دغدغه‌های معلولان کردستان:
از مناسب‌سازی اماکن عمومی تا فرهنگ‌سازی در جامعه

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان، مهمترین دغدغه‌های این قشر را شامل نهادینه کردن امور فرهنگی، ارتقای آگاهی‌بخشی و مناسب‌سازی اماکن عمومی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان، نصرالله ابراهیمی روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی توانمندسازی معلولان که در اداره آموزش و پرورش استثنایی استان برگزار شد، بر اهمیت کیفیت‌بخشی به جای کمی‌انگاری در حوزه معلولان تاکید کرد.

وی ترمیم برنامه‌ها و ارتقای همکاری با اداره آموزش و پرورش استثنایی استان را در اولویت برنامه‌های کاری برشمرد.

ابراهیمی با اشاره به حضور پررنگ‌تر افراد دارای معلولیت در جامعه طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم.

وی وجود موانع متعدد برای حضور کامل و بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت در اجتماع را مورد اشاره قرار داد و افزود: تلاش داریم طرح تعامل با معلولان و فرهنگ برخورد با سالمندان را در دوره پیش‌دبستانی اجرایی کرده و از پتانسیل‌های موجود برای خدمت‌رسانی بهتر به جامعه معلولان بهره‌مند شویم.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان همچنین به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه دانش‌آموزان دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: شناسایی و آموزش این ظرفیت‌ها می‌تواند به حضور مؤثر آنان در جامعه منجر شود.

وی خواستار توجه بیشتر به فرهنگ‌سازی در جامعه در خصوص نحوه برخورد با معلولان، به ویژه افراد دارای آسیب بینایی شد و عدم نگاه تخصصی به این حوزه را یکی از مشکلات دانست.

لزوم بازنگری در آموزش مدیران مدارس و توانمندسازی شغلی معلولان

ابراهیمی در ادامه بر بازنگری در آموزش مدیران مدارس عادی (پذیرا) تاکید کرد تا با ایجاد عدالت آموزشی و برابرسازی فرصت‌های آموزشی، معلولان به آموزش با کیفیت در محیط‌های مناسب دست یابند.

وی همچنین طراحی مرکز تخصصی و بهره‌گیری از تجارب تعاونی‌های فعال در گذشته را برای توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال معلولان بسیار مهم دانست.

پوشش تحصیلی و توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی

هوشنگ شریعتی، مسئول فنی افراد آسیب‌دیده بینایی در مؤسسه خیریه دارالاحسان سنندج، به پوشش تحصیلی دختران دارای آسیب بینایی بازمانده از تحصیل شهرستان‌ها و مناطق استان از سال ۸۹ و پسران از سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

وی بر اهمیت کار معلمان رابط در آموزش این دانش‌آموزان و لزوم تخصص آنان در برخورد صحیح و آموزش اصولی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد.

شریعتی از میزبانی سنندج برای دومین دوره اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی در سال جاری خبر داد و افزود: "اولین دوره این طرح در ۲۳ دوره و ۹ پروسه طی چهار ماه در کاشان برگزار شد.

وی همچنین مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت را از اهمیت بالایی برخوردار دانست تا آن‌ها بتوانند مستقل و فعال در جامعه شرکت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های مختلف، از جمله مهارت‌های شغلی، ارتباطی و زندگی روزمره، می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی معلولان و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند.

کد خبر 140839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد