برگزاری کارگاه آموزشی «طرح پاترا» در بهزیستی بوشهر؛ رویکردی علمی برای پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی شناختی ـ رفتاری جوانان

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، کارگاه تخصصی «طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای توانمندی شناختی ـ رفتاری (پاترا)» به ابتکار اداره کل بهزیستی استان بوشهر و با حضور معصومه خلیقی‌نسب، سرپرست اداره فوریت‌های اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌ها و بازتوانی اعتیاد بهزیستی استان بوشهر، جمعی از کارشناسان، تسهیلگران و متخصصان حوزه پیشگیری، از ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه در سالن اجتماعات خلیج فارس برگزار شد؛ نشستی علمی که هدف آن تبیین الگوی نوین و مبتنی بر رویکردهای روان‌شناختی برای مقابله هوشمندانه با اعتیاد و تقویت سرمایه‌های انسانی جوانان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر، در این کارگاه که از روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه تا چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه در سالن اجتماعات خلیج فارس جریان داشت، جمعی از تسهیلگران، کارشناسان و فعالان عرصه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به بحث و تبادل نظر درباره رویکردهای علمی این طرح پرداختند.

برگزاری کارگاه آموزشی «طرح پاترا» در بهزیستی بوشهر؛ رویکردی علمی برای پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی شناختی ـ رفتاری جوانان

در آغاز جلسه، معصومه خلیقی‌نسب، سرپرست اداره فوریت‌های اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌ها و بازتوانی اعتیاد بهزیستی استان بوشهر، با بیان خیرمقدم به شرکت‌کنندگان اظهار داشت: «حضور پررنگ شما در این ایام نمادین، گواه عزم راسخ و مسئولیت‌پذیری‌تان در برابر سلامت روان و آینده جامعه است. در هفته مبارزه با مواد مخدر، باور داریم که اعتیاد نه صرفاً یک جرم یا ضعف اخلاقی، بلکه اختلالی پیچیده با زمینه‌های زیستی، روانی و اجتماعی است که نیازمند پاسخ علمی و جامع می‌باشد.»

وی همچنین با قدردانی از حضور دکتر امامی، کارشناس طرح پاترا از بهزیستی کشور، بر اهمیت نگاه بین‌رشته‌ای و جامعه‌محور در برنامه‌های پیشگیرانه تأکید کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی «طرح پاترا» در بهزیستی بوشهر؛ رویکردی علمی برای پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی شناختی ـ رفتاری جوانان

دکتر امامی  مدرس کارگاه و کارشناس طرح پاترا، ضمن تشریح اهداف و مراحل اجرای طرح، گفت: «پاترا تنها یک برنامه آموزشی نیست، بلکه حرکتی برای توان‌افزایی و مقتدرسازی جوانان در دو محور مهارت‌آموزی و ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که در این میان مخاطبان این طرح نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله از هر دو جنس هستند که به‌عنوان عاملان تغییر در محله‌های خود تربیت می‌شوند، نه تنها دریافت‌کنندگان منفعل آموزش.»

وی با بیان اینکه طرح در دو فاز آموزشی و اجتماعی اجرا می‌شود، افزود: «در فاز نخست، ارتقای توانمندی شناختی و رفتاری شرکت‌کنندگان هدف‌گذاری شده است و بسته آموزشی چهارده‌ جلسه‌ای این دوره، بر پایه یادگیری فعال طراحی شده و مهارت‌هایی چون خودآگاهی، ارتباط مؤثر، تنظیم هیجان، تفکر نقاد، اعتمادبه‌نفس و تصمیم‌گیری درست را آموزش می‌دهد که در پایان هر جلسه نیز تکالیف اجتماعی ارائه می‌شود تا شرکت‌کنندگان آموخته‌های خود را در تعامل با خانواده و جامعه به اجرا گذارند.»

او درباره فاز دوم توضیح داد: پس از تقویت خودباوری و اعتمادبه‌نفس، شرکت‌کنندگان به اجرای اقدامات اجتماعی در سطح محله می‌پردازند؛ از شناسایی نیازهای واقعی و ساده تا کار تیمی و مطالبه‌گری برای رفع آن‌ها. این فرآیند باعث رشد حس مسئولیت اجتماعی و تبدیل آموزش نظری به کنش واقعی در زندگی روزمره می‌شود.»

دکتر امامی با تأکید بر نقش اجتماعی این رویکرد خاطرنشان کرد: «پاترا در تلاش است نسلی آگاه، مسئول و توانمند پرورش دهد که نه‌تنها زندگی فردی و خانوادگی بهتری داشته باشند، بلکه در جامعه و محله خود نیز نقش فعال و مؤثر ایفا کنند.

امامی تاکید کرد: هدف نهایی، ساخت جامعه‌ای توانمند در برابر آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است.»

در پایان این کارگاه، کارشناسان و شرکت کنندگان حاضر در این دوره بر اهمیت تقویت عملکردهای اجرایی مغز از جمله خویشتن‌داری، تصمیم‌گیری صحیح، انعطاف‌پذیری ذهنی و کنترل تکانه به‌عنوان محورهای علمی طرح پاترا تأکید کردند و آن را گامی مؤثر در پیشگیری پایدار و مبتنی بر توانمندسازی فردی و اجتماعی دانستند.

کد خبر 157266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد