به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، پانزدهمین نشست گفتوگوی تخصصی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با موضوع «اخلاق حرفهای مبتنی بر آموزههای فرهنگی و اجتماعی» برگزار شد.
این نشست با حضور سید حسن موسوی چلک معاون سلامت اجتماعی سازمان، مدیران حوزهها، کارشناسان و جمعی از همکاران سازمان بهزیستی برگزار شد و در آن دکتر محمدصادق دبیری، کارشناس هماهنگی و پیگیری امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور بهعنوان سخنران اصلی به تبیین ابعاد اخلاق حرفهای در محیطهای کاری پرداخت.
دبیری با الهام از آموزههای دینی و فرهنگی ضمن اشاره به جایگاه اخلاق در ارتقای سلامت اجتماعی، ۱۰ فرمان اخلاق حرفهای را در کار و زندگی برشمرد و گفت: مسئولیتپذیری، اعتماد متقابل و شایستگی از مهمترین شاخصهای اخلاق حرفهای هستند و رعایت این اصول به افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی در محیط کار میانجامد.
وی در ادامه با اشاره به نقش اخلاق کاربردی در ارتقای کیفیت زندگی کارکنان به ۱۰ عادت رفتاری مناسب در محیطهای کاری اشاره کرد و افزود: مهربانی در حق یکدیگر، از اصول اساسی اخلاق حرفهای است که نهتنها روابط انسانی را تقویت میکند بلکه به رشد شخصی و سازمانی منجر میشود.
این کارشناس امور حقوقی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه اخلاق حرفهای شاخص تمایز افراد در محیط کار است، اظهار داشت: افراد حرفهای با رفتار، اهداف و قابلیتهای خود شناخته میشوند. اخلاق حرفهای نشانه کیفیت خدمات است و سازمانها میدانند اعتبار حرفهای عاملی است که پیشرفت را به موفقیت تبدیل میکند. از همینرو، تمایل به حفظ کارکنان حرفهای در سازمانها بسیار بالاست.
دبیری افزود: حرفهای بودن یعنی اثرگذاری مثبت در هر شرایط. هر چه بیشتر روی اخلاق حرفهای کار کنیم، کیفیت خدمات و بهرهوری بالاتر میرود. در بهزیستی محور کار جامعه هدف است بنابراین هر میزان اثرگذاری بیشتر بر زندگی آنان داشته باشیم، نشان از حرفهایبودن واقعی ما دارد.
وی همچنین قابلاعتماد بودن، ادب، رفتار محترمانه و توجه سخاوتمندانه به دیگران را از ویژگیهای ضروری اخلاق حرفهای دانست و تأکید کرد: اعتماد در محیط کار سرمایهای گرانبهاست؛ کسانی که بتوان به آنها اعتماد کرد با سرعت بیشتری به سمت حرفهایشدن حرکت میکنند.
در پایان نشست، موسوی چلک معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ضمن جمعبندی مباحث، اخلاقمحوری، نقد علمی، کار بیمنت و شایستهگزینی را از اصول بنیادین رشد و پیشرفت در امور اداری عنوان کرد و افزود: اخلاق، زیربنای خدمترسانی صادقانه به مردم است و هر خدمتی که بر پایه اخلاق انجام شود، ماندگار و اثرگذار خواهد بود.
نظر شما