سید جواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره قیام امام حسین(ع) در سخنرانی شب محرم گفت: قیام امام در کربلا و شب و روز تاسوعا و عاشورا، حاوی درسهای بسیاری است. این قیام، دانشگاهی است در پهنه تاریخ که قیدهای زمان و مکان را برداشته است چرا که «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا».
وی با بیان اینکه در این شب عزیز باید به درسنامه عاشورا توجه نشان داد، افزود: یکی از این درسهای بزرگ که فلسفه قیام را مشخص میکند، احساس مسئولیت تاریخی و اجتماعی است که از آن میتوان به عنوان بیتفاوت نبودن یاد کرد.
حسینی تصریح کرد: امام حسین(ع) فلسفه قیام خود را خروج از بیتفاوتی، احساس مسئولیت و به تعبیری، امر به معروف و نهی از منکر میداند. جایی که میفرماید: «من از روی خودخواهی، خوشگذرانی یا فساد و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح امت جدم و اصلاح سیر و سلوک آنها قیام کردم».
رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از پیامهای این حادثه مهم، خروج از اصل بیتفاوتی و رسیدن به احساس مسئولیت اجتماعی، تاریخی و انسانی است که امام حسین(ع) فلسفه قیام خود را بر آن مبتنی کرده است.
وی تأکید کرد: در فلسفه دین، نقطه مقابل بیتفاوتی، احساس مسئولیت است. این احساس مسئولیت و خروج از بیتفاوتی باید حداقل در چهار قلمرو زندگی انسان محقق شود؛ مسئولیت در قبال خود، در قبال خداوند، در قبال جامعه و دیگران و در قبال طبیعت.
دکتر حسینی با اشاره به مفاهیم قرآنی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم سه ملاک برای برتری انسانها نسبت به دیگران بیان کرده است. اولین ملاک، تقواست؛ تقوا در اینجا به معنای خروج از بیتفاوتی در گفتار و کردار است. اینکه انسان چه بگوید، چگونه ببیند و چگونه عمل کند. باید نسبت به چارچوبها و قواعد زندگی، احساس مسئولیت داشته باشد و از بیتفاوتی خارج شود.
وی دومین ملاک را علم دانست و افزود: در قرآن، آیات فراوانی به برتری عالمان اشاره دارد. عالم بودن یا تلاش برای کسب علم، یعنی بیتفاوت نبودن نسبت به رمز و رازهای خلقت. علم یعنی رمزگشایی از قواعد خلقت و مجموعه امکانات بالقوه نهفته در دل طبیعت. به این معنا که ما نباید نسبت به جهان و ظرفیتهای بیانتهای آن بیتفاوت باشیم، بلکه باید با علم و دانش در جهت کسب آن تلاش کنیم. در این صورت نزد خداوند ارزش مییابیم "الذین اوتوا العلم درجات".
رییس سازمان بهزیستی عامل سوم برتری انسان از دیدگاه قرآن را جهاد عنوان کرد و گفت: جهاد، که فلسفه قیام امام حسین(ع) بر آن نهاده شده است یعنی بیتفاوت نبودن در برابر ظلم. این، عامل برتری انسان بر کسانی است که به تعبیر قرآن، قاعدین و بیتفاوتها هستند. معاویه و فرزندش یزید، حکومت اسلامی را از مسیر حاکمیت الهی مردمی خارج کرده و به سمت سلطنت منحرف ساخته بودند. در چنین شرایطی، بیتفاوتی نسبت به ظلم عمومی و آشکار جایز نبود.
وی با اشاره به حضور دکتر میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجلاس جهانی وزرای کار در ژنو، اظهار کرد: ایشان در آن اجلاس سخنان ارزشمندی به جامعه جهانی ارائه کرد و گفت امروز جهان تشنه صلح است و صلح تنها با عدالت پایدار میماند؛ سکوت و بیتفاوتی جهانیان، صلح را تهدید میکند.
