۱۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۷
مصائب معلولان در خلیل آباد

مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن عمومی برای تردد معلولان یک ضرورت انکارناپذیر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و شهروندی است. اما متاسفانه در خیلی از شهرهای کشور توجه چندانی به این موضوع نشده است. در خلیل آباد نیز هنوز بخش زیادی از ادارات و اماکن عمومی این شهرستان از حداقل‌های مناسب‌سازی برای تردد معلولان و سالمندان بی‌بهره‌اند. طبق اعلام اداره بهزیستی خلیل‌آباد، تنها ۴ اداره دولتی توانسته‌اند امتیاز کامل مناسب‌سازی را دریافت کنند. این در حالی است که بسیاری از نهادهای خدمات‌رسان، از جمله برخی شعب بانکی، مراکز بهداشتی و... در اجرای الزامات قانونی مناسب‌سازی ضعف جدی دارند. برای حل این مشکل، لازم است عزمی جدی و همه‌جانبه در میان مسئولان شکل بگیرد. عزمی که فراتر از وعده‌ها و جلسات، به اقدام عملی منجر شود.

یکی از شهروندان معلول خلیل‌آبادی در این باره گفت: بارها برای انجام کارهای اداری به برخی از ادارات مراجعه کرده‌ام اما رمپ ورودی نداشتند یا این که آسانسورشان خراب بود. وی افزود: یک‌ بار مجبور شدم به کمک برادرم با زحمت از پله‌های اداره ای بالا بروم. ما معلولان توقع چندانی نداریم، فقط می‌خواهیم که شرایطی فراهم شود تا بتوانیم خودمان، بدون همراه، کارهایمان را انجام دهیم. این شهروند معلول خلیل‌آبادی از مسئولان درخواست کرد در حوزه مناسب‌سازی معابر، جدی‌تر عمل کنند. به گزارش خراسان رضوی، مادر یک پسر معلول هم گفت: پسر من ۸ سال دارد و معلول جسمی و حرکتی است و برای انجام کارهای مختلف بارها باید به مراکز مختلف بروم. بارها پیش آمده که نتوانسته ام از پله‌های اداره‌ای او را بالا ببرم و کار مربوط را انجام دهم. وی خاطرنشان کرد: رمپ برخی از ادارات آن‌قدر شیب تندی دارد که امکان تردد روی آن وجود ندارد. این شهروند خلیل‌آبادی تصریح کرد: از مسئولان می خواهم برای یک روز، خود را جای شهروندان دارای معلولیت بگذارند و با ویلچر در معابر و اماکن عمومی تردد کنند تا سختی های تردد معلولان در شهر را درک کنند.
وجود تنها  ۴  اداره مناسب سازی شده 
در شهرستان

رئیس اداره بهزیستی خلیل آباد نیز در این باره اظهار کرد: بر اساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند امکان دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت از خدمات و تسهیلات عمومی را فراهم کنند، اما متأسفانه بسیاری از ادارات شهرستان هنوز زیرساخت‌های لازم برای تردد ایمن و آسان این عزیزان را فراهم نکرده‌اند. نجمه تاجری‌مقدم ادامه داد: معیار ما برای ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی، داشتن ۴ شاخص اصلی شامل آسانسور، سرویس بهداشتی مناسب معلولان، ورودی مناسب و وجود رمپ است. متأسفانه برخی از ادارات حتی یکی از این چهار شاخص را نیز به‌صورت کامل ندارند. وی با بیان این که مناسب‌سازی نباید به عنوان یک پروژه تزیینی یا تبلیغاتی تلقی شود، افزود: ما بارها به صورت رسمی و کتبی به ادارات یادآوری کرده‌ایم که مناسب‌سازی جزو وظایف ذاتی هر دستگاه خدمات‌رسان است. برخی ادارات تصور می‌کنند چون ساختمان استیجاری یا قدیمی دارند، از این مسئولیت معاف هستند، در حالی‌ که قانون استثنا قائل نشده است. رئیس اداره بهزیستی خلیل آباد همچنین گفت: به دستگاه‌هایی که هنوز اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده‌اند، اخطار قانونی داده شده و در صورت استمرار این وضعیت، موضوع از طریق مراجع بالادستی و قضایی پیگیری خواهد شد. 
وضعیت مناسب سازی ادارات شهرستان قابل قبول نیست
فرماندار خلیل آباد هم با اشاره به وضعیت فعلی مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی شهرستان، گفت: متأسفانه وضعیت قابل قبولی نداریم و تنها ۴ اداره در شاخص‌های مناسب‌سازی، امتیاز مطلوب گرفته‌اند، سایر ادارات یا فاقد رمپ استاندارد، آسانسور و سرویس بهداشتی ویژه هستند یا ساختمان‌های استیجاری دارند که امکان به سازی در آن‌ها دشوار است. علی گرمابی تصریح کرد: کلیه اماکن عمومی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، ادارات، بانک‌ها و... باید مطابق ضوابط، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی شوند تا شهر برای همه قابل استفاده باشد. وی با اشاره به طرح شهید رجایی که به استناد قانون حمایت از حقوق معلولان، توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، بیان کرد: در ستاد مناسب‌سازی شهرستان، مهلت ۶ ماهه تا یک‌ساله به اداراتی که مالک ساختمان‌های خود هستند، داده‌ایم تا زیرساخت‌های لازم را ایجاد و گزارش عملکرد ارائه کنند. فرماندار خلیل آباد با اشاره به این که در حال حاضر بیش از هزار و ۶۷۵ معلول در شهرستان خلیل‌آباد شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: این که تنها ۴ اداره از میان ده‌ها نهاد دولتی شهرستان موفق به تأمین استانداردهای اولیه دسترسی‌پذیری شده‌اند، نشان می‌دهد که هنوز این باور که همه افراد دارای حقوقی برابر هستند، در عمل نهادینه نشده است.

کد خبر 145637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد