به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل، سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی در نشست با کارکنان بهزیستی شهرستان خاش گفت: دلم میخواهد به نکتهای اشاره کنم که تا امروز کمتر دربارهاش صحبت کردهام و آن، رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بهزیستی است.
رئیس سازمان بهزیستی توضیح داد: در علم مدیریت، رفتار شهروندی سازمانی یعنی کارکنان یک اداره دو نقش دارند، نقش رسمی و نقش فراسازمانی یا داوطلبانه. وقتی فردی فراتر از وظیفه خود در محله مشارکت میکند و به بهبود وضعیت اجتماعی کمک میکند در واقع رفتار شهروندی سازمانی از خود نشان داده است.
وی افزود: هرچه از سطح ستاد به سمت ادارات کل و سپس شهرستانها حرکت میکنیم، میزان این رفتار بیشتر دیده میشود، در شهرستانها روحیه همدلی و مسئولیتپذیری سرمایه اصلی سازمان بهزیستی است.
ناترازی در توزیع نیروی انسانی
حسینی با اشاره به ناترازی در توزیع نیروی انسانی گفت: در ستاد مرکزی حدود ۸۰۰ نفر مشغول به کارند اما بار کاری نامتوازن است و فشار اصلی بر دوش همکاران صف در شهرستانها قرار دارد. ناترازیها در شهرستانها کمتر است و بیشترین بار کاری در خط مقدم خدمت دیده میشود.
وی با طرح مفهوم بار اضافی نهادی تصریح کرد: وقتی نهادی وظایف خود را درست انجام نمیدهد بار آن بر دوش نهاد دیگر میافتد. در بهزیستی هم زمانی که آموزشوپرورش، سلامت یا حملونقل وظایف خود را بهطور کامل انجام نمیدهند، پیامدهای آن متوجه بهزیستی میشود. برای مثال عدم ایمنی جادهها باعث افزایش معلولیتها میشود و بار خدمات حمایتی بر دوش کارکنان صف سنگینی میکند.
رئیس سازمان بهزیستی ضمن تقدیر از کارکنان شهرستانها گفت: شما در خط مقدم خدمت هستید و اگر شما نباشید، تلاشهای ستاد بیثمر خواهد بود. وظیفه ما در ستاد، پشتیبانی از شما در زمینهی اعتبارات، امکانات و انگیزش است. البته ستاد غول چراغ جادو نیست که با یک اشاره همه مشکلات حل شود باید مسائل را زنده نگه داشت تا به دغدغه تصمیمگیران تبدیل شوند.
کاهش فاصله دریافتی میان کارکنان ستاد و صف
وی درباره ناترازی در جبران خدمات نیز اظهار داشت:
گاه کارکنان صف چند برابر کارکنان ستاد کار میکنند اما دریافتیشان کمتر است این موضوع را میدانیم و در تلاشیم تا فاصلهها کاهش یابد. بدون کارکنان توانمند و باانگیزه، هیچ سیاست اجتماعی به موفقیت نخواهد رسید.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش پایانی سخنان خود به تغییر رویکرد سازمان به سمت خدمات اجتماعی محلهمحور اشاره کرد و گفت: ما از مرحله ارائه خدمات متمرکز عبور کردهایم و به سمت خدمات محلهمحور حرکت میکنیم طرحی که آن را "سلام" نامیدهایم یعنی سلامت اجتماعی محلهمحور.
وی درباره جزئیات طرح توضیح داد: در این طرح، مدرسه به عنوان کانون اجتماعی محله در نظر گرفته میشود جایی که پس از ساعات رسمی، داوطلبان محلی، تشکلهای اجتماعی، معلمان، والدین و کارکنان بهزیستی در کنار هم برای ارتقای سلامت اجتماعی محله فعالیت میکنند.
اجتماعی سازی خدمات بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: میخواهیم خدمات اجتماعی را از ساختمانهای اداری بیرون بیاوریم و در دل محلهها جاری کنیم به جای اینکه مردم به ما مراجعه کنند ما به میان مردم برویم. طرح سلام تلاشی است برای اجتماعیسازی خدمات بهزیستی، افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت پیوند میان نهادهای محلی. این همان رفتار شهروندی سازمانی در مقیاس نهادی است؛ یعنی بهزیستی به عنوان یک شهروند مسئول در جامعه عمل کند.
حسینی گفت: اگر این رویکرد در سراسر کشور گسترش یابد، هم از بار اضافی نهادی کاسته میشود هم ناترازی نیروی انسانی کاهش مییابد و هم کرامت کارکنان صف حفظ خواهد شد. به امید روزی که در هر محله، صدای “سلام” بهزیستی شنیده شود و مردم احساس کنند این سازمان بخشی از زندگی روزمرهشان است.
نظر شما