حسینی افزود: وزیر کار از اندیشمندان جهان نقل قولهایی آورد که نشاندهنده ضرورت خروج از بیتفاوتی است. از جمله از الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل، که میگوید"حذف عشق، نفرت نیست؛ حذف زندگی، مرگ نیست؛ بیتفاوتی است، بیتفاوتی راه را برای جنایات گسترده و تکرار تاریخ هموار میسازد". همچنین از مارتین لوترکینگ نقل کرد که "بدترین فاجعهای که ممکن است برای انسان رخ دهد، بیتفاوتی است. کسانی که میتوانند کاری انجام دهند اما سکوت میکنند، در واقع با ظلم همدستاند".
وی تصریح کرد: بر سردر حرم حضرت زینب(س)، قهرمان کربلا، نوشته شده است "السلام علیک یا شریک الحسین" یعنی کسی که بیتفاوت نبود و در مبارزه و سختیهای قیام شریک امام حسین(ع) شد و پیام عاشورا را به تاریخ رساند.
حسینی ادامه داد: آلبرت انیشتین میگوید "دنیا جای خطرناکی برای زندگی است، نه به خاطر کسانی که شر میکنند، بلکه به خاطر کسانی که مینشینند و کاری نمیکنند. بیتفاوتی، بیعملی نیست بلکه نوعی همکاری خاموش با نیروهای منفی است".
وی افزود: دانته آلیگیری نیز هشدار میدهد" داغترین مکانهای جهنم برای کسانی است که در زمان بحران، بیطرف باقی میمانند".
حسینی با اشاره به آیهای از قرآن کریم خاطرنشان کرد"وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"
و باید از شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند، به معروف فرمان دهند و از منکر بازدارند، آنان همان رستگارانند.
رییس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دو هفته پیش در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و در هجدهمین اجلاس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران شرکت کردم. در آنجا از ظلم رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان سخن گفتم. تاکنون تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۵۰ هزار فلسطینی جان باختهاند، ۱۱ هزار نفر معلول شدهاند و ۱۱۰ هزار نفر زخمیاند. بیش از ۸۰ درصد تاسیسات اقتصادی و کشاورزی ویران شده است. حقوق افراد دارای معلولیت بهطور گسترده پایمال شده و تحریمهای ظالمانه آمریکا نیز محدودیتهای شدیدی در زمینه کمکرسانی به این افراد ایجاد کرده است.
وی تأکید کرد: از جامعه جهانی خواستم که در برابر این جنایات، بیتفاوت نباشد.
حسینی در ادامه گفت: امروز نیز در جنگ ۱۲ روزه اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران عزیز، پیروزی بزرگ ملت ما در این بود که مردم ایران بیتفاوت نبودند. در این ماه محرم و به تأسی از قیام عاشورا با احساس مسئولیت، در دفاع از وطن و ارزشهای دینی و انقلابی گرد هم آمدند، از نیروهای مسلح و رهبری حمایت کردند و همراهی و همدلی بینظیری از خود نشان دادند. در این میان، بزرگترین ظلم نه صرفاً جنایات آمریکا و اسرائیل بلکه بیتفاوتی نظام جهانی در قبال این اقدامات بود.
وی در پایان گفت: امام حسین(ع) بزرگترین درسنامهاش در قیام عاشورا این بود که به تاریخ بگوید" من در برابر ظلم و ستم، بیتفاوت نیستم؛ "إنی لم أخرج أشِراً ولا بطِراً، ولا مُفسِداً ولا ظالِماً، إنما خرجتُ لطلبِ الإصلاح فی أمة جدی".
امید آنکه این پیام تاریخی با رویکردی که قیام امام حسین(ع) را مدرسهای فراتاریخی میداند، انسانیت و بشریت را به خروج از بیتفاوتی و بازگشت به مسئولیت، عدالتخواهی و نهی از منکر برانگیزد.
نظر شما