمه مربیان، گفت: یکی دیگر از مشکلات برخی مربیان این است که بیمه نبودند و نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

بابایی ابراز امیدواری کرد تا با کمک تمام طرف‌ها، مهدهای کودک از این بحران عبور کنند.

اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی نام مهدهای کودک در زمره شغل‌های زیان دیده از کرونا قرار گرفته است و مربیانی که در این مهدها مشغول به  کار بودند، اکنون می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. 

کد خبر 16053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =